F
Logad Logad skrev:
Tack för den, då kan jag i framtiden undvika de boxarna som kör OCPP via proxy. Exempelvis Zaptec och DEFA utöver Easee.
Det är väl tex bara Zaptec som funkar med Tibber out of the box om man nu vill ladda bilen med Tibbers garanti på halva priset på billaddningen. Eller om man vill ha tillbaka 25 öre/kWh av Greenly?
 
Nissens
F fsn skrev:
Vilka har sagt det? Länka till källan.
Elsäkerhetsverket har skrivit det. Du får leta själv, orkar inte läsa deras dokument igen. De säger att det kan finnas en fara med åldrandet, tror det var prylarna som styr JFB funktionen. GISSAR att risken var att de med tiden eventuellt inte har samma timing längre.. hänger ihop med att JFB funktionen inte är mekanisk kopplad.

Intressant att du frågar efter källa, du som aldrig har någon källa till dina spådomar. 😃
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väl tex bara Zaptec som funkar med Tibber out of the box om man nu vill ladda bilen med Tibbers garanti på halva priset på billaddningen. Eller om man vill ha tillbaka 25 öre/kWh av Greenly?
Det är inget jag har koll på och använder inte de tjänsterna. Jag antar att Tibber går via Zaptecs moln och inte direkt.
 
@
F fsn skrev:
Det är väl tex bara Zaptec som funkar med Tibber out of the box om man nu vill ladda bilen med Tibbers garanti på halva priset på billaddningen. Eller om man vill ha tillbaka 25 öre/kWh av Greenly?
Tyckte jag såg att wallbox också skulle fungera (eller om det är en kommande funktion).
 
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Molntjänster är det sista jag skulle lita på, om ett bolag går omkull då är man ofta rökt. Eller om de lägger ned tjänsten för att den är flera år gammal.

Öppna APIer är det enda jag litar på.
Ja, valde vattenfall som elleverantör en gång och fick då en gratis WiFi brytare att sätta i ett vägguttag, några år senare behövde jag en sådan och letade fram denna.

Den styrdes via en molntjänst och nåt år tidigare hade Vattenfall valt att lägga ner molntjänsten.🤬
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Ja, valde vattenfall som elleverantör en gång och fick då en gratis WiFi brytare att sätta i ett vägguttag, några år senare behövde jag en sådan och letade fram denna.

Den styrdes via en molntjänst och nåt år tidigare hade Vattenfall valt att lägga ner molntjänsten.🤬
Ett lysande exempel på problemet!
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Nä, precis.…. Skulle jag förlja ditt exempel här så skulle jag blivit helt jävla obstinat över att du faktiskt inte har nåt belägg alls på det du påstår. Jävla tönt.
Du kan ju läsa på vad elsäkerhetsverket har skrivit. Det är ju inte någon annans fel att du inte har läst på fakta. Som vanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilka har sagt det? Länka till källan.
Lycka till med det, Nissens brukar ofta påstå saker och sedan aldrig ge en källa.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Lycka till med det, Nissens brukar ofta påstå saker och sedan aldrig ge en källa.
Tvärtom, jag postar massor med källor, @fsn gör aldrig det, han har en spåkula som det inte går att länka till.

I detta fallet är källan rapporten från elsäkerhetsverket och/eller möjligen ett förtydligande från dem om hur det kommer sog att befintliga boxar får användas tills vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
ESV pekar inte på några faktiska fel alls. Problemet är att den inte överensstämmer med dokumentationen. Det enda faktiska felet är issolationspänningen på en ledare, men det tycks vara utrett. I övrigt är det bara en massa ”kan vara” efter som de menar att det inte är verifierat. Det finns inget konkret de menar att är farligt.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
ESV pekar inte på några faktiska fel alls. Problemet är att den inte överensstämmer med dokumentationen. Det enda faktiska felet är issolationspänningen på en ledare, men det tycks vara utrett. I övrigt är det bara en massa ”kan vara” efter som de menar att det inte är verifierat. Det finns inget konkret de menar att är farligt.
Var det inte nedslag på avsaknad av mekanisk koppling mellan polerna i reläet som skall bryta vid fel?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
ESV pekar inte på några faktiska fel alls. Problemet är att den inte överensstämmer med dokumentationen. Det enda faktiska felet är issolationspänningen på en ledare, men det tycks vara utrett. I övrigt är det bara en massa ”kan vara” efter som de menar att det inte är verifierat. Det finns inget konkret de menar att är farligt.
Jodå, de säger att elektronisk styrd JFB inte är bevisad att den uppfyller kraven som en mekaniskt kopplad dito gör. Därför räknar de inte den som en JFB alls.
Det är ett fel tills Easee kan bevisa något annat.
 
Ja, det är just jag säger. Det är inte dokumenterat på rätt sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tvärtom, jag postar massor med källor, @fsn gör aldrig det, han har en spåkula som det inte går att länka till.

I detta fallet är källan rapporten från elsäkerhetsverket och/eller möjligen ett förtydligande från dem om hur det kommer sog att befintliga boxar får användas tills vidare.
Jag pudlar och ber om ursäkt! Det var en annan medlem jag hade i huvudet (eller uppenbart inte). Sorry
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
U uplj skrev:
Jag pudlar och ber om ursäkt! Det var en annan medlem jag hade i huvudet (eller uppenbart inte). Sorry
Fast jag saknar fortfarande en källa på de som säger sig ha 3-4 års återbetalningstid på solceller. Läst hela tråden och finner inte ett sådant inlägg.@nissens
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.