C Christoffer L skrev:
Mycket möjligt, eller så är det aktieutdelning till ägarna...
Givetvis förstår jag att det inte är ersättning för träd som plockas ned som är orsak till höga avgifter.
Men det är ändå lite märklig inställning att man i ena andetaget säger att man funderat på att ändå ta bort trädet o i andra andetaget undra vad man kan krävs för ersättning för att Eon vill ta bort samma träd.

• Gilla
HansOT
  • Laddar…
Jag gissar att om det kommer mer omfattande krav på ersättning så gräver man helt enkelt runt trädet. Vill man faktiskt bli av med trädet tror jag således man bara ska säga ja och få det gjort, istället för att riskera att bli utan både trädfällning och ersättning.

• Gilla
Jakke och 14 till
  • Laddar…
Jag skulle iaf be de att fixa så du kan plantera ett nytt träd där, alltså ta bort stubbe och allt samt fylla ut med jord så det blir snyggt. Kanske också skicka över vad du skulle föredra för träd planterat när de är klara. Med detta som utgångsbud kan ni säkert mötas på mitten och när allt är klart tar du upp kontantersättning istället för natura.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför begära något när man redan vunnit?Att slippa ta ner trädet själv är ju ett stort plus, bara småaktigt att försöka klämma ut en hundring eller nåt...
Så alla gånger du vinner en "uppgörelse" med en kund, kunden beställer och betalar... Du vinner så att säga.
När kunden sedan säger, "jag vill också ha" så bjuder du ALLTID på detta?
Du har ju redan "vunnit" så varför krångla?

Förstår inte alls, varför ska jag bjussa på pengar? Det är ju inte att jag begär 100kr, och skulle egentligen inte vara nöjd med det men man kan ju få mer.

Sen är ju allt ett pokerspel. ;):cool:
Två vägar att lösa detta.
Jag begär 1000kr för trädet. De säger nej.
Jag säger då, men då får ni ta bort allt med trädet, roten, allting, ris och allt
Eon svarar ok.

Jag begär inga pengar utan frågar om de kan ta hand om trädet.
DÅ svarar Eon att de har inte möjlighet att göra det, det är bara en grävmaskin på plats. Tyvärr säger dem.
Eon säger att de kan lösa det, men det kostar 1000kr.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
se till att dom tar med stubben med

• Gilla
Effell och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L larka742 skrev:
Så alla gånger du vinner en "uppgörelse" med en kund, kunden beställer och betalar... Du vinner så att säga.
När kunden sedan säger, "jag vill också ha" så bjuder du ALLTID på detta?
Du har ju redan "vunnit" så varför krångla?

Förstår inte alls, varför ska jag bjussa på pengar? Det är ju inte att jag begär 100kr, och skulle egentligen inte vara nöjd med det men man kan ju få mer.

Sen är ju allt ett pokerspel. ;):cool:
Två vägar att lösa detta.
Jag begär 1000kr för trädet. De säger nej.
Jag säger då, men då får ni ta bort allt med trädet, roten, allting, ris och allt
Eon svarar ok.

Jag begär inga pengar utan frågar om de kan ta hand om trädet.
DÅ svarar Eon att de har inte möjlighet att göra det, det är bara en grävmaskin på plats. Tyvärr säger dem.
Eon säger att de kan lösa det, men det kostar 1000kr.
Alltså, Anta att jag tänkt ta ner ett stort träd, men dragit mig för det lite eftersom det kostar både tid och pengar och kanske inte är helt riskfritt.
Plötsligt kommer ett företag och frågar om de får ta bort trädet... Då säger jag ”om ni forslar bort trädet och tar med stubben också så är det helt ok”.
De säger ”visst, det är inga problem”.
Då har jag blivit av med ett bekymmer som kunde orsakat problem för mig, kostat pengar och kunnat skada mitt hus etc. Och det kostar varken tid eller pengar för mig.
Jag har vunnit en rad fördelar. Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem att dessutom få en hundralapp utöver detta är mer än snålt. Jag hade snarare lagt ett par hundringar på en go fika till de som senare kommit och gjort jobbet.
Att vara snål och ständigt tjäna så mycket som möjligt på allt och alla förlorar du själv på i det långa loppet, och du får ett rätt trist liv...

Redigerat:
  • Gilla
cope och 28 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, Anta att jag tänkt ta ner ett stort träd, men dragit mig för det lite eftersom det kostar både tid och pengar och kanske inte är helt riskfritt.
Plötsligt kommer ett företag och frågar om de får ta bort trädet... Då säger jag ”om ni forslar bort trädet och tar med stubben också så är det helt ok”.
Då har jag blivit av med ett bekymmer som kunde orsakat problem för mig, och kunnat skada mitt hus etc. Och det kostar varken tid eller pengar för mig.
Jag har vunnit en rad fördelar. Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem att dessutom få en hundralapp utöver detta är mer än snålt. Jag hade snarare lagt ett par hundringar på en go fika till de som senare kommit och gjort jobbet.
Att vara snål och ständigt tjäna så mycket som möjligt på allt och alla förlorar du själv på i det långa loppet, och du får ett rätt trist liv...
Men snälla nån, folk prutar, ber om om extra, lite till, säger till, säger ifrån... och det går utmärkt att göra det på ett trevligt sätt.
Måste detta överhuvudtaget handla att man ska fråga "surt"?
Det handlar om ett samtal, tar ingen speciellt tid, och energin... för vad?

Verkligen jättekonstig inställning. Att ställa en fråga, begära ersättning är att man är "sur"?
Det kan väl inte komma som nån överraskning för eon att det kan vara känsligt att röja runt i någons trädgård?

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då har jag blivit av med ett bekymmer som kunde orsakat problem för mig, och kunnat skada mitt hus etc. Och det kostar varken tid eller pengar för mig.
Men snälla nån, folk prutar, ber om om extra, lite till, säger till, säger ifrån... och det går utmärkt att göra det på ett trevligt sätt.

Verkligen jättekonstig inställning. Att ställa en fråga, begära ersättning är att man är "sur"?
Det kan väl inte komma som nån överraskning för eon att det kan vara känsligt att röja runt i någons trädgård?
Så jag skulle bara se det hela som ett trevligt förväntat samtal.

• Gilla
loffman
  • Laddar…
Nissens
L larka742 skrev:

Så jag skulle bara se det hela som ett trevligt förväntat samtal.
Jag vet inte var du hittar ordet ”sur” i min text, för jag har aldrig skrivet det.
Däremot skrev jag ”snål”, och att ständigt försöka klämma ur allt och alla på allt man kan är en jättekonstig inställning ochh ger ett trist liv. Att vara generös och ha en positiv inställning ger så mycket mer! :)
Hoppas att du får en riktigt trevlig helg, och att någon bjuder dig på något utan att kräva något tillbaka! ;)

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
L LoftJonas skrev:
Hej!

E.ON kontaktar mig. Då de skall byta en kabel mellan två skåp och planerar förlägga denna kabel i diket precis vid min tomtgräns mot intilliggande grusväg.

de anser att de kan göra detta utan att skada mina fina syrener och andra buskarna som vi vill ha kvar men där står också en väldigt stor tall. Denna anser de inte kommer klara sig och de undrar om de får ta ner den.

Vi har i ärlighetens namn funderat på att be någon att ta ner den så gärna för oss! Men vad skall vi tänka på innan vi godkänner detta? Kan jag kräva att de inte får fällla över min tomt? Kan jag kräva ersättning för trädet? Vad gäller mer?

Tacksam för svar!
Eon har avtal med arborister (?) vid svåra fall (vet av egen erfarenhet). De kan ta ned träd i smådelar. Men lovar de så får de hålla sina löften, men ta flera kort i förväg.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Eller så tar de ner det i delar med en såglastbil. Rätt ner i en container och borta på nån timme.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en abborista som tog ner träd hos oss. Har för mig att vi betalade 2000 för ena tallen och 2500kr för den andra tallen.
Se det som om du fått dom pengarna. Dom gör ju jobbet åt dig om du ändå tänkt ta net trädet.
Finns risk att de drar kabeln en annan väg och då får du stå för nedtagningen av trädet själv.

• Gilla
Nissens och 10 till
  • Laddar…
E ekson skrev:
Eller så tar de ner det i delar med en såglastbil. Rätt ner i en container och borta på nån timme.
Försök att de tar bort stubben också! Men inga ekonomiska krav när du själv funderat på att ta ned trädet!!!

• Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
Den ersättning du får är att dom tar ner trädet åt dig gratis och det du kan kräva är att dom forslar bort trädet och återställer snyggt och prydligt. (y)

Dom kommer inte ge dig pengar för att få ta ner det.

• Gilla
Bassesme och 4 till
  • Laddar…
Jag vill att dom ska komma hem till mej också! Var nöjd och kräv inga pengar!

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.