Fick idag min räkning på vatten/avlopp/sopor.
Där stod att jag förbrukat 70kbm vatten på 3 månader, dvs 760liter om dygnet, detta kan väll aldrig stämma. Har ett normal stort hus med 2 vuxna och en liten på 7 månader. Hur många kbm vatten gör ni av med på 3 månader?

MVH Anders

8-) ~ 25 kbm för två vuxna och sju kattor (varav fem badas regelbundet :P). Troligen baseras din beräknade förbrukning på den tidigare ägaren. :-/
Kontakta kommunen och meddela din nuvarande mätarställning, så brukar de kunna reglera detta. ;)

men jag har bott där i över 2 år, och har inte fått någon sån räkning tidigare.
Måste vara fel på mätaren eller så har jag en vatten läcka, men det borde ju synas i så fall....

MVH Anders

Isf är det något fel på kommunens programvara för fakturering. Som sagt, ring och meddela din aktuella mätarställning så tror jag att det ordnar sig. ;)

Du har ingen kulvert eller annat ställe där det kan läcka direkt från vattenledning till avlopp eller dränering?

Sånt upptäcker man bara genom att hålla reda på sin förbrukning.

Borde väl vara enkelt att kolla detta, stäng av huvudkranen och se så att mätaren står still. öppna igen och se till att alla tappställen m.m är stängda och kolla igen.

Annars borde mätaren visa fel. :-/

Om du har bott där i 2 år så borde du väl ha lite koll på vad som brukar gå åt.
Kolla gamla räkningar skiljer det drastiskt så är det väl antagligen fel på mätaren.

har betalat för ca 30kbm på 3 månader förut, men har enligt komunen betalat för lite så det var därför jag fick betala mer nu dvs för 70kbm, nästa räkning blir väll mer normal. Då kommer jag att ligga på ca 40kbm på 3 månader.

MVH Anders

Du har ingen rinnande toalett som står och förbrukar vatten i onödan? Jag hade en i källaren som på ett halvår förbrukade 250 kubik vatten. Om jag inte minns fel så räknade jag förut ut (genom att kolla på mätaren) att den förbrukade ca 1 liter/minut, vilket ger nästan 1,5 kubik per dag!  

Jag hade helt ignorerat att den stod och spolade. Någon gång sparkade man till den och hoppades att det skulle sluta  ;)

Räkningen hamnade på ca 5000:- extra, vilket jag dock slapp betala efter att ha spelat lite oskyldig när jag kontaktade kommunen.

nej har bara 2st nya toaletter och ingen av dem rinner.

MVH Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.