MaxPax skrev:
ja men nu skriver TS att han itne vill köpa skräp från blitema eller jual för han har inte bra efrarenhet från det om du tykcer det fungrerar bra är ju bra för dig grattis en annan grej med den från jula den har inte varvtalsrelgering det blir då antingen högsta varv eller inget det är riktigt störande att jobba med såna maskiner tycker jag ha en bra dag

:|

Och det innebär att han inte kan köpa en bättre borrmaskin?
Vet inte vilken maskin du hänvisar till, jag har då inga problem med varvtalsregleringen.

M
hänvisar till min egen julaborr den har inte varvtalsreglering om din har det så var det fel det jag skrev ja

MaxPax skrev:
hänvisar till min egen julaborr den har inte varvtalsreglering om din har det så var det fel det jag skrev ja
Strunt samma du har helt rätt i det du anmärker på, varvtalsregleringen vill man inte vara utan.

M
LoJo skrev:
Hur står sig Bosch gbh 2-28?
[länk]

Några hundringar dyrare än vad ts ville men e själv sugen på en.
Den är blå, kommer i l-boxx, 2 chuckar och känns som om den klarar borrning i det mesta samt kanske lite lätt hemma bildning.
Jag skulle tippa på att den är bra, tyvärr verkar det som att de skickar med en spännchuck som man sätter i SDS+ -chucken, vilket blir rätt wobbligt som påtalats tidigare i tråden. Prishammeren har tyvärr en tendens att separera delar som vanligtvis kommer i paket och sälja separat, DET tror jag är den största anledningen till deras låga priser, de har ju trots allt en del prylar som är up-to-date...

MaxPax skrev:
Jag skulle tippa på att den är bra, tyvärr verkar det som att de skickar med en spännchuck som man sätter i SDS+ -chucken, vilket blir rätt wobbligt som påtalats tidigare i tråden. Prishammeren har tyvärr en tendens att separera delar som vanligtvis kommer i paket och sälja separat, DET tror jag är den största anledningen till deras låga priser, de har ju trots allt en del prylar som är up-to-date...
Om man söker på artikelnumret på chucken så visas det bilder på utbyteschuck alltså inte för att monteras i sds-chucken

Redigerat:
M
Jag skulle maila prishammeren och fråga innan jag beställde så man vet säkert, de är bra på att svara. Är det en utbyteschuck så skulle jag säga att den bör stå sig väldigt bra för TS behov och önskningar.

ullberg
En DFV ska levereras med en "riktig" utbyteschuck, 2-28 DFV var högst på min önskelista tills någon fick mig att börja tänka på Metabos UHE, så jag velar fortfarande. Jag håller med om att bilden ser väldigt konstig ut och att kolla en extra gång med prishammaren är väl rätt väg framåt.

En annan anledning till prishammerens låga pris kan vara att dom köper in från andra länder och byter stickproppen själv. Tror det var så med min GOP300 som inte hade orginalproppen på. Men maskinen funkar fint för det:-)

Mailade prishammeren då och det stämmer att dom var snabba på att svara.
Men eftersom jag inte ska beställa just nu vågar jag inte maila...risk att man blir extra sugen.

Ja DFV ska vara med 2 chuckar och det är den jag vill ha.

M
LoJo skrev:
Men eftersom jag inte ska beställa just nu vågar jag inte maila...risk att man blir extra sugen.
Ingen fara med boschen iallafal. I skrivande stund finns ingen på lager.... :cool:

Det får ta och bli en Metabo multihammare UHE 28. Verkar vara den bästa i den prisklassen?
Läser man om den så verkar det vara en riktigt bra maskin för så "lite" pengar.

Om den nu skulle krångla. Måste man då skicka den till Danmark eller kan man lämna in den någon annan stans i Sverige(Stockholm)?

Pumba skrev:
Sen har jag en RH1250 från Biltema med SDSmax fäste, den bilar jag berg med och borrar stora hål i sten osv.
Jag har kört slut på min röda Meec+ borrhammare från Jula, som jag anser vara mycket väl värd pengarna, å då är det i princip uteslutande granit jag borrat med den. Den har slagit både Hilti och någon annan märkesmaskin vars namn jag tappat ur minnet på fingrarna duktigt vad gäller avverkning. Den är specad till 4 J slagenergi.

Den Biltema du nämner Pumba, är specad till 10 J slagenergi, den är dock "endast" på 1250w mot julas 1500w. Frågan är hur bra den är och hur fort det går? Kan man lita på de där 10 J slagenergi? Med tanke på effekten jämfört med Julas så bör frekvensen på slagen ligga på under hälften, om man nu ska tro på 10 J.

Det är nästan så jag har lust att köpa både en Meec+ och en Biltema bara för att jämföra. Synd att jag inte tänkte på detta innan den Meec+ jag hade gav upp häromkvällen. Den kastade in handduken med buller och bång och sköt ut blå rök ur alla öppningar som när det kastas in en handgranat i bunker i en amerikansk krigsfilm.

Till TS är mitt råd att satsa på en maskin typ Metabo UHE 28 (fast den heter väl något annat nu för tiden), med både SDS och vanlig chuck. Dessa lite rejälare billighetsmaskiner som en del av oss pratar om är mer för att ful-borra granit än för att finborra betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.