Hej

Vi har en vedpanna som kokar lite då och då.
Rörmokaren tror det är vatten i systemet och satt en avluftare över tryckkärlet men tror det är något mer.
Ska givetvis ringa dem på måndag men lite tröttnat på problemet och ber er om hjälp.

Utrustning.
Vedpanna Effecta lambda 35
Tryckkärl 200l
Ack tankar. 500x2 L
Ack. Tank 500l med inbyggd elpatron

Vi har lekt med rör och element i 2 årstid pga. Renovering men är nu klara o h pannan började koka för ca 6 månader sedan.

Tidigare hade vi ett kärl på vinden och då skulle vattennivån på givaren visa 5, vilket vi fortsatte med även när vi tog bort detta och satt den i källaren ( fick senare reda på att vattnet ska då vara på min. 10 då det ska kunna trycka upp 10 meter i luften)

Jag ligger med vattnet stabilt på 10-11 men ändå kokar pannan någon gång varannan vecka.

Vad tror ni är fel?.

Jag tycker att tryckkärlet på 200l låter ihåligt, Dva utan vatten, men avluftaren sitter där över och där kommer det vatten när jag luftar.

Ok, dagens problem, den höll på koka men hann se problemet och luftade och fyllde på vatten.

Tredje gången jag luftade och fyllde på så sänkes tempen

2 ack.tankar som står för värmen i huset var på 90 grader och ack ta Ken för varmvatten var på 20, 30 och 40 grader ( tre givare).

När jag fyllde på lite. Sista gången så gick temperaturen på pannan ner från 95 grader till stabila 79 på några minuter och varmvatten acktanken gick upp direkt till 40 40 80 grader.

Följande har jag fått reda på

Värme.
Tankarna ska upp på ca 80 grader

Varmvatten
Tanken ska upp till ca 80 grader och värmeack. Tankarna ska förse den med värme (fungera ej)

Pannan
Co2 - 13 (justeras av spjäll)
Rök hos oss 240-250 är normalt.
Panna 78
Lambda (vet ej) men ligger nästan allt runt 87,,%

Det är inte trycket som orsakar att pannan blir överhettad. Det är problem med laddningen av tankarna. Hur är rören dragna?

Vad visar termometerarna som sitter på laddventilen för temperatur när pannan vill koka?
Är ju inte helt ovanligt att ventilen för laddningen kärvar med tiden och/eller att termostaten har börjat ge sig.

Jag gissar att det är två parallella tankar där den ena laddas som den ska men inte den andra. Om det funkar bra fram tills hela första tanken är full så är det inget problem med laddkopplet. Det är i så fall mer troligt att olämplig rördragning orsakar en luftbubbla.
Om det finns ventiler så att den heta tanken kan blockeras så laddas sannolikt nu även nästa tank.

B
Är laddpumpen på max fart? Och den går kontinuerligt när problemet med kokning uppstår?

Låter som att det finns luft i systemet. Man hör det på ljudet när pumpen går. Det kan ta lite tid innan man fått bort all luft om rören inte lutar rätt och avluftning på högpunkter saknas.

Ta för vana att lufta lite då och då, om du saknar automatiskt avluftare. Till slut får man ju ut luften och kan slippa hålla på med det.

Trycktanken ska låta ihålig. Det är en gummiblåsa i den med luft på ena sidan, vatten på andra.

Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Vad visar termometerarna som sitter på laddventilen för temperatur när pannan vill koka?
Är ju inte helt ovanligt att ventilen för laddningen kärvar med tiden och/eller att termostaten har börjat ge sig.
Första bilden nu när det inte kokar
Andra bilden från när det kokade några veckor sedan

• Termometrar på en Laddomat för värmesystem visar normal temperatur i ett ej kokande tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med temperaturmätare märkt "LADDOMAT", visar nuvarande temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Är laddpumpen på max fart? Och den går kontinuerligt när problemet med kokning uppstår?

Låter som att det finns luft i systemet. Man hör det på ljudet när pumpen går. Det kan ta lite tid innan man fått bort all luft om rören inte lutar rätt och avluftning på högpunkter saknas.

Ta för vana att lufta lite då och då, om du saknar automatiskt avluftare. Till slut får man ju ut luften och kan slippa hålla på med det.

Trycktanken ska låta ihålig. Det är en gummiblåsa i den med luft på ena sidan, vatten på andra.
Precis så sa.vpr rörmokare också.
Har ingen anledning att tvivla på honom, men vi luftar varje dag i snart 2 månader men det är konstigt att den får för sig att helt plötsligt koka.

Fyller man då på vatten så slutar det koka.

Hur vet man om man har för lite vatten

Tack för beskrivningen av tryckkärlet.
Men en fråga, när allt fungerar och jag fyllt på vatten så är den varm på ovankant, när pannan kokar så är det istället kallt.

B
Om trycket är 10m VP / 1 bar så är det tillräckligt med vatten. Sen får man lufta så bra man kan, och fylla på med nytt vatten om trycket faller. Det brukar bli lite fylla - lufta i några omgångar tills man fått bort luften.

Det är lite konstigt att ni måste lufta varje dag i 2 månader. Det känns inte som att avluftningspunkten sitter helt rätt då, för det lär vara rejält med luft i systemet.

B
Såg bilden på laddomaten nu.

Om den står på 3 i varvtal, och skickar tillbaka en låg retur till pannan borde flödet vara lågt. Lågt flöde kan man få om man har mycket luft i systemet. Du borde höra på pumpen att den pumpar vatten med mycket luft? känns fortfarande som det är luftrelaterat, om pumpen verkligen går hela tiden.

Får du bort luften och det problemet fortfarande kvar hade man ju kunnat fundera på om laddpumpen fungerar ok.

Har du inte mer än 45grader från tankarna ska den definitivt inte koka. Men jag undrar om de där termometrarna funkar. Om de visar rätt verkar pumpen knappt gå.

D Daniel 109 skrev:
Har du inte mer än 45grader från tankarna ska den definitivt inte koka. Men jag undrar om de där termometrarna funkar. Om de visar rätt verkar pumpen knappt gå.
Det tror jag.nu står de på.80 grader efter jag fick det att fungera igen, genom att fylla på vatten i systemet.

B bergquist skrev:
Det tror jag.nu står de på.80 grader efter jag fick det att fungera igen, genom att fylla på vatten i systemet.
Du ska inte fylla på vatten om inte trycket som du ser på manometern gått ner det är ren Döbelnsmedicin. Som flera varit inne på har du nog någon form av luft/avluftningsproblem se mer åt det hållet. Gör man inte vettig installation anpassning när man byter till sluten expansion är det lätt att hamna i det läget.

Vad händer om du stoppar laddpumpen och startar den igen?

Kan du ta några bättre bilder på de 2 mätarna vid pannan? Tycker det ser ut på videon som du har väldigt dåligt tryck i systemet (första mätaren ovanför pannan). Det andra som syns i videon är väl någon typ av syr-ventil dvs nödkylning. Är det den du öppnar då det kokar?

Be rörmockarn sätta in en genomströmningsluftare på rör till acktankarna så är problemet med luft ett minne blott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.