Nissens
F fsn skrev:
Du har inte postat några av de källor någonsin så vitt jag vet (någonsin tolkas som senaste veckorna, alltså sen det på riktigt gick en propp i skallen på dig).
Det är ju jag som gång på gång gett dig länkar, men du hittar på saker om framtiden som alla begriper att varken du eller någon annan kan känna till något om idag. Ser fram emot att du någon gång kan producera någon trovärdig källa också, men det är väl att hoppas på för mycket…

Här kommer citat, bild och länk till ytterligare en källa, denna gången till informationen hos elsäkerhetsverket där de säger att använda Easees produkter över tiden (+1 år) skulle kunna innebära en fara. Du hittar uppenbarligen inte till elsäkerhetsverket på egen hand.

Ett gott råd: idiotförklara inte andra när det är du som inte har läst på - det faller bara tillbaka på dig själv.

Hoppas du kan läsa och ta till dig informationen denna gången:

Citat:
”I närtid bedömer vi inte en förhöjd risk men de brister som finns över tid (+1år) skulle kunna innebära fara. Det är dessa brister Easee är ålagda att hantera inom en 12-månaders period.”

Länk :
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/

Bild:
 
  • Svensk text om laddboxar, säkerhetsrisker, standardkrav, och försäljningsförbud relaterat till företaget Easee.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, de ska inte visa att det är lika bra som standarden. De ska visa att det är tillräckligt bra.
Nu är du fel ute, lösningen skall vara minst lika bra som standarden säger.
 
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
JFB är väl det lilla problemet för Eease?
Många ser nog att det är det stora problemet, både för litet säkerhetsgap och elektroniskt styrd JFB istället för elektromekanisk.

Att åtgärda detta på 100 000+ laddboxar är ingen billig historia.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är det nog ingen här som missförstått. Det är du som gravt underskattar hur mycket svårare det senare är. Lite som att göra vatten torrt.
Jag har hela tiden sagt att det är mycket svårare. Jag tror inte på något vis att det är lätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är du fel ute, lösningen skall vara minst lika bra som standarden säger.
Nej, det är inte standarden som är minimikravet. Standarden är en tillräckligt bra lösning.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte standarden som är minimikravet. Standarden är en tillräckligt bra lösning.
Det är ju samma sak, det måste vara minst lika säkert som standarden säger.

Tror du något annat så har du fel.
 
Nej, det är inte samma sak. En standard kan mycket väl ha säkerhetsmarginaler till kraven, varvid det går att uppfylla kraven utan att uppfylla standarden. Eller, som Easee varit inne på, att man följer kraven i reglerna på ett annat sätt än standarden stipulerar.

Om fler faktiskt läste och tog in vad @Daniel 109 skrev istället för att tro att han bara säger emot skulle färre missförstånd uppstå.
 
  • Gilla
RoAd och 11 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det är ju jag som gång på gång gett dig länkar, men du hittar på saker om framtiden som alla begriper att varken du eller någon annan kan känna till något om idag. Ser fram emot att du någon gång kan producera någon trovärdig källa också, men det är väl att hoppas på för mycket…

Här kommer citat, bild och länk till ytterligare en källa, denna gången till informationen hos elsäkerhetsverket där de säger att använda Easees produkter över tiden (+1 år) skulle kunna innebära en fara. Du hittar uppenbarligen inte till elsäkerhetsverket på egen hand.

Ett gott råd: idiotförklara inte andra när det är du som inte har läst på - det faller bara tillbaka på dig själv.

Hoppas du kan läsa och ta till dig informationen denna gången:

Citat:
”I närtid bedömer vi inte en förhöjd risk men de brister som finns över tid (+1år) skulle kunna innebära fara. Det är dessa brister Easee är ålagda att hantera inom en 12-månaders period.”

Länk :
[länk]

Bild:
Kan du länka till nån annan av dina länkar, tex till den där du visar på 3-4 år? Och det dör vadet jag föreslog, är du på eller? Det blev så tyst från dig då.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är inte samma sak. En standard kan mycket väl ha säkerhetsmarginaler till kraven, varvid det går att uppfylla kraven utan att uppfylla standarden. Eller, som Easee varit inne på, att man följer kraven i reglerna på ett annat sätt än standarden stipulerar.

Om fler faktiskt läste och tog in vad @Daniel 109 skrev istället för att tro att han bara säger emot skulle färre missförstånd uppstå.
Ok, så du menar att tex en lösning får vara mindre säker än den elektromekaniska lösningen för JFB?

Men det låter rimligt det du säger om säkerhetsmarginaler, det är väl så att det standarden säger visar på sådant som har en säkerhetsmarginal till det egentliga kravet.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du menar att tex en lösning får vara mindre säker än den elektromekaniska lösningen för JFB?

Men det låter rimligt det du säger om säkerhetsmarginaler, å andra sidan är det lite märkligt att standarden tex säger att det skall vara ett visst säkerhetsgap i brytaren om det inte behöver vara det.
Ja den får vara mindre säker om den är TILLRÄCKLIGT säker. Det sista är dock svårt att visa utan att göra omfattande verifieringar av både enskilda komponenter och hur de satts samman.

Det finns exempelvis bra anledningar till att bilar har separata elektronik system för bromsarna, för bränsle styrning mm, även om allt hade kunnat stoppas in i samma dator...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Kan du länka till nån annan av dina länkar, tex till den där du visar på 3-4 år? Och det dör vadet jag föreslog, är du på eller? Det blev så tyst från dig då.
Jag har redan förklarat det där för dig, det var info som fanns i tråden. Det blir mer än tröttsamt att ständigt servera information till dig. Det vore bättre om du lär dig läsa, och så kan du någon enda gång länka till något enda som styrker alla dina påståenden.

Klarade du av att läsa och även begripa det elsäkerhetsverket skriver, eller klickade det denna gången också?

Du är ju aldrig påläst.

Jag lägger inte mer tid på dig nu, det är meningslöst. Ha en bra dag! 😊
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Alla som stöder OCPP.
Petimeterkommentar kanske, men tekniskt sett är inte OCPP ett API utan ett protokoll för kommunikation mellan klient (laddboxen) och server (backend för styrning av laddboxen). Men i frågans sammanhang så är det så klart rätt att OCPP-funktionalitet i laddboxen möjliggör egen styrning, så länge man kan ändra på OCPP-serveradressen i boxen så att man kan peka den mot en egen OCPP-server.

Här skulle det kanske finnas en marknad för någon lokal styrdosa till laddboxar, som agerar OCPP-server och kopplad till en mobilapp kunde man då hanterat sin laddbox lokalt. Någon enklare Raspberry Pi-typ av hårdvara är mer än tillräcklig för att även kunna hantera styrning av laddning via spotpriser eller kopplad till lokal solenergilösning.

Antalet laddboxar med ett riktigt öppet, dokumenterat och lokalt icke-molnberoende API är ganska få.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Wallbox funkar lokalt med bluetooth.
Även om den också är uppkopplad till ett cloud.
 
K kasper1 skrev:
Wallbox funkar lokalt med bluetooth.
Även om den också är uppkopplad till ett cloud.
Och är Bluetoothprotokollet öppet så att jag kan fjärrstyras den från en dator då?

Det hjälper ju föga om appen jag behöver till telefonen kräver exempelvis Internetanslutning, eller för att kunna automatisera utifrån elpris inte kan göras.

Det viktiga är att det fungerar över tid utan beroende av andra mjukvaror än de som allmänheten (duktiga mjukvarudesigners) på Internet tar fram. Jag styr exempelvis min LLVP och min laddbox med kod som jag skrivit helt själv. Ingenting avancerat alls, det krävs bara väldigt grundläggande programmeringskunskaper för att klara av att göra detta. Skall jag ge mig på styrning via Bluetoothså blir det troligen mycket svårare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Eriksgatan
R Robert-san01 skrev:
Problemet är väl att det finns. standarder som måste uppfyllas och Easse har intygat att de är uppfyllda. Vid koll visar det sig att flera av de standarder de måste och några som är bra att uppfylla (ex inbyggd JFB), inte är helt uppfyllda.

Nu försöker de visa övertyga ESV om att de fysiska kraven i standarden inte behöver uppfyllas så länge som den klarar de elektriska testerna.
Du kan inte använda ordet "standard" både när du avser "krav" och "standard". Skilj gärna på det ifall du vill bli förstådd.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.