7 407 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
E.on Förespråkar TN-C vid nyinstallation
Kommer problemet p.g.a lokalt jordtag, eller vad är det som blir problem med TN-S?F Fredrik Sjödin skrev:Det där ställningstagandet beror sannolikt på den ökade andelen mikroproduktionsanläggningar som kan förväntas installeras. Nätbolaget kan hamna i en mycket besvärlig sits om de levererar in TN-S till en fastighet där det installeras en produktionsanläggning. Man får ju som bekant inte gå över från TN-S till TN-C, vilket kommer att bli ett faktum nånstans uppe i nätbolagets nät om man levererar TN-S. Bättre för nätbolaget då att leverera TN-C och lämna svarte Petter åt elinstallationsföretaget.
Är knappast någon svarte Petter det är ju nu liksom förr möjligt att beställa sin servis precis som man önskar. Du vill väl inte påstå att någon betydande del av distributionen i trådens tema är utförd som ren TNS är bara punkten där man går TNC till TN-C-S som varierar nu liksom tidigare.F Fredrik Sjödin skrev:Det där ställningstagandet beror sannolikt på den ökade andelen mikroproduktionsanläggningar som kan förväntas installeras. Nätbolaget kan hamna i en mycket besvärlig sits om de levererar in TN-S till en fastighet där det installeras en produktionsanläggning. Man får ju som bekant inte gå över från TN-S till TN-C, vilket kommer att bli ett faktum nånstans uppe i nätbolagets nät om man levererar TN-S. Bättre för nätbolaget då att leverera TN-C och lämna svarte Petter åt elinstallationsföretaget.
Det kanske inte ändrar något, men det var inte underhåll utan utökning. Kabeln förgrenades i en dosa för att ansluta ett till hus. Och om jag förstår dig rätt så är parallellkopplingen ok om ledarna inte är färgmärkta. Medan uppdelning i dosan skulle ha varit mer fel. Jag minns inte säkert, men jag tror att det var en blå och en skärm som låg parallellt.GK100 skrev:
Samma med uppdelning TNC-TNS i en dosa om det inte är väldigt tydligt tex invid en central kan man nog se det som tveksamt. I äldre mer direkta föreskrifter gavs detta genom skrivningen att det "skulle ske i central". Och skarvar man underhållsmässigt befintlig huvudledning 4x6 med 5G6 är det som jag ser det bättre att som tex Eon lämna blå utanför i båda ändar och tilläggsmärka G/G som PEN.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Du får inte gå över från TN-S till TN-C vid överföring från producent till konsument. Vid mikroproduktion kan innehavaren av tex solcellsanläggningen, iaf teoretiskt, bli en producent ut på det allmänna nätet. Om nätbolaget levererar TN-S och abonnenten producerar el kommer en övergång från TN-S till TN-C att ske någonstans uppe i nätbolagets nät, om inte förr så i transformatorns mittpunkt. Nätbolagen vill inte ha den lösningen, vilket är förståeligt.Mikael_L skrev:
Det här är en icke-fråga för alla andra typer av mikroproduktion än solcellsanläggningar och batterier eftersom produktionsanläggningar med roterande generator alltid har en mittpunkt och därmed alltid är kopplade TN-C. Där är det helt nödvändigt att nätbolaget levererar TN-C. Men för solcellsanläggningar och batterier finns bara en växelriktare som, iaf teoretiskt, kan vara kopplade både TN-C och TN-S.
Mycket informativt från Fredrik Sjödin. Det är dock märkligt att inte bolagen använder det som anledning i sin kampanj i så fall. Om det var den primära anledningen skulle bolagen rimligen vägra leverera TN-S till slutkund samt meddela att en kund med TN-S-servis inte kan ansluta sin mikroproduktionsanläggning till nätet.
Så, jag tror fortfarande att elbolagen inte vill betala för att deras personal är inkompetent.
Så, jag tror fortfarande att elbolagen inte vill betala för att deras personal är inkompetent.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det inom några år kommer ett förbud att installera mikroproduktionsanläggningar ( läs: solcellsanläggningar eller batterier ) om servisen är kopplad TN-S. Kom ihåg var ni läste det först.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nätbolagen har inte varit med i matchen. De har levt kvar i en värld med ett fåtal stora producentanläggningar som alla är roterande generatorer och många konsumenter. Idag har vi en värld med ett stort antal små producentanläggningar som inte bryr sig om kopplingsbilden. Det är först nu som Nätbolagen yrvaket har insett det.tommib skrev:
Mycket informativt från Fredrik Sjödin. Det är dock märkligt att inte bolagen använder det som anledning i sin kampanj i så fall. Om det var den primära anledningen skulle bolagen rimligen vägra leverera TN-S till slutkund samt meddela att en kund med TN-S-servis inte kan ansluta sin mikroproduktionsanläggning till nätet.
Jag skulle bli extremt förvånad, av den mycket enkla anledningen att det är politiskt inopportunt att driva igenom ett sådant förbud. I så fall skulle nog politikerna se till att det blev ett undantag för mikroproduktionsanläggningar.F Fredrik Sjödin skrev:
Man kan argumentera att alla solanläggningar och liknande ändå kommer orsaka problem framgent i och med att de är oberäkneliga med snabba svängningar och producerar el till största delen när den inte behövs. Tekniskt borde det vara ett betydligt större problem än TN-S -> TN-C att hantera.
Mycket missförstånd i denna tråden märker jag men GK100 har som vanligt klart för sig.
Det är inte E.ons installatörer som gör dessa felaktiga kopplingar, nätbolaget har faktiskt ingen egen personal i Sverige som kopplar.
Det vanligaste är, enligt vad jag sett, att det är kundens installatör som kopplat fel, eller egentligen struntat i att ändra den från fabrik valda kopplingen, det är är bygling mellan neutralledare och jordledare.
Det som räknas som E.ons personal, deras entreprenörer, har som regel bra koll på detta även om det kan skilja mellan olika närområden.
Det med att stå med Svarte Petter stämmer mest ifall man har 4-ledare in, skulle man då behöva TN-S in av någon anledning är det bara att dra in ny kabel som gäller.
Med 5-ledare kan man välja antingen TN-C eller TN-S.
Även om dessa förväxling endast indirekt är E.ons ansvar så blir konsekvenserna av felkopplingar så pass allvarliga att man behöver göra allt man kan för att det ska undvikas.
Jag tror att detta skulle kunnat lösas på annat vis, hade nätägaren varit hårda och vägrat tillkoppling på anläggningar med anmärkningar hade säkerligen installatörena skärpt sig, men ofta är det tid och pengar som styr och arga kunder vill ingen ha.
Det är inte E.ons installatörer som gör dessa felaktiga kopplingar, nätbolaget har faktiskt ingen egen personal i Sverige som kopplar.
Det vanligaste är, enligt vad jag sett, att det är kundens installatör som kopplat fel, eller egentligen struntat i att ändra den från fabrik valda kopplingen, det är är bygling mellan neutralledare och jordledare.
Det som räknas som E.ons personal, deras entreprenörer, har som regel bra koll på detta även om det kan skilja mellan olika närområden.
Det med att stå med Svarte Petter stämmer mest ifall man har 4-ledare in, skulle man då behöva TN-S in av någon anledning är det bara att dra in ny kabel som gäller.
Med 5-ledare kan man välja antingen TN-C eller TN-S.
Även om dessa förväxling endast indirekt är E.ons ansvar så blir konsekvenserna av felkopplingar så pass allvarliga att man behöver göra allt man kan för att det ska undvikas.
Jag tror att detta skulle kunnat lösas på annat vis, hade nätägaren varit hårda och vägrat tillkoppling på anläggningar med anmärkningar hade säkerligen installatörena skärpt sig, men ofta är det tid och pengar som styr och arga kunder vill ingen ha.
Förstår inte riktigt vilken punkt i anläggningen som avses.
Hos mig kommer det in i en PEN-ledare som delas upp till PE och N "i den förseglade delen" av elskåpet som även innehåller huvudsälringaroch elmätare innan det lämnas över till "kundens anläggning" där PE och N fördelas ut via sina olika skenor.
Den förseglade delen av elskåpet är nätägarens ansvar trodde jag?
Och att det är nätägarens entrepenör som drar fram matningen och gör klart fram till "kundens anläggning" där kundens elektriker tar över och gör installationen i fastigheten.
Hos mig kommer det in i en PEN-ledare som delas upp till PE och N "i den förseglade delen" av elskåpet som även innehåller huvudsälringaroch elmätare innan det lämnas över till "kundens anläggning" där PE och N fördelas ut via sina olika skenor.
Den förseglade delen av elskåpet är nätägarens ansvar trodde jag?
Och att det är nätägarens entrepenör som drar fram matningen och gör klart fram till "kundens anläggning" där kundens elektriker tar över och gör installationen i fastigheten.
Nej det är upp till 25 ampere. Då är det väl G2?P pnilz1 skrev:
Några bilder från eldragning. En bild på skåp där det delas upp till fyra stugor. Sedan en kabel som är på väg upp i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto