142 582 läst ·
1 714 svar
143k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Det här låter som att relationen mellan ESV och Easee tinat lite?R Robert-san01 skrev:Uppdatering från ESV.
[länk]
"
Elsäkerhetsverkets krav på Easees åtgärdsplan för laddboxar Home och Charge har inlämnats enligt beslutet. Igår hade Elsäkerhetsverket och Easee ett möte för att gå igenom åtgärdsplanen för laddboxarna som har fått försäljningsförbud. Easee har valt att testa sina laddboxar hos ett oberoende laboratorium vilket kommer ge Elsäkerhetsverket ytterligare underlag inför beslut.
Ett beslut gällande åtgärder är aktuellt först efter den tid Easee haft på sig att åtgärda levererad och installerad utrustning. Detta innebär att Easee har nio till tolv månader på sig från den dag i mars 2023 då beslutet om försäljningsförbud fattades .
- Vi tycker att det är positivt att Easee har tagit det här initiativet och gör en komplett testning av sina säljstoppade produkter hos ett oberoende testhus. Det är bra för att dokumentera säkerheten, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
Den granskning som Easee gör nu medför inte att försäljningsförbudet hävs. Däremot är kommande resultat ett underlag som Elsäkerhetsverket kan använda i sin bedömning om ytterligare åtgärder behövs."
Kanske man ändå kan hoppas på att de har hittat ett testinstitut som ESV kan lita på. Om testerna faller väl ut och dokumentationen godkänns så låter det som att ESV kan ta bort säljstoppet.
Tveksamt. Dokumentationen ska visst inte gå ut ordna till i efterhandJ JockeHX skrev:
Det är nog inte sannolikt. De behöver åtgärda isolationen i kontakten, och komplettera med en godkänd JFB.@ @ndreas skrev:
Det finns olika sätt att göra det på. Men minst kostnad och bäst godwill är nog att byta chargeberryn (kretskortet) mot v2, och samtidigt fixa isolationen i kontakten. Det borde vara ganska enkelt att göra på plats.
Ett annat alternativ är att komplettera med en extern JFB, samt att isolera kontakten. Görbart i fält, men kanske alltför kostsamt. Ett tredje alternativ är att middag enheterna på fabrik o h byta reläer mm. Men ev måste ändå kontakterna isolering fixas på plats.
middag ska så klart betyda modifieralilytwig skrev:
Det är nog inte sannolikt. De behöver åtgärda isolationen i kontakten, och komplettera med en godkänd JFB.
Det finns olika sätt att göra det på. Men minst kostnad och bäst godwill är nog att byta chargeberryn (kretskortet) mot v2, och samtidigt fixa isolationen i kontakten. Det borde vara ganska enkelt att göra på plats.
Ett annat alternativ är att komplettera med en extern JFB, samt att isolera kontakten. Görbart i fält, men kanske alltför kostsamt. Ett tredje alternativ är att middag enheterna på fabrik o h byta reläer mm. Men ev måste ändå kontakterna isolering fixas på plats.
Fast om en ny box med exakt samma hårdvara är godkänd, men den gamla inte är det - vad händer med gamla boxen? Just nu har den inte en korrekt CE-märkning och ESV har sagt att de gamla boxarna ska åtgärdas.
Eller är det det som Easee skulle ”åtgärda” med en klisterlapp?
Eller är det det som Easee skulle ”åtgärda” med en klisterlapp?
Ja, tanken var att göra ny dokumentation och uppdatera hårdvaran med en dekal.
Det förutsätter ju att det blir en godkänd lösning.
Det förutsätter ju att det blir en godkänd lösning.
Riktigt så små är ju inte problemen att de åtgärdas med en klisterlapp…J JockeHX skrev:
Att boxarna inte är märkta rätt är väl ett av de absolut minsta problemen…
Tror du att det är dokumentationen som är problemet?D Daniel 109 skrev:
De flesta skulle nog säga att det största problemet är att deras tekniska lösningar inte är testade, vilket i sin tur orsakar att det saknas dokumentation.
Jo men säg att av ett mirakel så kommer det oberoende testinstitut som ESV uppenbarligen gillar med tanke på uppdateringen några inlägg uppåt, fram till att boxen är säker.Nissens skrev:
De håller ju på att göra nya tester och analyser. Sedan visar det sug väl om det håller.Nissens skrev: