Men att det slår sönder vitvaror, ledlampor etc… Det kan jag inte fatta??!!

När en huvudsäkring går så kan man få en backspänning.

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
E elmont skrev:
När en huvudsäkring går så kan man få en backspänning.
Går det att skydda sig mot det?

S Smällkaramell skrev:
Hej. Härom natten hände något märkligt. Vi vaknade och hela huset stod och blinkade. Golvvärmen i hallen, på toaletten slog av och på hela tiden. Lampor med styrning (dimmer mm) tändes och släcktes och höll på så. Det visade sig vara en av huvudsäkringarna som gått. Den byttes och allt var som vanligt igen…. Trodde vi. Nu visade det sig att diskmaskinen, kylskåpet, spisfläkten, diverse ledlampor (styrda) slutat fungera. Att säkringen gick berodde nog på att billaddare, bergvärmepumpen och solcellsbatteriladdning gick samtidigt och att effektvakten inte hann med. Men…

Hur kan det bli såhär?
Hur undviker vi det i framtiden?

Har ni tips eller erfarenheter, berätta gärna.
Kollade elektrikern PEN eller N anslutningarna glapp anslutning där ger upp till 400V på uttagen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Smällkaramell skrev:
Hej. Härom natten hände något märkligt. Vi vaknade och hela huset stod och blinkade. Golvvärmen i hallen, på toaletten slog av och på hela tiden. Lampor med styrning (dimmer mm) tändes och släcktes och höll på så. Det visade sig vara en av huvudsäkringarna som gått. Den byttes och allt var som vanligt igen…. Trodde vi. Nu visade det sig att diskmaskinen, kylskåpet, spisfläkten, diverse ledlampor (styrda) slutat fungera. Att säkringen gick berodde nog på att billaddare, bergvärmepumpen och solcellsbatteriladdning gick samtidigt och att effektvakten inte hann med. Men…

Hur kan det bli såhär?
Hur undviker vi det i framtiden?

Har ni tips eller erfarenheter, berätta gärna.
Kollade elektrikern att nolledaren var intakt i centralen? Dvs att den är elektrisk jord. Jag känner till ett fall då den externa anslutningen till nollan var felaktigt gjord, för hårt åtskruvad. Med tiden kolade den tråden sönder. Följden blev att hela huset blev ett rent trefassystem. Det gav en del konstiga fenomen och en hel del utrustning gick faktiskt sönder.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Hej!
Det är riktigt att om nollskenan i husets centralen tappar kontakt med matande näts noll potential så blir centralens nollskenas potential ”flytande” . Vid lika belastning på alla faser(vilket är ovanligt) skulle spänningen mellan resp fas och nollskena fortfarande vara ca 240V men vid minsta skillnad i belastning mellan faserna kommer nollskenans potential att förändras. Spänningen mellan någon fas och nollskena kan då bli betydligt högre än 240V.
Viktig att tillägga är att denna typ av fel nog sällan är självläkande och blir ok då man byter den trasiga säkringen.

• Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
S Smällkaramell skrev:
Olika apparater har lite olika förutsättningar.
Varje gång spänning kopplas in till tex en transformator uppstår en kortvarig ström”topp” som kan vara högre än normala drift strömmen. Detta orsakar värme och upprepas detta frekvent så kan mer värme uppkomma och förstöra komponenter i apparaten.
Om ström som flyter genom induktiva laster bryts kan spännings”toppar” uppkomma som också kan skada apparater.
Finns säkert flera möjliga orsaker.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
S Smällkaramell skrev:
Kanske var otydlig. Batterierna laddades från nätet. Elpriset var säkert fördelaktigt. Vi använder Tibber Pulse som effektvakt till billaddaren.
Kom på det och editerade mitt inlägg.😁
S Smällkaramell skrev:
Vad får dig att titta på solcellsladdningen?
Om du har spänning i anläggningen efter att nät-säkringen gått skulle bakspänningen ju kunna komma från laddare/solceller/batterier

S Smällkaramell skrev:
Det kan bli en situation då apparaterna slås på och stängs av hundratals gånger på några minuter. Det är inte alla apparater som tål det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kolla att neutralledaren gör jobbet, annars kan enfasförbrukare få överspänning.

Har ni kollat att nollan är ansluten som den ska? Annars kan det bli överspänning.

Man kan givetvis spekulera över att de här vitvarorna har gått sönder. Du skriver att dte är verifierat att de verkligen ÄR trasiga. Exakt hur hur du verifierat det?

Ett sådant här fel, där en huvudsäkring går, ger ofta ungefär de symptom so du beskriver. Men det är extrem osannolikt att dte skulle förstöra några vitvaror.

Jag skulle nog trippelkolla att du verkligen har ström in på samtliga 3 faser (mät 400V mellan faserna). Att mäta 230V mot jord på alla 3 faserna är inget bevis för att de alla har friska säkringar. Den trasiga fasen får spänning bakvägen genom någon annan apparat som är trefasinkopplad.

OM det trots allt faktiskt är så att du nu har korekt matning på alla 3 faserna (men jag tvivlar som sagt), så måste man fundera över vad som hände.

Man kan tänka sig ett fel i elnätet (vi har ett fritidshus där elnätsföretaget för några år sedan råkade mata ut ca 2000 V till 5 - 10 000 abbonenter, det skadade inget i huset mer än elmätarna som blev förstörda). Men om det vore ett fel från elnätet så borde fler av dina grannar ha drabbats samtidigt.

En annan tänkbar förklaring är om du har glapp i neutraledaren från elnätet, eller i din elcentral. Det är ett ovanligt men väldigt farligt fel. Det ger att du kommer att få lite godtycklig spänning till alla apparater i huset mellan 0 och 400V. OM det vore så, så är felet uppenbarligen inte aktuellt just nu. Men det är typiskt ett fel som skadar många prylar samtidigt. OM det ex. är fel på neutralledaren där den går igenom skåpet med huvudsäkringarna, så kan den ha "reparerat sig" när du skakade lite på skåpet när huvudsäkringen byttes ut.

• Gilla
henq
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett sådant här fel, där en huvudsäkring går, ger ofta ungefär de symptom so du beskriver. Men det är extrem osannolikt att dte skulle förstöra några vitvaror.
För något år sedan gick en stor säkring på mitt jobb. Det fick till följd att flera apparater som var anslutna till den fasen brummade högt. Även en elcentral hörde jag brumma högt på ett onormalt sätt. Hos ett annat företag i samma hus var det ett par switchar som gick sönder vid detta tillfälle. Jag vet inte precis vad som hände. Men extremt osannolikt att saker går sönder håller jag inte med om. Om vi exempelvis tänker oss ett 400 V element med mekanisk termostat och 230 V golvvärme på den tappade fasen kan man få en svängningskrets som utsätter alla apparater på den saknade fasen för till- och frånslag flera gånger per sekund. Det är inte säkert att de tål.

Jag tror inte heller att det är ett helt vanligt scenario. Men extremt osannolikt kallar jag det inte.

• Gilla
bengtjopa och 1 till
  • Laddar…
Låter precis som hos oss när en fas hade lossnat i servisen ”i gatan”. Spänningen fladdrade mellan 235-90 V under en kvart för att till slut slockna. En del saker gick sönder första gången det hände. Andra gången klarade sig det mesta utom en datorskärm.
- om det är utanför huvudsäkringen är det energibolaget som skall ersätta dig för trasiga apparater
- om det är innanför tar försäkringsbolaget hand om det.

A Avemo skrev:
Det fick till följd att flera apparater som var anslutna till den fasen brummade högt.
Motorer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.