12 548 läst ·
41 svar
13k läst
41 svar
Dyrare faktura än offerten.
TS hade ju uppfattat att priset var 24000, och jag tycker att 2000 är för mycket för att bara betala. Om TS har en normal lön så motsvarar ju det två heldagar på jobbet efter skatt.
Offerten är som sagt otydlig, men jag tycker ändå att 24000 är en rimligare tolkning än 26000. Det står ju 24000 i totalpriset, och att transport ingår, vilket talar för att totalen borde vara 24000 (och att enbart takstolarna borde ha kostat 22000). Å andra sidan talar det faktum att transport fanns upptaget på 2000 kr för att totalen är felräknad i offerten.
Ska man göra en kompromiss tycker jag att 24500 är rimligt. Då får TS (förutsatt en svenssonlön) jobba över en halv dag efter skatt ungefär. Samtidigt som 1500 ungefär motsvarar lönekostnaden för en halv mandag för företaget.
Offerten är som sagt otydlig, men jag tycker ändå att 24000 är en rimligare tolkning än 26000. Det står ju 24000 i totalpriset, och att transport ingår, vilket talar för att totalen borde vara 24000 (och att enbart takstolarna borde ha kostat 22000). Å andra sidan talar det faktum att transport fanns upptaget på 2000 kr för att totalen är felräknad i offerten.
Ska man göra en kompromiss tycker jag att 24500 är rimligt. Då får TS (förutsatt en svenssonlön) jobba över en halv dag efter skatt ungefär. Samtidigt som 1500 ungefär motsvarar lönekostnaden för en halv mandag för företaget.
Var står totalkostnad specificerad, hittar ej den texten. Summan 24.000 finns ospecificerad på ett ställe, avser det totalkostnad eller har den kommit dit pga ett skrivfel. Då ts inte frågat om det tidigare är det öppet för fri tolkning 
Offerten har helt klart blivit otydlig, men förfrågan från TS kanske enbart handlar om priset på takstolarna och då är det rätt, därtill har tillverkaren angivit transportkostnad som då har hamnat lite fel.
Visst är offerten något otydlig, men egentligen bara på vad andra 24.000-siffran är och i vilket pris transporten är inkluderad. Det står inte "totalt" eller liknande någonstans.
Att samtliga takstolar kostar 24.000:- och att transporten kostar 2.000:- är ju solklart. Likaså kan alla räkna ut att det blir 26.000:- tillsammans, vilket också är det fakturan är på. Att sedan uppställningen och det som - kan tolkas som - en totalsumma är angivet utan transportkostnadsposten ovanför är inte rätt. Men såg inte TS detta eller granskade offerten före beställning ? 24+2 blir inte 24.
Jag tycker dock att ett samtal vore på sin plats och att TS kan hänvisa till det som kan tolkas som totalsumma. Men caset är synnerligen svagt eftersom posterna takstolar och transport är så väl uppspecade med sina respektive summor. Och de stämmer.
Det är ju inte ovanligt att transporten specas separat, så antagligen har det blivit något fel när TS velat ha transport och summorna och villkoren för detta skrivits in.
Att samtliga takstolar kostar 24.000:- och att transporten kostar 2.000:- är ju solklart. Likaså kan alla räkna ut att det blir 26.000:- tillsammans, vilket också är det fakturan är på. Att sedan uppställningen och det som - kan tolkas som - en totalsumma är angivet utan transportkostnadsposten ovanför är inte rätt. Men såg inte TS detta eller granskade offerten före beställning ? 24+2 blir inte 24.
Jag tycker dock att ett samtal vore på sin plats och att TS kan hänvisa till det som kan tolkas som totalsumma. Men caset är synnerligen svagt eftersom posterna takstolar och transport är så väl uppspecade med sina respektive summor. Och de stämmer.
Det är ju inte ovanligt att transporten specas separat, så antagligen har det blivit något fel när TS velat ha transport och summorna och villkoren för detta skrivits in.
Redigerat:
Hade det varit tvärt om så hade ingen nämnt något om detta....
Jag kan ju tycka offerten är lite otydlig,men 24000 för takstolar och 2000kr för transport borde ju inte vara så svårt att räkna ihop.
Under mitt husbygge så tycker jag det blev lite så här från en del av de mindre leverantörerna jag använde, om en offert är otydlig så måste man ju ta det direkt, inte när fakturan dyker upp.
Jag kan ju tycka offerten är lite otydlig,men 24000 för takstolar och 2000kr för transport borde ju inte vara så svårt att räkna ihop.
Under mitt husbygge så tycker jag det blev lite så här från en del av de mindre leverantörerna jag använde, om en offert är otydlig så måste man ju ta det direkt, inte när fakturan dyker upp.
Lite långsökt, i synnerhet som 24.000-siffran som ser ut att vara totalen (enbart eftersom den står där den står på papperet) egentligen inte är specad vad den är för något. Men det är däremot takstols- och transportsummorna.pelpet skrev:
Så här skulle jag resonera: Helt klart är att offerten är om inte felaktig så åtminstone väldigt dåligt skriven. Eftersom det är leverantören som skrivit offerten så tycker jag det är rimligt att leverantören tar smällen. Man kan iofs hävda att beställaren borde ha granskat offerten och upptäckt felet för att sen be leverantören rätta till den innan beställning och på så vis hade han kunnat undvika missförstånd. Men jag tycker oavsett att det är leverantörens ansvar att offerten är korrekt.
Ponera att offerten bestod av ett hundratal poster, med en totalsumma längst ner. Säg att totalsumman på offerten är 250 000 kr men om man summerar alla posterna så blir det 350 000 kr. Beställaren beställer jobbet och förväntar sig en faktura på 250 000 kr men får en faktura på 350 000 kr. Kan leverantören hävda att den har gjort rätt eftersom det bara är summeringen som inte stämmer? I det här fallet står det inte uttryckligen totalsumma, men jag tycker det är rimligt av beställaren att anta att det är en summering, för vad skulle det vara annars?
Min poäng är väl helt enkelt att grundinställningen måste vara att jag som beställare inte ska drabbas av att leverantören gjort fel, och i det här fallet så är det ju inget som är orimligt med beloppen heller.
Ponera att offerten bestod av ett hundratal poster, med en totalsumma längst ner. Säg att totalsumman på offerten är 250 000 kr men om man summerar alla posterna så blir det 350 000 kr. Beställaren beställer jobbet och förväntar sig en faktura på 250 000 kr men får en faktura på 350 000 kr. Kan leverantören hävda att den har gjort rätt eftersom det bara är summeringen som inte stämmer? I det här fallet står det inte uttryckligen totalsumma, men jag tycker det är rimligt av beställaren att anta att det är en summering, för vad skulle det vara annars?
Min poäng är väl helt enkelt att grundinställningen måste vara att jag som beställare inte ska drabbas av att leverantören gjort fel, och i det här fallet så är det ju inget som är orimligt med beloppen heller.
Kanske bara jag som är tappad i golvet men jag granskar alltid de offerter jag får, både hemma och på jobbet, man kan ju bli stenhårt lurad om man inte granskar den.andeol skrev:Så här skulle jag resonera: Helt klart är att offerten är om inte felaktig så åtminstone väldigt dåligt skriven. Eftersom det är leverantören som skrivit offerten så tycker jag det är rimligt att leverantören tar smällen. Man kan iofs hävda att beställaren borde ha granskat offerten och upptäckt felet för att sen be leverantören rätta till den innan beställning och på så vis hade han kunnat undvika missförstånd. Men jag tycker oavsett att det är leverantörens ansvar att offerten är korrekt.
Säg att de missar att ta med nått du ville ha eller nått man kommit överens om med leverantören, finns inte det med på offerten så brukar det ju bara vara att glömma det.
Jo det är väl sensmoralen i den här historien (men för sent för TS i det här fallet): Gå igenom offerten och om det finns några tvetydigheter eller nåt som inte är precis som man kommit överens om, eller om man kommer överens om ändringar i efterhand, begär alltid att leverantören skickar en ny korrigerad offert innan beställning görs. Då gör man båda en tjänst i slutändan, även om leverantören menar väl så kommer han inte att komma ihåg när fakturan väl ska skickas, vad man kom överens om på telefon tre månader tidigare.Pumba skrev:Kanske bara jag som är tappad i golvet men jag granskar alltid de offerter jag får, både hemma och på jobbet, man kan ju bli stenhårt lurad om man inte granskar den.
Säg att de missar att ta med nått du ville ha eller nått man kommit överens om med leverantören, finns inte det med på offerten så brukar det ju bara vara att glömma det.
Vi kan inte veta, firman kanske alltid gör så. "Räknar fel" och får offerten att framstå några tusen billigare.
Hur som helst: det är firman som gjort fel. De har lämnat en oklar offert, och kanske också räknat fel. Är man företagare och räknar fel så får man ta smällen. De får se det som lärpengar. Nästa gång vet de att de ska granska sin faktura innan de skickar iväg den.
Hur som helst: det är firman som gjort fel. De har lämnat en oklar offert, och kanske också räknat fel. Är man företagare och räknar fel så får man ta smällen. De får se det som lärpengar. Nästa gång vet de att de ska granska sin faktura innan de skickar iväg den.
Jag granskar alltid offerter och fakturor både privat och på jobbet. På jobbet händer det ibland att leverantörernas offerter är fel, vi (på underhåll) tar in offerter på summor från någon tusenlapp upp till många miljoner (på underhållsavdelningen, företaget gör upphandlingar i miljardklassen). När sedan fakturorna kommer så granskar vi dom mot offerterna, det händer ibland att det inte stämmer överens.andeol skrev:Ponera att offerten bestod av ett hundratal poster, med en totalsumma längst ner. Säg att totalsumman på offerten är 250 000 kr men om man summerar alla posterna så blir det 350 000 kr. Beställaren beställer jobbet och förväntar sig en faktura på 250 000 kr men får en faktura på 350 000 kr. Kan leverantören hävda att den har gjort rätt eftersom det bara är summeringen som inte stämmer? I det här fallet står det inte uttryckligen totalsumma, men jag tycker det är rimligt av beställaren att anta att det är en summering, för vad skulle det vara annars?
Så du tycker det är helt rimligt att man som köpare inte alls ska granska offerten.andersmc skrev:Vi kan inte veta, firman kanske alltid gör så. "Räknar fel" och får offerten att framstå några tusen billigare.
Vad ska man då med offerten till?
Det kan ju stå massor av finstilt och undantag osv på den.
Hur man än vänder på det så verkar ju du ju tycka att det är leverantören som ska ta smällen.
Om de struntar i hälften av det ni kommit överens om per telefon, vems är då felet.
Jag undrar hur många som ringt till leverantören och klagat om det stått 24000 på fakturan och 26000 på offerten, för då får väl företaget stå för sina misstag där med.
Redigerat:
Säljare ska klart kontrollera sina offerter innan de går iväg, och köparna bör kontrollera dem så att de är rimliga och korrekta. Men frågan i den här tråden är ju hur man ska agera när båda missat st göra detta.
Jag kan inte tänka mig att leverantören i domstol skulle finnas skyldig att stå för kostnaderna för ett uppenbart och fullt synligt räknefel då det är skäligt att anta att det rör sig om ett sådant. Det enda rimliga är väl om TS kontaktar leverantören och frågar vad som gått fel så det inte rör sig om ett misstag i faktureringen som då ska rättas till. I annat fall är det väl rimligt att betala och sätta upp på utbildningskontot.