84 788 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Det är det ingen som säger emot, men de är inte myndiga att fatta egna beslut. Det har man i första hand föräldrar för. Att dessa då inte skulle få uppfostra sina barn i sin tro är en världsfrånvänd inställning.P pmd skrev:
Och ja, det säger jag även om jag själv är ateist och tror att verkligheten är bättre än religiösa dogmer.
Jag har ingen statistik på det, men sociala myndigheter har befogenhet att tillfälligt ta ifrån föräldrar vårdnaden när det gäller barn som förvägras blodtransfusion av sina föräldrar. Det är ett exempel på att barn kan fara illa av att uppfostras av religiösa föräldrar om inte samhället griper in.harry73 skrev:
Du kan inte likställa en vägrad blodtransfusion som kan rädda liv med att tvinga barn att gå i kyrkan. Socialtjänsten kan tillfälligt tvångsomhänderta barn enl. LVU om det gäller att rädda barnets liv genom en nödvändig blodtransfusion. Det handlar alltså inte om religionen.P pmd skrev:
Det finns inget i Socialtjänstlagen som ger myndigheten rätt att ingripa för att familjen är troende.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Det är rent av så att barn som omplaceras av soc. i möjligaste mån sätts i familjer med samma religion. Vare sig man nominellt är protestant, papist, sunnimuslim, jude, hindu eller något annat. Religiositet är helt enkelt inte betraktat som en defekt av det offentliga. Tack och lov lägger sig staten sedan många decennier inte i vad folk tror på.
Jag skulle förstås ha svarat att din halmgubbe inte duger, men jag försökte istället vara konstruktiv och visa att religiös uppfostran kan medföra livsfara för barn.harry73 skrev:
Om det är religionen som gör att föräldrarna försöker hindra att deras barn ges en blodtransfusion så handlar det i högsta grad om religionen. Att sociala myndigheter kan ingripa mot vanvård av barn generellt, och inte bara i religiösa sammanhang ändra inte på det.A Abies koreana skrev: