Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
aliback:
Jag bor ganska precis 15 mil norr om Lycksele.
Kan bara instämma!konichiwa girl skrev:Gudmundsson är oerhört kunnig, men tyvärr upplever jag att han mest har kunskaper om hur det ser ut mitt i landet där han är verksam. Och hans råd... tja, det är väldigt mycket högreståndsmiljö, det är väl inte bara jag som har upplevt det? Nästgårds är ju en ofantligt stor gård och jag tycker personligen att många av de lösningar de har valt där (och propagerar för) kanske inte är jättelämpliga i ett litet soldattorp.
Jag tycker att det är oerhört märkligt att han får hållas som han gör i Gård och Torp. Jag som journalist kallar absolut det där redaktionell reklam och det drar tyvärr ner trovärdigheten en del.
Det irriterar mig också när GG kränger "facklitteratur" till ett inte alltför blygsamt pris, som egentligen mest är reklam för de egna produkterna ("Målade golv" är ett lysande exempel).
Jag unnar Gysinge ekonomisk framgång. Att de tar bra betalt för egenutvecklade produkter säger jag ingenting om. Vill jag inte betala så behöver jag inte handla där heller. Jag tycker egentligen inte ens att det gör så mycket när de tar rejält betalt för produkter som man kan hitta i vilken bygghandel som helst. Men jag blir riktigt grinig när man antyder att dessa högst ordinära produkter skulle vara specialtillverkade för ett visst ändamål, att det är just hos Gysinge man hittar dem och ingen annanstans. Lumppappen, som diskuteras i egen tråd, är ett bra exempel. Och spännpapp, för det faller på sin egen orimlighet att den papp Gysinge säljer skulle vara tillverkad speciellt för pappspänning och endast för Gysinge.
Gysinge har haft stor betydelse för byggnadsvårdsintresset i Sverige. För femton år sedan var de ensamma i sitt slag. Men numera handlar mycket av deras verksamhet inte om byggnadsvård, utan renovering/nybyggnation i gammal stil för folk som föredrar ett exklusivt "Gysingehem" framför ett simpelt "IKEA-hem". Jag upplever att Gysinge med GG i spetsen snarare utarmar vårt kulturarv idag. Allting likriktas. Ingen hänsyn tas till den uppsjö av lokala variationer som finns.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård & linoljefärg
Här hittar du allt från högkvalitativ linoljefärg och specialpenslar till färgskrapor och handböcker i byggnadsvård. Utforska vårt sortiment och hitta de verktyg och material du behöver för att bevara och restaurera ditt byggnadsarv på
Läs mer
Det tråkiga med G är att han ofta är hånfull mot dom människor som ställer frågor i Gård o torp. Det drar ner hans goodwill, tycker jag. Till hans fördel talar att han ändå har folkbildande ambitioner, även om han helt enkelt verkar ha tröttnat (varför annars denna hånfullhet?). Det finns byggnadsvårdsbutiker som jag upplever enbart är ute efter pengarna. Sedan är det kanske mycket begärt att en person ska vara expert på alla sveriges byggnader. Kunskap om timmerhus är inte relevant för oss med skånska lerhus, etc. Problemets kärna är att det borde finnas fler som G. Och det kanske finns? Men de har inte fått samma genomslag. Det finns folkbildande entusiaster som har svårt att nå ut, och det finns byggnadsvårdsbutiker som vänder sig till en penningstinn kundkrets utan att förmedla kunskap. G kombinerar både approacherna, och det är väl därför Gysinge har blivit så framångsrikt på gott och ont. Men alldeles för dominerande.
Flera reflekterande bra skrivna inlägg, jag blir imponerad och glad. Önskar jag kunde vara lika tydlig i mina (blogg) inlägg. 
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag har också retat mig på den hånfullheten och nedlåtande attityden. Jag förstår mig inte på den. Om det då var folk som helt uppenbarligen inte visste vad de talade om, men när det är det - och de verkligen värnar om sitt hus - varför då säga att det är bäst att de inte gör någonting?Sommartorparn skrev:Det tråkiga med G är att han ofta är hånfull mot dom människor som ställer frågor i Gård o torp. Det drar ner hans goodwill, tycker jag. Till hans fördel talar att han ändå har folkbildande ambitioner, även om han helt enkelt verkar ha tröttnat (varför annars denna hånfullhet?). Det finns byggnadsvårdsbutiker som jag upplever enbart är ute efter pengarna. Sedan är det kanske mycket begärt att en person ska vara expert på alla sveriges byggnader. Kunskap om timmerhus är inte relevant för oss med skånska lerhus, etc. Problemets kärna är att det borde finnas fler som G. Och det kanske finns? Men de har inte fått samma genomslag. Det finns folkbildande entusiaster som har svårt att nå ut, och det finns byggnadsvårdsbutiker som vänder sig till en penningstinn kundkrets utan att förmedla kunskap. G kombinerar både approacherna, och det är väl därför Gysinge har blivit så framångsrikt på gott och ont. Men alldeles för dominerande.
Jag håller med om att man inte kan begära att han ska vara expert på alla Sveriges byggnader. Men sättet han skriver på antyder att han är expert på alla Sveriges byggnader. Ett enda inslängt "det finns givetvis lokala och regionala variationer" gör så mycket. Sedan kan det naturligtvis hänga på att han inte är en duktig författare och att budskapet faller en del på hans uttryckssätt.
Själv tycker jag inte att Göran är överdrivet hånfull i sina svar (med något undantag), däremot håller jag med om att han verkar ha tröttnat lite, han var allt lite bitskare i de första numren...
Det största problemet är nog att det är helt fel forum för många av frågorna. I många fall skulle nog ett hembesök av både antikvarie och hantverkare vara befogat för att kunna ge något ordentligt svar.
Angående hans böcker tycker jag att de är bra, men väldigt grundläggande. Undantaget är boken målade golv som känns helt meningslös, dessutom handlar den nästan lika mycket om skurgolv...
Angående hans böcker tycker jag att de är bra, men väldigt grundläggande. Undantaget är boken målade golv som känns helt meningslös, dessutom handlar den nästan lika mycket om skurgolv...
Även om jag håller med om att Gysinge har överpris på en hel del av sina varor (vilket ju egentligen är deras fulla rätt) och att de marknadsför sina varor lite oärligt som om de är unika och extremt svåra att få tag i (när de är samma som finns på vanliga byggvaruhus i flera fall) så måste jag säga att diskussionen är något ensidig. Det är ju knappast bara Gysinge som gör så. Tycker varenda byggnadsvårds butik jag varit i kontakt med har samma sanslösa priser på vissa detaljer. Nacka Byggnadsvård, Qvesarum, Spiken i Kistan, Folkes Bygg, Skansen Byggnadsvård, Byggfabriken. Alla har de saker som är riktigt dyra men hos alla kan man oxå hitta massor av saker till bra priser. Men man måste jämföra. det som är dyrt hos en är billigt hos en annan.
Och precis som någon skrev ovan så slukade jag allt som Gudmundsson skrev med hull och hår när jag började med Byggnadsvård. Han var lättåtkomlig på biblioteken och hans butik var oxå den första jag kom i kontakt med..och jag tycker att hans böcker är mycket bra inspiration och man kan "slå upp" nästan vad som heslt man funderar över. Men visst är det mycket överklasskänsla och ingen genvägar alls är tillåtna. Men han lever ju på detta och som tur är så har man lärt sig att granska kritiskt och efter hand har man skaffat sig egen praktisk erfarenhet och kunskap och kan välja själv utefter sina egna åsikter.
Tur är väl det för annars skulle det inte finnas några intressanta diskussioner under ett sånt här forum
Och precis som någon skrev ovan så slukade jag allt som Gudmundsson skrev med hull och hår när jag började med Byggnadsvård. Han var lättåtkomlig på biblioteken och hans butik var oxå den första jag kom i kontakt med..och jag tycker att hans böcker är mycket bra inspiration och man kan "slå upp" nästan vad som heslt man funderar över. Men visst är det mycket överklasskänsla och ingen genvägar alls är tillåtna. Men han lever ju på detta och som tur är så har man lärt sig att granska kritiskt och efter hand har man skaffat sig egen praktisk erfarenhet och kunskap och kan välja själv utefter sina egna åsikter.
Tur är väl det för annars skulle det inte finnas några intressanta diskussioner under ett sånt här forum
Hmm, kanske dags att skapa en kooperativ byggnadsvårdsbutik? Jag kan göra en bra webbshop (mitt egentliga jobb som IT-kille är bara en kropp jag är instängd i
) om alla ni kontaktar vars en leverantör så har vi ett gediget utbud!
Vi kan sälja till fullpris utåt men våra medlemmar får ett mycket bättre pris än på andra ställen...
Vi kan sälja till fullpris utåt men våra medlemmar får ett mycket bättre pris än på andra ställen...
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Nu vill jag inte tala för Dr_Jerkyll, men jag tror att jag till viss del fattar hur han menar.
Ur byggnadsvårdssynpunkt är det helt klart problematiskt om man köper Gudmundsson och alla Gysinges produkter rakt av. Byggnadsvård handlar ju om att ta tillvara på det enskilda husets unika egenskaper och inte att få en speciell Gysingeestetik; hus som ser likadana ut oavsett om de finns i Vilhelmina eller i Hovmantorp och oavsett hur enkel eller flådig miljö det är. Som rådgivare borde han förhålla sig någorlunda objektivt och inte sälja Gysinge.
Ur byggnadsvårdssynpunkt är det helt klart problematiskt om man köper Gudmundsson och alla Gysinges produkter rakt av. Byggnadsvård handlar ju om att ta tillvara på det enskilda husets unika egenskaper och inte att få en speciell Gysingeestetik; hus som ser likadana ut oavsett om de finns i Vilhelmina eller i Hovmantorp och oavsett hur enkel eller flådig miljö det är. Som rådgivare borde han förhålla sig någorlunda objektivt och inte sälja Gysinge.
Ett hovleverantörsemblem säger inte så värst mycket (men det imponerar tydligen på kunderna). Det krävs att du har levererat något till hovet och att företaget är seriöst. Vad leverar Gysinge till hovet och vad har det för betydelse för oss?Mackmyra skrev:
Självklart måste man få tjäna pengar på byggnadsvård! Annars skulle det knappast finnas någon sådan verksamhet. Men om man säger sig brinna för byggnadsvård och är så auktoritär inom området måste man också vara ödmjuk. Gysinge med GG i spetsen sitter inte inne med alla svar, eller alla produkter för den delen. Ändå ger man mer än gärna sken av det, vilket kan leda till att byggnader renoveras på ett icke önskvärt sätt trots att ägarna är måna om att göra "rätt". Man kan inte högljutt håna alla som gör fel, fel, fel för att sedan ge råd som leder till ännu fler fel. Man kan inte påstå att alla som använder icke traditionella produkter är helt ute och cyklar för att sedan intensivt marknadsföra en egen icke traditionell produkt bla genom att rekommendera den i GoT. Jag anser att det är oärligt. Det skulle dessutom vara på sin plats om GG ville inflika då och då vilka byggnader och traditioner han är expert på istf att framställa sig som expert på allt. Vi som bor några mil ifrån Gysinge har ofta märkt att hans absoluta sanningar stämmer föga med våra lokala byggtraditioner.Mackmyra skrev:Jag anser alltså att hela synsättet att man inte får vara kommersiell bara för att man är byggnasvårdare är tokigt. Men undantag för GoT (om det nu sker övertramp där), så är det fullständigt naturligt att han rekomenderar sina varor. Det vore att ställe ett absurt krav på honom och Gysinge att kräva någon form av ansvar för hur branchen utvecklar sig. Det är ju en butik för tusan gubbar
Sen är det upp till var och än att förstå att det faktist finns andra varinater, bättre/sämre dyrare/billigare, mer tidstypiskt eller inte.
Framgång på vilket plan? Gjort fel på vilket sätt? Att Gysinge och GG är ekonomiskt framgångsrika är inte samma sak som att man gynnar byggnadsvården. Jag tror att många av oss byggnadsvårdsfanatiker kan överge Gysinge utan att de börjar gå dåligt för det. Det finns så många som gillar den "gamla, lantliga stilen" och som dessutom har pengar att spendera, att Gysinge går runt ändå. Men då handlar det inte längre om byggnadsvård.Mackmyra skrev:
Kan tillägga att jag mailade dem för ett bra tag sedan med en förfrågan om en av deras produkter. Jag har ännu inte fått svar och jag tycker väl att även om man inte är en "storkund" eller kunglig
så ska man bemötas med bra kundservice, eller är de alltid sena med svar kanske?
Jag tror inte vi ligger så längt ifrån varandra som du tycks tro... Skriver med citat så man ser vad jag refererar till, även om det är tråkigt att läsa.

Kort lista så jag slipper upprepa mig:
- Gudmunsson gör mycket bra. Det mesta.
- Kommersiel byggnadsvård är bra. Man får tjäna pengar på sin kunskap
Det är tråkigt att:
- Det finns en klar risk för likriktning inom byggnadsvården. Behövs konkurenter.
- Att gudmunssons har en tendens till dogmatisk enspårighet utan att verifiera att det finns en variation inom byggnadsvården i kombination med att "de enda rätta produkterna" (ta det med en nypa salt) råkar finnas på just hans butik. Kan bero på att han är dålig på att kommunicera, som sagts tidigare.
- Att Gudmunsson har en arrogant ton.
- Att han med "enkelriktade" svar och arrogans marknadsför sina produkter ganska hårt i en "oberoende" tidning. Subjektivt förstås, men jag tycker det är uppenbart och ansvaret ligger eg på redaktionen.
- Gudmunssons tendens till dogmatisk enspårighet med alldeles för liten öppenhet för exempelvis olika lokala byggnadsvariationer, speciellt i sina böcker. Som i övrigt är bra.
Märk väl att jag skriver _sina_ ideal, alltså åsyftas inte någon "enda rätta" byggnadsvård som du insinuerar. Det finns flertalet trådar här i forumet som visar på hur svårtolkat det är och där allas åsikter respekteras.Mackmyra skrev:
Må så vara, men om man följt honom ett tag så kan man se skillnaden nu, jag upplever det som om om han frångått en del av _sina_ ideal.Mackmyra skrev:
Allt är inte FEL, som vi och jag sagt så många gånger tidigare. En del saker är, hmmm, tråkiga, och de är det jag reagerat på.Mackmyra skrev:
Sådana tycker jag man ser, ganska klart.Mackmyra skrev:
Visst, mycket han gör är RÄTT, men en del saker är tråkigt, som jag upprepar hela tiden. Se min kortfattade lista längst ner. Klart han får tipsa om sina produkter, självklart, men det är sättet det görs på som irriterar.Mackmyra skrev:Men om Gysinge har egen rådgivning så måste han väl tipsa om de produkter som han känner bäst till och som finns tillgängliga. Det är väl rimligt att tro att de produkter som säljs där har de egenskaper och den tradition som efterfrågas. Det finns ju inte en uppsjö av alternativ. För att få vara kunglig hovleverantör tror jag att det krävs stor konsekvens.
Vem har påstått att man inte får vara kommersiell? Han får så klart rekommendera sina varor, speciellt på hemsidan, men, åter igen, det är sättet det görs på som irriterar. Se ex nedan.Mackmyra skrev:Jag anser alltså att hela synsättet att man inte får vara kommersiell bara för att man är byggnasvårdare är tokigt. Men undantag för GoT (om det nu sker övertramp där), så är det fullständigt naturligt att han rekomenderar sina varor. Det vore att ställe ett absurt krav på honom och Gysinge att kräva någon form av ansvar för hur branchen utvecklar sig. Det är ju en butik för tusan gubbar
Nästan största problemet, och just därför är det naturligt att man skriver om det och gör sin röst hörd.Mackmyra skrev:Att Gysinge inte har ett så brett sortiment att det går att variera sig i oändlighet är ju ett problem. Kanske snarare ett branchproblem att det finns för få byggnadsvårdsföretag.
Jag delar alltså din åsikt att det finns en risk för att man Gysingefierar hela landet![]()
Men det kan ju inte gärna Gudmundsson motarbeta![]()
Delvis sant. Felaktiga förväntningar kan man förstås ha, det är subjektivt. En del av anledningen till att man reagerar beror på alla de bra saker han har gjort tidigare, man har skapat sig förväntningar.Men det är ju kanske bra att du inte har några förväntningar eller inte tror gott om folk, så slipper du bli lurad....Mackmyra skrev:
I mina ögon är det bara delvis facit. Jag önskar allt går bra, och jag tror det gör det. Men allt kan inte mätas i ekonomisk framgång, ex så startade hela baletten just ur hans egna "ideologiska" tankar (och säkert även kommersiella sådana). Tror du inte att han delvis mäter sin framgång i tex styrkan på den byggnadsvårdsboom som nu finns just nu, att han har varit med och skapat den?Mackmyra skrev:
Kort lista så jag slipper upprepa mig:
- Gudmunsson gör mycket bra. Det mesta.
- Kommersiel byggnadsvård är bra. Man får tjäna pengar på sin kunskap
Det är tråkigt att:
- Det finns en klar risk för likriktning inom byggnadsvården. Behövs konkurenter.
- Att gudmunssons har en tendens till dogmatisk enspårighet utan att verifiera att det finns en variation inom byggnadsvården i kombination med att "de enda rätta produkterna" (ta det med en nypa salt) råkar finnas på just hans butik. Kan bero på att han är dålig på att kommunicera, som sagts tidigare.
- Att Gudmunsson har en arrogant ton.
- Att han med "enkelriktade" svar och arrogans marknadsför sina produkter ganska hårt i en "oberoende" tidning. Subjektivt förstås, men jag tycker det är uppenbart och ansvaret ligger eg på redaktionen.
- Gudmunssons tendens till dogmatisk enspårighet med alldeles för liten öppenhet för exempelvis olika lokala byggnadsvariationer, speciellt i sina böcker. Som i övrigt är bra.
Redigerat:
Angående Gård och Torp så vet jag att de är medvetna om problemet på redaktionen - fick höra om det bakvägen.
De har också åtgärdat det med att tona ner hans rekommendationer som var värre för ett år sedan - kan vara därför vi har olika bild om man bara bläddrar i ett nummer eller om man läst GoT noga under de senaste åren. De har också tagit in fler experter för att minska hans status som "the almighty".
De har också åtgärdat det med att tona ner hans rekommendationer som var värre för ett år sedan - kan vara därför vi har olika bild om man bara bläddrar i ett nummer eller om man läst GoT noga under de senaste åren. De har också tagit in fler experter för att minska hans status som "the almighty".
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Det är inte bara smaklöst, det strider mot god publicistisk sed (vete sjutton om det även strider mot marknadsföringslagen, men jag är inte så insatt i den, så det låter jag vara osagt). Jag är prenumerant sedan ett år tillbaka och har köpt lösnummer sedan flera år. För mig är den tendensen väldigt uttalad.Mackmyra skrev:
Självklart ska ett vinstdrivande företag tipsa om de egna produkterna. Men han har ju också skrivit serien "Byggnadsvård i praktiken" där det görs en hel del anspråk, anspråk som dessvärre blir lite olyckligt i kombination med att man saluför "de rätta" byggnadsvårdsprodukterna, ifrågasätter andra producenter och lösningar samt har ett lite förtäckt vinstsyfte. Jag tycker att Dr_Jerkyll har beskrivit problemet ypperligt, så i övrigt hänvisar jag till hans inlägg.Mackmyra skrev:Men om Gysinge har egen rådgivning så måste han väl tipsa om de produkter som han känner bäst till och som finns tillgängliga.
Det är väl rimligt att tro att de produkter som säljs där har de egenskaper och den tradition som efterfrågas. Det finns ju inte en uppsjö av alternativ.
För att få vara kunglig hovleverantör tror jag att det krävs stor konsekvens.