Är det någon här som har erfarenhet av att ha målat på Easy cover ?
Tänkte mej o sätta detta i ett rum så denna spacklingen är ju ingen höjdare för mej (måste vara perfekt innan tapetseringen )
För hade ändå tänkt sätta upp vävtapet o måla på det , så varför inte nåla på Easy cover ?

tack på förhand

• Gilla
Henrikolo
  • Laddar…
om du ändå skall tapetsera behöver du inte måla. Annars går det bra att börja måla med en vanlig billig väggfärg eftersom materialet slukar en hel del färg.

Akta dig för easy cover / återställaren ! med tanke på materialets pris och den mängd snordyrt vävlim det går åt för att det skall fastna, kan det bli billigare att låta en målare brea och slipa väggarna. Du måste ju ändå spackla och slipa skarvarna på återställaren om det skall bli "perfekt".

renoveringsgips hade jag tagit - rätt och slätt ;) ...

Har precis satt upp easycover i ett rum. Måste ju testa... har inte börjat måla ännu men man kan ju iallafall konstatera att den inte slukar ojämnheter som utlovades i produktbeskrivningen. Tycker dock att skarvarna ser ...skarvfria ut :) Blir intressant hur mycket ojämnheter som kommer synas när färgen kommer på.

• Gilla
migro
  • Laddar…
Vi satte upp och målade på easy-cover i en affärslokal, det var inte så noga med att den täckte alla ojämnheter, men till trådskaparens fråga:
Ja, det gick alldeles utmärkt att måla på.

jo jag vet att den är dyr ! jag köpte en testrulle på färgtema (blixterdyr) men efter ett tag såg jag billigare på byggmax, om det nu är någon skillnad . hmm jaja jag får väl se hur jag gör, tapetsera ska jag göra men då med vävtapet så jag ska ändå måla.
sätter upp vävtapet för då är det enkelt den dagen då man vill byta färg .

Visst är det dyrare men så mycket enklare än att bredspackla, slipa, dammsuga, bredspackla igen, slipa mera, dammsuga överallt, våttorka bort dammet.

EasyCover, upp med filten, måla 2-3 varv beroende på kvalitet på färgen. Klart!!!

Hm... jag satte upp sådan där easy cover i hallen för ett år sedan. Då tyckte jag att det var en gudasänd gåva till mänskligheten. Sedan insåg jag att det sög kopiösa mängder lim och att skiten släppte från väggen när det torkat. Näe, easy cover var inte Guds gåva, det är ett djävulens gissel. Man invaggas i en falsk känsla av "detta gick ju jättebra" när man sätter upp det. Det lärde jag mig den hårda vägen. Jag fick lite bitar över som jag satte upp runt porten in till vardagsrummet. Jag bredde på flitigt med vävlim, vis av mitt misstag som jag hade blivit. Och skiten bubblar sig i alla fall. Jag har fått gå runt med en kanyl fylld med lim och sprutat in det i blåsorna för att få någolunda fasom på eländet. Och jag hittar ständigt nya blåsor.

Men det var inte det du undrade... det går utmärkt att måla. Det suger rätt mycket färg så det är bra att grunda med något billigt. Jag tror att det kan vara en bra idé att grundmåla innan man tapetserar, just för att mätta skiten så att limmet stannar där man vill ha det och inte sugs in i easy covern.

Det rekomenderas våtrumslim när man monteras Easy Cover.......

Har satt upp EC i ett rum blev jättebra, lättare snabbare än att brespackla. Man ska använda våtrumslim...
Att måla på är inga problem. Förstår inte hur folk kan misslyckas! :-)
Kör på!

oki ska nog göra så ! men vart hittar man billig ec , är det skillnad om man nu skulle köpa på byggmax istället för färgtema

jag har provat med skiftande utfall... på gammal tapet / ren spacklad betong var det kanon.
På ickesugande underlag i form av ospacklad men målad betong, inte så kanon.
Den ville inte fästa när det var för lite våtrumslim och då pratar vi ändå om relativt stora mängder. och hade man för mycket lim sög det in i porerna så att tapeten blev knottrig på utsidan när det torkat.

tur att det skruvas upp konsoller på väggarna i detta rum :-)

Detta var "Easy cover" inköpt på K-Rauta

Jag tapetserade EC på många rum i min lägenhet. Det var så mycket luftbubblor i den gamla tapeten för att det var en amatör som gjorde jobbet. Jag försökte först att bredspackla men det fungerade inte. EC gjorde väggen hur jämn som helst. I ena rummet tapetserade jag på EC:n och i andra rummet målade jag på det. Det blev perfekt resultat i båda rummen. Våtrumslim är att rekomendera och självklart får man inte snåla med limmet. Jag tyckte inte att den slukade färgen när jag målade.

Lycka til!

som någon skrev tidigare: billigare att hyra in en erfaren målare som bredspacklar väggarna. Skall man använda EC så är det rejält med våtrumslim som gäller, då sitter det som berget.

wbghandi skrev:
oki ska nog göra så ! men vart hittar man billig ec , är det skillnad om man nu skulle köpa på byggmax istället för färgtema
Vad har det kostat, och vad finns det för alternativ?
Jag har hittat:
EasyCover, 10 m2 289 kr Beckers-affär, även silvan, slät och fin, har testat själv med bra resultat.

"K-rauta-variant" , 10 m2, 389 kr, 25 m2 999 kr. Denna såg rätt skrovlig ut, skulle jag aldrig köpa då den verkar dyr och inte slät.

VÄGGFIXAREN , Byggmax, 25 m2 , 389 kr inte hunnit att kolla än, men den ser slät ut på bilder. Dessutom utgående, vet någon vad det kommer för alternativ hos byggmax?

Color wallcover, Jem&Fix, 25 m2, 248 kr. Hittade den i senaste reklambladet. Fanns här även någon slags målarfilt, kanske inte täcker ojämnheter, men kanske bra beklädnad iaf?

Billigast verkar alltså Byggmax vara, men är den något att ha? Finns det flera alternativ ? Cheapy ? Bauhaus ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.