Nissens
P paralun skrev:
Jo en bra fråga men alla myndigheter är nog medveten att då skickar Elon Musk en hord med sina skarpaste jurister. Enklare att tas med ett mindre bolag.
Struntprat.

Inga myndigheter är rädda för jurister. De har liksom inget att riskera eftersom de följer regelverket...och har ingen vinstdrivande verksamhet att riskera.

Däremot riskerar företagen som fuskar och tar genvägar en hel del…
 
  • Gilla
EmilJac och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Struntprat. Inga myndigheter är rädda för jurister. De har liksom inget att riskera.

Däremot riskerar företagen som fuskar och tar genvägar en hel del…
Jo Elon Musk's jurister vill nog ingen tampas med... stora bolag har ju en arme med jurister och det har inte Easee vad jag kan se.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo Elon Musk's jurister vill nog ingen tampas med... stora bolag har ju en arme med jurister och det har inte Easee vad jag kan se.
Vad snackar du om?

Vet du vad en myndighet är för något?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?

Vet du vad en myndighet är för något?
Ignorera trollet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ignorera trollet.
"trollet"? Det är väl mer "blåögda" svenskar som inte inser hur det går till därute.
Elon Musk har hårdföra jurister och det är en stor fördel för Tesla.
 
P paralun skrev:
"trollet"? Det är väl mer "blåögda" svenskar som inte inser hur det går till därute.
Elon Musk har hårdföra jurister och det är en stor fördel för Tesla.
Visst. Men på vilket sätt skulle hårdföra jurister i ett annat land påverka en svensk myndighets arbete? Det finns ju knappast några ekonomiska möjligheter eller incitament?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visst. Men på vilket sätt skulle hårdföra jurister i ett annat land påverka en svensk myndighets arbete? Det finns ju knappast några ekonomiska möjligheter eller incitament?
Jo nu började frågeställningen om något annat land testat Teslas lösning.
Sen kanske Easee hyrt in någon från Musk's jurister i Karlstad? (spekulation)

En massa permitteringar idag hos Easee
https://e24.no/naeringsliv/i/0QgoW0/easee-permitterer-138-ansatte-ulidelig-vondt-for-oss-alle
 
P paralun skrev:
Jo nu började frågeställningen om något annat land testat Teslas lösning.
Sen kanske Easee hyrt in någon från Musk's jurister i Karlstad? (spekulation)

En massa permitteringar idag hos Easee
[länk]
I artikeln stod också att den ansökan de gjort till domstol om att tillfälligt riva upp säljstoppet misslyckats. Så under tiden de håller på att överklaga ESV:s beslut får de fortsatt inte sälja laddboxar i Sverige.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
I artikeln stod också att den ansökan de gjort till domstol om att tillfälligt riva upp säljstoppet misslyckats. Så under tiden de håller på att överklaga ESV:s beslut får de fortsatt inte sälja laddboxar i Sverige.
Jo mycket viktigt och då är det nog kört för Easee. Konkursdomare nästa?
"
Fikk ikke opphevet salgsforbudet
Easee mottok torsdag kveld beskjed fra den svenske forvaltningsretten i Karlstad at det ikke vil bli innvilget en midlertidig forføyning av Elsäkerhetsverkets salgsforbud. Easee fortsetter dermed den ordinære ankeprosessen. Det betyr at det fortsatt kun er et salgsforbud gjeldende i Sverige."
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo mycket viktigt och då är det nog kört för Easee. Konkursdomare nästa?
"
Fikk ikke opphevet salgsforbudet
Easee mottok torsdag kveld beskjed fra den svenske forvaltningsretten i Karlstad at det ikke vil bli innvilget en midlertidig forføyning av Elsäkerhetsverkets salgsforbud. Easee fortsetter dermed den ordinære ankeprosessen. Det betyr at det fortsatt kun er et salgsforbud gjeldende i Sverige."
Så, först trodde du att den Norska elsäkerhetsmyndigheten skulle gå emot Esv, vilket de inte gjorde, sedan trodde du att förvaltningsrätten skulle gå emot Esv vilket de inte heller gjorde. Snart borde du väl ändå inse att du är ute och cyklar?

Esv har gjort sitt jobb och har bra på fötterna helt enkelt.

Angående jurister som du verkar ha ett enormt förtroende för: jurister skrämmer inte några myndigheter…
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
En massa permitteringar idag hos Easee
[länk]
Permitteringarna var redan på gång innan säljstoppet, så det lär bli mer…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Struntprat.

Inga myndigheter är rädda för jurister. De har liksom inget att riskera eftersom de följer regelverket...och har ingen vinstdrivande verksamhet att riskera.
Oj. ;) Nej, så fungerar det faktiskt inte alls... :)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Absolut kan och bör man resonera kring varför man har standarderna och hur man kan använda ny teknik för att uppnå samma eller bättre mål. Problemet är ju att man inte för det resonemanget efter att man har släppt en avvikande produkt på marknaden.
Problemet är att det inte finns något forum att föra de diskussionerna innan man släpper en produkt på den europeiska marknaden. Argumentet kan nämligen vara att "vi anser att vi uppfyller gällande standard", och det verkar vara precis det argumentet som Easee fört.

Vad vi ser nu är faktiskt den enda vägen man kan föra en sådan "diskussion" dvs genom att sätt ner foten och låta saken gå till "domstol".

Innan vi fick EU så fungerade det som sagt på ett annat, bättre, sätt (frågan är iofs om det hade fungerat lika bra i dagens mera komplexa värld). Men så är det tyvärr inte längre.

Så det är inte riktigt så enkelt. Och det är långtifrån säkert att ESV får rätt i det långa loppet. Frågan är nämligen i vilken grad alla andra tillverkare har gjort på samma sätt. Det ser i nuläget ut som man har tänkt i samma banor i branschen i stort.

Men, det kan koka ner till detaljer som skiljer och som gör avgörandet. Vi får helt enkelt vänta och se. Iaf om/när ESV ger sig på någon med lite mer tänder. Tyvärr så är det inte otroligt att Easee går i konkurs och då får vi inget riktigt och detaljerat svar. Då vinner ESV den här ronden på walk-over.
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet är att det inte finns något forum att föra de diskussionerna innan man släpper en produkt på den europeiska marknaden. Argumentet kan nämligen vara att "vi anser att vi uppfyller gällande standard", och det verkar vara precis det argumentet som Easee fört.
Problemet är ju fortfarande att Easee bara har argumenterat för att deras lösning är bättre. Dom har inte presenterat ett enda test för att visa att dom har rätt.

Så jag vidhåller det jag har sagt tidigare: Man kan utmana standarden och göra bättre/modernare lösningar - Det borde vara en del av den naturliga tekniska utvecklingen. Men då ska man också ha torrt på fötterna när man blir granskad.
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet är att det inte finns något forum att föra de diskussionerna innan man släpper en produkt på den europeiska marknaden. Argumentet kan nämligen vara att "vi anser att vi uppfyller gällande standard", och det verkar vara precis det argumentet som Easee fört.

Vad vi ser nu är faktiskt den enda vägen man kan föra en sådan "diskussion" dvs genom att sätt ner foten och låta saken gå till "domstol".

Innan vi fick EU så fungerade det som sagt på ett annat, bättre, sätt (frågan är iofs om det hade fungerat lika bra i dagens mera komplexa värld). Men så är det tyvärr inte längre.

Så det är inte riktigt så enkelt. Och det är långtifrån säkert att ESV får rätt i det långa loppet. Frågan är nämligen i vilken grad alla andra tillverkare har gjort på samma sätt. Det ser i nuläget ut som man har tänkt i samma banor i branschen i stort.

Men, det kan koka ner till detaljer som skiljer och som gör avgörandet. Vi får helt enkelt vänta och se. Iaf om/när ESV ger sig på någon med lite mer tänder. Tyvärr så är det inte otroligt att Easee går i konkurs och då får vi inget riktigt och detaljerat svar. Då vinner ESV den här ronden på walk-over.
Så, under dryga året utredningen pågått hade Easee ingen möjlighet att ta till sig vad Esv sade och göra rätt, även om det var lite sent?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.