1 784 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Effekt av spiskasset i samband med bergvärme?
Hej,
Står inför att byta min FLVP ES/IVT 480. Den fungerar enligt kontrollerande kyltekniker korrekt, men hans åsikt är at det inte är mycket till värmepump, snarare elpanna... Funderar på bergvärme.
Har en öppen spis mitt i huset i källaren, stor murstock, som gjord för en kassett (tittat lite på "Energikassetten") och eldning.
Kan man räkna med att bespara något med ganska ihärdig eldning i kassetten?
Bergvärmepumpar kan väl arbeta efter inne och/eller utetemperatur?
Ställer de olika varianterna några särskilda krav på planlösning etc?
Vilken av varianterna borde vara bäst i samband med eldning?
Tänket att eldningen ger slutna termostater, högre returtemeperatur=mindre eltillskott/arbete för bergvärmepumpen, håller det?
Står inför att byta min FLVP ES/IVT 480. Den fungerar enligt kontrollerande kyltekniker korrekt, men hans åsikt är at det inte är mycket till värmepump, snarare elpanna... Funderar på bergvärme.
Har en öppen spis mitt i huset i källaren, stor murstock, som gjord för en kassett (tittat lite på "Energikassetten") och eldning.
Kan man räkna med att bespara något med ganska ihärdig eldning i kassetten?
Bergvärmepumpar kan väl arbeta efter inne och/eller utetemperatur?
Ställer de olika varianterna några särskilda krav på planlösning etc?
Vilken av varianterna borde vara bäst i samband med eldning?
Tänket att eldningen ger slutna termostater, högre returtemeperatur=mindre eltillskott/arbete för bergvärmepumpen, håller det?
vist kan du kombinera detta! du ska dock komplertera bergvärmen med en inne givara & termostaterna på radiatorerna ska som alltid med värmepump stå fullt öppna (det är värmepumpen som sköter regleringen)
nackdelen med att elda är att det blir olika varmt (varmast nära brasan & kallast längst ifrån, specielt i stängda rum så som toaletter)
om du inte har gratis ved, så finns det ingen ekonomisk vinning i att elda, så länga elpatronen i värmepumpen inte arbetar (vilekt du kan styra med storlek av värmepump)
nackdelen med att elda är att det blir olika varmt (varmast nära brasan & kallast längst ifrån, specielt i stängda rum så som toaletter)
om du inte har gratis ved, så finns det ingen ekonomisk vinning i att elda, så länga elpatronen i värmepumpen inte arbetar (vilekt du kan styra med storlek av värmepump)
CarMan skrev:vist kan du kombinera detta! du ska dock komplertera bergvärmen med en inne givara & termostaterna på radiatorerna ska som alltid med värmepump stå fullt öppna (det är värmepumpen som sköter regleringen)
OK, men kan man m h a eldningen minska användandet av elpatronen på ett hanterligt sätt?
Klicka här för att svara