Alfredo Alfredo skrev:
När jag har pool brukar jag behöva "toppa upp" med säkert ett par kubik i veckan på grund av avdunstning men det kanske inte gäller i svenskt klimat?
Var har du poolen någonstans? Om du behöver toppa med flera kubik i veckan har du nog snarare en läcka.
 
K koolla skrev:
Var har du poolen någonstans? Om du behöver toppa med flera kubik i veckan har du nog snarare en läcka.
Jag pratar om uppemot ett tiotal olika pooler genom åren i hus utomlands i rejält varma klimat. De flesta poolerna har varit skapligt stora. Har aldrig mätt volymen, men uppemot fem centimeter i veckan kan det nog handla om. Antar vi en yta på säg 50 kvm blir det väl 2,5 kubik om jag räknar rätt.

Men visst kan det ha funnits läckor också. Inte alls omöjligt. Dock har jag aldrig märkt något mer än vattenåtgången.

Denna sida behandlar frågan:
https://www.lathampool.com/blog/maintain/help-my-pool-is-leaking-or-is-it/

Bildtext som förklarar vattenförlust från pooler på grund av avdunstning, med fokus på faktorer som påverkar förångningshastigheten.

Jag har ingen aning om hur vetenskapliga de är, men de påstår att runt 44 mm dunstar bort i veckan, vilket stämmer ganska bra med mina samlade erfarenheter av vattenförbrukningen.
 
Synd att det vr 1a april. Hade varit motiverbart.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag pratar om uppemot ett tiotal olika pooler genom åren i hus utomlands i rejält varma klimat. De flesta poolerna har varit skapligt stora. Har aldrig mätt volymen, men uppemot fem centimeter i veckan kan det nog handla om. Antar vi en yta på säg 50 kvm blir det väl 2,5 kubik om jag räknar rätt.

Men visst kan det ha funnits läckor också. Inte alls omöjligt. Dock har jag aldrig märkt något mer än vattenåtgången.

Denna sida behandlar frågan:
[länk]

[bild]

Jag har ingen aning om hur vetenskapliga de är, men de påstår att runt 44 mm dunstar bort i veckan, vilket stämmer ganska bra med mina samlade erfarenheter av vattenförbrukningen.
Nu bor vi troligen längre norrut än vad de räknat på, sedan tror jag även att pooltäcken/pooltak minskar avdunstandet - något som kanske inte är lika vanliga längre söderut?

Att det skulle avdunsta 44 mm per vecka är nog extremfall enligt min erfarenhet, och oftast regnar det mer än avdunstar. Vi får ibland slanga ur vatten, men har nog inte fyllt på vatten på några år.
 
jarlh jarlh skrev:
Att det skulle avdunsta 44 mm per vecka är nog extremfall enligt min erfarenhet, och oftast regnar det mer än avdunstar.
Fast jag pratar om varma länder och perioder när det knappt regnar. Men visst, i Sverige en normalsommar behöver man säkert inte fylla på speciellt mycket. Det stämmer säkert. Jag har ingen erfarenhet av att ha pool i Sverige.
 
44mm i veckan är ju ungefär samma som nederbörden i svensk sommar ;)

Vi behövde knappt toppa upp vår ouppvärmda ovanmark förra året. Så de 5 kubik vi petar i under maj är i stort sett det som går åt. Ungefär vad man gör av med på en vecka om man vill att gräsmattan ska vara grön o inte gul.
 
Om staten hade betalat hyra för min borrade brunn så skulle dom kunnat haft något att säga till om, men det gör dom ju inte, så dom kan….. …… censur……censur…..censur..censur….!!!!

Jag har 83m till min badvik 😉 NÄRHETSBESKATTNING!!
 
Redigerat:
S Schlangen skrev:
Om staten hade betalat hyra för min borrade brunn så skulle dom kunnat haft något att säga till om, men det gör dom ju inte, så dom kan….. …… censur……censur…..censur..censur….!!!!
Hur säkerställer du att ditt uppumpande av vatten inte medför att grundvatten utifrån inte rinner sidledes in till din fastighet?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Hur säkerställer du att ditt uppumpande av vatten inte medför att grundvatten utifrån inte rinner sidledes in till din fastighet?
Med hjälp av gravitation, vatten rinner neråt 🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
S Schlangen skrev:
Om staten hade betalat hyra för min borrade brunn så skulle dom kunnat haft något att säga till om, men det gör dom ju inte, så dom kan….. …… censur……censur…..censur..censur….!!!!

Jag har 83m till min badvik 😉 NÄRHETSBESKATTNING!!
Wow du e smart du
 
F Feffe1979 skrev:
Wow du e smart du
Tackar tackar 😁
 
P
M maria01 skrev:
varför fylla den på sommaren?
För att det är trevligare att bada på sommaren än på vintern. 😉
 
P pmd skrev:
För att det är trevligare att bada på sommaren än på vintern. 😉
va?
 
P
FÖR ATT DET ÄR TREVLIGARE ATT BADA PÅ SOMMAREN ÄN PÅ VINTERN!
🙃
 
P pmd skrev:
FÖR ATT DET ÄR TREVLIGARE ATT BADA PÅ SOMMAREN ÄN PÅ VINTERN!
🙃
vad har det med att fylla den innan sommaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.