3 239 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dyrt för hussäljare efter att servitut missats i köpehandlingarna
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Mäklare glömde ta med servitut i avtalshandlingarna och det slutade med att köparen tog säljaren till tingsrätten.
Du kan läsa artikeln här: Dyrt för hussäljare efter att servitut missats i köpehandlingarna
Du kan läsa artikeln här: Dyrt för hussäljare efter att servitut missats i köpehandlingarna
Stycket nedan verkar konstigt formulerat, var det inte köparen som var anmälaren?Redaktionen skrev:
" I början av 2021 återkom köparna via sitt ombud och framställde krav på betydande ekonomisk ersättning för den skada de lidit. Via anmälarens juridiska ombud, bestred anmälaren köparnas krav, varvid köparna väckte talan i tingsrätten. För att undvika risken för att kostnaderna för anmälaren skulle skena i väg, gick anmälaren med på en förlikning med köparna, skriver hussäljaren till Fastighetsmäklarinspektionen."
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som så ofta, får vi inte veta vad domstolen skulle tycka. En förlikning är inte ett domslut. Många är det som väljer en förlikning före rättegång. Trots att det säkerligen fanns stora chanser att "vinna".
Jag hade som säljare stämt mäklaren på förlikningsbeloppet plus ränta. Sen hade jag försökt att få domstolen vänta ut "domen" hos fastigjetsmäklarnämnden. Den borde underlätta att vinna en rättegång.
Jag hade som säljare stämt mäklaren på förlikningsbeloppet plus ränta. Sen hade jag försökt att få domstolen vänta ut "domen" hos fastigjetsmäklarnämnden. Den borde underlätta att vinna en rättegång.
Klicka här för att svara