6 422 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Dyrt att fylla poolen i sommar
Jag pratar om uppemot ett tiotal olika pooler genom åren i hus utomlands i rejält varma klimat. De flesta poolerna har varit skapligt stora. Har aldrig mätt volymen, men uppemot fem centimeter i veckan kan det nog handla om. Antar vi en yta på säg 50 kvm blir det väl 2,5 kubik om jag räknar rätt.K koolla skrev:
Men visst kan det ha funnits läckor också. Inte alls omöjligt. Dock har jag aldrig märkt något mer än vattenåtgången.
Denna sida behandlar frågan:
https://www.lathampool.com/blog/maintain/help-my-pool-is-leaking-or-is-it/
Jag har ingen aning om hur vetenskapliga de är, men de påstår att runt 44 mm dunstar bort i veckan, vilket stämmer ganska bra med mina samlade erfarenheter av vattenförbrukningen.
Nu bor vi troligen längre norrut än vad de räknat på, sedan tror jag även att pooltäcken/pooltak minskar avdunstandet - något som kanske inte är lika vanliga längre söderut?Alfredo skrev:
Jag pratar om uppemot ett tiotal olika pooler genom åren i hus utomlands i rejält varma klimat. De flesta poolerna har varit skapligt stora. Har aldrig mätt volymen, men uppemot fem centimeter i veckan kan det nog handla om. Antar vi en yta på säg 50 kvm blir det väl 2,5 kubik om jag räknar rätt.
Men visst kan det ha funnits läckor också. Inte alls omöjligt. Dock har jag aldrig märkt något mer än vattenåtgången.
Denna sida behandlar frågan:
[länk]
[bild]
Jag har ingen aning om hur vetenskapliga de är, men de påstår att runt 44 mm dunstar bort i veckan, vilket stämmer ganska bra med mina samlade erfarenheter av vattenförbrukningen.
Att det skulle avdunsta 44 mm per vecka är nog extremfall enligt min erfarenhet, och oftast regnar det mer än avdunstar. Vi får ibland slanga ur vatten, men har nog inte fyllt på vatten på några år.
Fast jag pratar om varma länder och perioder när det knappt regnar. Men visst, i Sverige en normalsommar behöver man säkert inte fylla på speciellt mycket. Det stämmer säkert. Jag har ingen erfarenhet av att ha pool i Sverige.jarlh skrev:
44mm i veckan är ju ungefär samma som nederbörden i svensk sommar
Vi behövde knappt toppa upp vår ouppvärmda ovanmark förra året. Så de 5 kubik vi petar i under maj är i stort sett det som går åt. Ungefär vad man gör av med på en vecka om man vill att gräsmattan ska vara grön o inte gul.
Vi behövde knappt toppa upp vår ouppvärmda ovanmark förra året. Så de 5 kubik vi petar i under maj är i stort sett det som går åt. Ungefär vad man gör av med på en vecka om man vill att gräsmattan ska vara grön o inte gul.
Om staten hade betalat hyra för min borrade brunn så skulle dom kunnat haft något att säga till om, men det gör dom ju inte, så dom kan….. …… censur……censur…..censur..censur….!!!!
Jag har 83m till min badvik 😉 NÄRHETSBESKATTNING!!
Jag har 83m till min badvik 😉 NÄRHETSBESKATTNING!!
Redigerat:
Hur säkerställer du att ditt uppumpande av vatten inte medför att grundvatten utifrån inte rinner sidledes in till din fastighet?S Schlangen skrev:
