Maskintok skrev:
oj oj va fel ute man verkligen är..
Har du läst på mycket om detta fallet?
Alldeles för mycket !!!

P pmd skrev:
Barn är känsligare än vuxna.
Det är det ingen som säger emot, men de är inte myndiga att fatta egna beslut. Det har man i första hand föräldrar för. Att dessa då inte skulle få uppfostra sina barn i sin tro är en världsfrånvänd inställning.

Och ja, det säger jag även om jag själv är ateist och tror att verkligheten är bättre än religiösa dogmer.

P
Det är verkligen ett dilemma. Barn borde ha rätt till en rationell uppväxt och uppfostran.

harry73
P pmd skrev:
Det är verkligen ett dilemma. Barn borde ha rätt till en rationell uppväxt och uppfostran.
Du är ute på hal is, när du anser att föräldrarna inte längre går välja hur de uppfostrar sina barn.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
Nej, på fast mark. De sociala myndigheterna i Sverige har skyldighet att ingripa om ett barn far illa i sitt hem. Ibland gör de sociala myndigheterna fel, men oftast agerar de för barnets bästa.

harry73
P pmd skrev:
men oftast agerar de för barnets bästa.
Och hur ofta har socialen agerat för att ett barn får en kristen uppfostran och tvingas till kyrkan på söndagar?

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Och hur ofta har socialen agerat för att ett barn får en kristen uppfostran och tvingas till kyrkan på söndagar?
Att tvinga barnen att gå till kyrkan är väl detsamma som att de far illa…

• Gilla
elmont
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Hur ofta har du sett, hört eller läst om att soc ingriper för att barnen tingas gå i kyrkan? Du skrev själv att soc oftast tar rätt beslut.

Nissens Nissens skrev:
Hoppas du skämtar?

P
harry73 harry73 skrev:
Jag har ingen statistik på det, men sociala myndigheter har befogenhet att tillfälligt ta ifrån föräldrar vårdnaden när det gäller barn som förvägras blodtransfusion av sina föräldrar. Det är ett exempel på att barn kan fara illa av att uppfostras av religiösa föräldrar om inte samhället griper in.

harry73
P pmd skrev:
Jag har ingen statistik på det
Jag kan svara på frågan, för det har aldrig hänt. Det är inte dålig föräldraskap att ge sitt barn en religiös uppfostran

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har ingen statistik på det, men sociala myndigheter har befogenhet att tillfälligt ta ifrån föräldrar vårdnaden när det gäller barn som förvägras blodtransfusion av sina föräldrar. Det är ett exempel på att barn kan fara illa av att uppfostras av religiösa föräldrar om inte samhället griper in.
Du kan inte likställa en vägrad blodtransfusion som kan rädda liv med att tvinga barn att gå i kyrkan. Socialtjänsten kan tillfälligt tvångsomhänderta barn enl. LVU om det gäller att rädda barnets liv genom en nödvändig blodtransfusion. Det handlar alltså inte om religionen.

Det finns inget i Socialtjänstlagen som ger myndigheten rätt att ingripa för att familjen är troende.

Det är rent av så att barn som omplaceras av soc. i möjligaste mån sätts i familjer med samma religion. Vare sig man nominellt är protestant, papist, sunnimuslim, jude, hindu eller något annat. Religiositet är helt enkelt inte betraktat som en defekt av det offentliga. Tack och lov lägger sig staten sedan många decennier inte i vad folk tror på.

P
harry73 harry73 skrev:
Jag kan svara på frågan, för det har aldrig hänt. Det är inte dålig föräldraskap att ge sitt barn en religiös uppfostran
Jag skulle förstås ha svarat att din halmgubbe inte duger, men jag försökte istället vara konstruktiv och visa att religiös uppfostran kan medföra livsfara för barn.

P
A Abies koreana skrev:
Du kan inte likställa en vägrad blodtransfusion som kan rädda liv med att tvinga barn att gå i kyrkan. Socialtjänsten kan tillfälligt tvångsomhänderta barn enl. LVU om det gäller att rädda barnets liv genom en nödvändig blodtransfusion. Det handlar alltså inte om religionen.
Om det är religionen som gör att föräldrarna försöker hindra att deras barn ges en blodtransfusion så handlar det i högsta grad om religionen. Att sociala myndigheter kan ingripa mot vanvård av barn generellt, och inte bara i religiösa sammanhang ändra inte på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.