Har en Easee laddbox som installerats av tidigare ägare. Osäker på om den justerats ner för att minska topparna kring effektskatten och vill se om jag kan ställa om den men osäker på vad som gäller.
Som du ser nedan är säkringen sagt till 16A vilket känns lågt för en laddare. Appen säger att det finns en begränsning på kretsstorleken som gör att den inte laddar mer. Har en hybrid som skall kunna ladda i ca 7.5 kW. Som mest var den uppe i 5 och använde endast två faser som det ser ut.
Tacksam för hjälp här.
Som du ser nedan är säkringen sagt till 16A vilket känns lågt för en laddare. Appen säger att det finns en begränsning på kretsstorleken som gör att den inte laddar mer. Har en hybrid som skall kunna ladda i ca 7.5 kW. Som mest var den uppe i 5 och använde endast två faser som det ser ut.
Tacksam för hjälp här.
Borde inte huvudsändningen vara inställt på 40A eller strax under i inställningarna ?L Lewdis skrev:Har en Easee laddbox som installerats av tidigare ägare. Osäker på om den justerats ner för att minska topparna kring effektskatten och vill se om jag kan ställa om den men osäker på vad som gäller.
Tacksam för hjälp här.
Boxens inställningar hävdar att ni har 16A huvudsäkringar och själva boxen är nedställd till max 12A vilket låter vettigt om ni inte har en lastbalansering inkopplad till boxen.
Nu kan ni komma upp i max 8,3 kW vid 3-fasladdning. Är du säker på att er hybrid kan ladda med tre faser? Jag hänger inte med i utvecklingen av hybrider men jag trodde de flesta laddade med 1-fas eller 2-fas.
Nu kan ni komma upp i max 8,3 kW vid 3-fasladdning. Är du säker på att er hybrid kan ladda med tre faser? Jag hänger inte med i utvecklingen av hybrider men jag trodde de flesta laddade med 1-fas eller 2-fas.
Ni har väl inte 40A huvudsäkringar? Det är högst ovanligt, jag har aldrig varit med om det i ett bostadshus. Max 16A på boxen är helt normalt trots att den klarar 22 kW. Ska du ladda med 22 kW måste huvudsäkringarna vara minst 35A vilket också är ovanligt.L Lewdis skrev:
Det enda felet jag kan se är att Kretssäkringen är inställd på 12A vilket ska vara 16A. Det spelar dock ingen egentlig roll eftersom boxen är nedställd till 12A men vill du höja boxen måste du också höja kretssäkringen till 16A.
Tack för hjälpen.Müssli skrev:
Då låter jag den stå på 16A. Kan inte ändra kretssäkringen alls den går inte att justera i inställningarna.
Men hur funkar detta om någon med elbil kommer, kan de då inte ladda i 22kW som mitt är uppsatt?
Bästa svaret
Nej. Boxen klarar av det om man dragit fram 10 mm² (kan fungera med 6 mm² om man räknar på det) och säkrar av den med 35A. I de allra flesta fall går inte det i ett vanligt hushåll eftersom mätarsäkringarna hade behövt vara typ 40A. De flesta hushåll kan man ha max 25A säkringar.L Lewdis skrev:
Att köra 3-fas 16A skulle jag säga är standard idag, vilket brukar räcka rätt långt. Jag kan ladda min elbil från typ 20% till fullt på ca: 6h och mitt batteri är på 80 kWh. Dock kör jag sällan ner den till 20% så den laddas upp betydligt snabbare.
Har du 16A huvudsäkringar idag? I så fall är det dumt att höja från 12A till 16A på boxen. Risken är överhängande att du blåser en huvudsäkring, speciellt när det börjar bli kallt på hösten. Har du något som kallas Equalizer i appen?
Klicka här för att svara