S
Såg att pelletspannan jag har säljs som både 10kw och 15kw modell, exakt samma panna rent fysiskt, bara olika inställning på matning och fläkt. Sedan såg jag att samma panna även säljs som 20 och 26 kw modell. Även då är det exakt samma panna (mellan 20/26kw) men med de skillnaderna mot 10/15kw att det är en större brännkopp, och så har den två mindre turbulatorer till, utöver de fyra större som alla fyra modellerna har. Rent teoretiskt, och säkert också praktiskt, skulle man kunna svetsa i de extra turbulatorerna i min panna. Den har bara vatten där de större modellerna har turbulatorerna. Egentligen "bara" att ta upp några hål och svetsa i rör där, och vips har man motsvarande extra konvektionsyta.

Så då slog mig tanken, att det borde finnas ett förhållande mellan effekt och area på konvektionsytorna. Har googlat runt lite men inte hittat så mycket information i ämnet. Hade hoppats att jag åtminstone skulle kunna hitta lite pannor med olika effekt och arean på konvektionsytorna angivna. Så borde man ur det kunna härleda lite av en formel för förhållandet mellan de två, även om det säkert är många fler saker som samspelar. Men utan korrelation kan det ju knappast vara.

Någon som har lite information eller tankar i ämnet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.