7 492 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
E bra borrhammare
Sida 1 av 2
Tja hallå!
Det är så att jag är ute efter en bra borrhammare. Har läst på forumet och googlat. Men blir inte så klok inom detta.
Många säger att det ska vara så mycket W(Effekt) som möjligt eller så mycket J(Slagenergi) som möjligt. Vissa tycker man ska köpa en Hilti och vissa en Bosch.
Ska man ha hög w och j som möjligt?
Sen ska det vara SDS+
Kommer att använda den för betong, stål och trä.
Kommer att renovera min trea. Sedan kommer jag att renovera föräldrarnas kök(hus).
Vill inte köpa en meec från jula p.g.a. otroligt jobbig att hålla i och fruktansvärt plastig.
Köpt mycket billiga verktyg förut och dom pajar alltså efter 1-2år. Vill nu ha kvalité.
Så jag tänkte lägga max 2000kr. Kommer att beställa från Tyskland.
Säg nu inte en Hilti. Vill inte köpa en porsche på en gång(Har inte råd att lägga 10 000kr).
Det är så att jag är ute efter en bra borrhammare. Har läst på forumet och googlat. Men blir inte så klok inom detta.
Många säger att det ska vara så mycket W(Effekt) som möjligt eller så mycket J(Slagenergi) som möjligt. Vissa tycker man ska köpa en Hilti och vissa en Bosch.
Ska man ha hög w och j som möjligt?
Sen ska det vara SDS+
Kommer att använda den för betong, stål och trä.
Kommer att renovera min trea. Sedan kommer jag att renovera föräldrarnas kök(hus).
Vill inte köpa en meec från jula p.g.a. otroligt jobbig att hålla i och fruktansvärt plastig.
Köpt mycket billiga verktyg förut och dom pajar alltså efter 1-2år. Vill nu ha kvalité.
Så jag tänkte lägga max 2000kr. Kommer att beställa från Tyskland.
Säg nu inte en Hilti. Vill inte köpa en porsche på en gång(Har inte råd att lägga 10 000kr).
Välkommen till byggahus!
Hitachi, bosch blå, makita osv har alla modeller som jag tycker passar dina behov. Se till att du får en med rotationsstopp så du kan bila ner kakel när du ska grejja päronens kök. Bosch och hitachi har maskiner som ligger strax över 3 joule i slagenergi så jag skulle satsa på någon av dessa två tillverkare.
Hitachi, bosch blå, makita osv har alla modeller som jag tycker passar dina behov. Se till att du får en med rotationsstopp så du kan bila ner kakel när du ska grejja päronens kök. Bosch och hitachi har maskiner som ligger strax över 3 joule i slagenergi så jag skulle satsa på någon av dessa två tillverkare.
Redigerat av moderator:
exempel:
http://www.prishammeren.dk/shop/hitachi-bore--mejselhammer-1885p.html
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-borehammer-hr2470-2403p.html
metabo har många här på forumet talat sig varma för, säkert värt sin extra tusing:
http://www.prishammeren.dk/shop/metabo-multihammer-uhe-1203p.html
http://www.prishammeren.dk/shop/hitachi-bore--mejselhammer-1885p.html
http://www.prishammeren.dk/shop/makita-borehammer-hr2470-2403p.html
metabo har många här på forumet talat sig varma för, säkert värt sin extra tusing:
http://www.prishammeren.dk/shop/metabo-multihammer-uhe-1203p.html
Vilken typ av borrhammare är det du är ute efter?
En sådan som ser ut som en lite större slagborrmaskin eller en rejäl 8-10kg pjäs?
Jag har en Dewalt D25013K med sds+ färste som jag köpte på ebay i Tyskland för 1300kr, funkar väl hyfsat, har den till ändamål där batteridragren inte riktigt orkar med i längden.
Sen har jag en RH1250 från Biltema med SDSmax fäste, den bilar jag berg med och borrar stora hål i sten osv.
Har hyrt en del Hilti maskiner från Cramo och Biltema maskinen klår iaf en Hilti TE80 AVR i styrka, dock så vinner Hiltin på ljudnivå och en aningen på ergonomin, men har ju hörselskydd och handskar i vilket fall som så att hyra hiltimaskinen 3 helger kostar det samma som att köpa biltema maskinen så var ju valet enkelt.
För det du beskriver skulle jag köpa en billigare maskin för runt 1200-1500kr av känt märke, min känsla är att det skiljer väldigt lite mellan många av modellerna från de olika tillverkarna i denna prisklassen.
En sådan som ser ut som en lite större slagborrmaskin eller en rejäl 8-10kg pjäs?
Jag har en Dewalt D25013K med sds+ färste som jag köpte på ebay i Tyskland för 1300kr, funkar väl hyfsat, har den till ändamål där batteridragren inte riktigt orkar med i längden.
Sen har jag en RH1250 från Biltema med SDSmax fäste, den bilar jag berg med och borrar stora hål i sten osv.
Har hyrt en del Hilti maskiner från Cramo och Biltema maskinen klår iaf en Hilti TE80 AVR i styrka, dock så vinner Hiltin på ljudnivå och en aningen på ergonomin, men har ju hörselskydd och handskar i vilket fall som så att hyra hiltimaskinen 3 helger kostar det samma som att köpa biltema maskinen så var ju valet enkelt.
För det du beskriver skulle jag köpa en billigare maskin för runt 1200-1500kr av känt märke, min känsla är att det skiljer väldigt lite mellan många av modellerna från de olika tillverkarna i denna prisklassen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Bara sådär frågande, vad gör det om det är en utgående modell?Remne skrev:
Det låter ju som ett jättetillfälle att få en bra maskin till ett bra pris.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om det ska borras i trä och stål vill man kunna byta från SDS+ till vanlig chuck. Det finns adaptrar (vanlig chuck monterad på ett SDS-skaft) men det tycker jag blir för mycket glapp, så jag tycker du ska titta efter en maskin som tillåter att man tar bort SDS-chucken och sätter dit en vanlig. Jag _tror_ inte de två första från prishammaren har den möjligheten (hitachin skriver något om adapter som jag tolkar som det sämre alternativet, och makitans chuck ser för kort ut, makitas utbytbara brukar vara längre).
Metabon kan mycket väl ha det (kollade på en sådan tidigare, och har för mig att den har det) och Remnes makita har åtminstone med en på bilden, jag har inte läst texten.
/U
Metabon kan mycket väl ha det (kollade på en sådan tidigare, och har för mig att den har det) och Remnes makita har åtminstone med en på bilden, jag har inte läst texten.
/U
MaxPax skrev:exempel:
[länk]
[länk]
[länk]]
Metabo har jag aldrig hört talats om förut. Är den lika bra som dem ”kända” märkena?
Tänker(funderar) på att beställa från Tyskland och få ner priset nere. Eller så beställer jag från Sverige. Beror på hur lat jag är.
Vilken typ av borrhammare? Menar du märke?Pumba skrev:Vilken typ av borrhammare är det du är ute efter?
Spelar väl ingen roll hur mycket den väger. Men kanske inte så kul att gå runt på en 10kiloskloss när man borrar i taket
Har köpt från biltema förut och det har bara varit skit. Så vill inte köpa ”billiga” verktyg som bara håller 1-2år.
Hur ser man att vanlig chuck blir för kort? Blir det problem om den är för kort, typ att borren inte kommer tillräckligt långt in?ullberg skrev:Om det ska borras i trä och stål vill man kunna byta från SDS+ till vanlig chuck. Det finns adaptrar (vanlig chuck monterad på ett SDS-skaft) men det tycker jag blir för mycket glapp, så jag tycker du ska titta efter en maskin som tillåter att man tar bort SDS-chucken och sätter dit en vanlig. Jag _tror_ inte de två första från prishammaren har den möjligheten (hitachin skriver något om adapter som jag tolkar som det sämre alternativet, och makitans chuck ser för kort ut, makitas utbytbara brukar vara längre).
/U
Är det smartare att göra så?Andy78 skrev:
Tyckte det verkade perfekt att få allt i ett verktyg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nej jag menade bara att den korta chucken på bilden fick mig att tro att den inte gick att byta ut mot en vanlig (att den modellen av borrhamare inte kunde det). Om den borrhamare du köper har möjlighet att byta chuck kommer den att funka. Men för att ta reda på om den kan byta chuck eller inte ska man läsa specifikationerna, inte titta på bilder.champion skrev:
Metabo är bra, de är bara lite sämre på att göra reklam än sina konkurrenter. Metabo har dessutom sina multihammare (heter UHE och sen några siffror) som har två växlar för "vanlig borrning" (utan slag). Kan vara användbart ibland.
Kombinationsmaskiner är nästan alltid en kompromiss, till exempel är borrhammare ganska tunga - kolla bara vikten på metabos UHE som dessutom har en extra växel....
Så har man plats och råd brukar separata maskiner vara bra. Om jag skulle ha något för bara trä och sten skulle jag dock inte köpa en slagborr utan en ren borrmaskin utan slag (sådana finns faktiskt fortfarande i proffssortimenten).
Det jag menar är om du är ute efter:champion skrev:
en sånn här typ:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-800P-17734/
eller av denna typ:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1100-PLUS-17383/
Efter att ha byggt ett helt hus och ett garage så är mina erfarenheter att de maskiner man räknar med att använda mycket köper man märkesgrejer av, det man sällan använder köper man billigare.
Borrhammaren var väl en av de mer bortglömde verktygen under mitt bygge, men då behövde jag inte riva en massa grejer.
Allt är ju relativt, vad innebär renovering av en 3a? jag har sett renoveringar från där man bilar upp allt man kommer åt till att man bara målar om dörrfoder.
Jag tror att en ,Dewalt, Hitachi eller Makita i 1000-1500kr klassen duger till det du ska göra.
Jag tycker det fungerar bra om inte bättre man slipper det där glappet med extrachucken som ullberg beskriver samt att jag har högre varvtal än med slagborren.den är desstuom smidigare att hålla i
Jag använder inte någon märkvärdig maskin, en 200kr fån jula.
Men som sagt inget man använder till betong där använder man borrhammaren.
Har du begränsad budget köp en bra borrhammare med extrachuck det klarar du dig fint med.
Jag använder inte någon märkvärdig maskin, en 200kr fån jula.
Men som sagt inget man använder till betong där använder man borrhammaren.
Har du begränsad budget köp en bra borrhammare med extrachuck det klarar du dig fint med.
Redigerat:
ja men nu skriver TS att han itne vill köpa skräp från blitema eller jual för han har inte bra efrarenhet från det om du tykcer det fungrerar bra är ju bra för dig grattis en annan grej med den från jula den har inte varvtalsrelgering det blir då antingen högsta varv eller inget det är riktigt störande att jobba med såna maskiner tycker jag ha en bra dag
:|
:|