27 448 läst ·
327 svar
27k läst
327 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
Japp stämmer bra det.skoge skrev:
Men eftersom vi ändå är inne på att sälja bränsle..
Jag sålde förr aspen Alkylat.
Sålde ca 3 m3 per år.
Men när Hva drog sig ur så bytte aspen olja igen.. Det är lantmännen som äger det mesta i aspen.
De är och har aldrig varit seriösa.
När Hva försvann försvann också all rabatt som vi återförsäljare hade..
Man fick börja förhandla om..
Det struntade jag fullkomligt i.
Ja visst, vad har det med saken att göra? Vill man minska användningen av fossila bränslen är dessa småmaskiner inte det man ska angripa.Maskintok skrev:
Det handlar främst vilket bränsle som ger minst otäcka ämnen i avgaserna.
Jag kör akrylat i sågen. I traktorn kör jag HVO av samma anledning. Det är lagringsbeständiga bränslen som inte ger onödigt otäcka avgaser.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
lycka till med ”din” E85 ”blandning”
Till er som köper detta med hull och hår, vakna upp lite för fan.
Han skriver ju både om ”sin” blandning och sina kunder....
Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack
Har inte haft ett enda problem med de 450 l E85 jag kört upp i skogen.D Daniel 109 skrev:Ja visst, vad har det med saken att göra? Vill man minska användningen av fossila bränslen är dessa småmaskiner inte det man ska angripa.
Det handlar främst vilket bränsle som ger minst otäcka ämnen i avgaserna.
Jag kör akrylat i sågen. I traktorn kör jag HVO av samma anledning. Det är lagringsbeständiga bränslen som inte ger onödigt otäcka avgaser.
Inte en host ens en gång.
Stått i snögrop på vintern och dragit in aspen ångor..
Det irriterade i ögonen och svalget kändes slemmigt..
Inget av detta har jag känt med E85..
Inte ens inomhus... Utan ventilation.. Samma som jag kört Alkylat...
Finns inte mycket att skriva åt dig..R RalleB skrev:Haha när man använder sina bästa argument men ändå inte kan bemöta kritik.....
Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack![]()
Du väljer att hålla på med en verksamhet emot mig trots att jag inte gjort dig ett dugg..
Det säger en hel del om dig och ditt beteende...
Du bör sluta innan det går för långt..
Klart att det är min blandning..
Eller har du blandat åt mig i min verkstad, i mina dunkar... Och det är din verksamhet?.. Då hade det varit dina kunder..
Men nu är det min verksamhet och då blir det mina kunder...
om du glömt det så var det jag som sa skitsnack...inte maskintokR RalleB skrev:Haha när man använder sina bästa argument men ändå inte kan bemöta kritik.....
Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack![]()
för övrigt ska du nog korka igen tetran nu
Nej, jag tror inte att aldehyder irriterar luftvägarna. De ger andra problem. Så det kan stämma att du hostar mindre.
Det är inte bara hostar mindre det är inte alls.D Daniel 109 skrev:
Och jag mår bättre..
Jag har ju inte kört på egen blandat sen 15 år tillbaka.. Så det blev en enorm skillnad.
Och jag gasade ju inte i trädgården.. Jag röjer och avverkar manuellt varje dag med dessa bränslen så det var en riktig höjdare..
Min Golf från 2003 har rullat totalt 32000 mil och ca 13 000 av dem med sprit i tanken.
Det finns säkerligen bättre och sämre motorer men jag har läst i etanolforumet i flera år och det funkar bra. Hade någon där havererat sin motor så hade man sagt det.
Det finns säkerligen bättre och sämre motorer men jag har läst i etanolforumet i flera år och det funkar bra. Hade någon där havererat sin motor så hade man sagt det.
Förstår bara inte vad jag har råkat gjort..Kloge skrev:
Jag skulle gärna länka till annan som kör på detta men de är amerikanska användare.
Och de visar inte hur man ställer in förgasaren och talar så alla i Sverige förstår..
Jag är inte ute efter pengar..
Eller berömmelse.. Jag skapade denna tråden för att visa de som önskade att köra på annat bränsle att det går..
Det är helt sant..Kloge skrev:
Det finns en massa information om etanol som inte stämmer och en hel del får man själv upptäcka när man håller på.
På vilket sätt skiljer sig detta påstående från vad jag skrev?Huddingebo skrev:
Ok. Det har jag inga belägg för att säga emot. Men att etanol orsakar korrosion är något helt annat än att bensin smörjer ventilerna.Huddingebo skrev:
Maskintok skrev:Förstår bara inte vad jag har råkat gjort..
Jag skulle gärna länka till annan som kör på detta men de är amerikanska användare.
Och de visar inte hur man ställer in förgasaren och talar så alla i Sverige förstår..
Jag är inte ute efter pengar..
Eller berömmelse.. Jag skapade denna tråden för att visa de som önskade att köra på annat bränsle att det går..
Jag har i andra forum och grupper på Facebook försvarat etanolinblandningen i bensin och fått på pälsen för det.
För att inte tala om när jag skrev positivt om elbilar i Bensinupproret 2.0.
Då blev jag utslängd!
En sak som jag älskade var att när en jonsered 2186a gick i vedvältan med e85 så blev inte motorn så varm som med Alkylat..
Och ändå skiljde det inte mycket i Gångtid mellan tankarna..
Men sågen gick bättre..
Annars så är detta ett vanligt problem..
Att sågarna skär av värmen när man kapar tank efter tank i vedvältan..
Och ändå skiljde det inte mycket i Gångtid mellan tankarna..
Men sågen gick bättre..
Annars så är detta ett vanligt problem..
Att sågarna skär av värmen när man kapar tank efter tank i vedvältan..