Hej!

Fick idag fakturorna på arbetet med grunden till vårt blivande hus på Färingsö (utanför Stockholm). Blev inte så glad när jag såg fakturan på oplanerat tillkommande arbete för material (makadam, singel etc) och bortforsling av schaktmassor. Arbete med detta tilläggsarbete är 77 000 kr. Ursprungligt pris på grunden är 440 000 kr. Till detta kommer en del extra överenskommet tilläggsarbete (jordvärme, trekammarbrun mm). Arbetet avser grunder för hus + garage på totalt ca 290 kvm byggyta.

Det jag reagerar mest på är att det gått åt 470 ton material jmf med uppskattat 280 ton, det är ökning på 67%! :(. Priset på materialet är 200 kr + moms inkl transport.

Har någon erfarenhet av vad som är rimlig avvikelse vad gäller materialet för grunden och priset?! ???

Tacksam för delade erfarenheter.

/Patrik

För mig kostade grunden på 165m2 330 000 sek inkl moms,men sen beställde jag extra med makadam på 288 ton för att höja 200m2 av tomten med 0,9m,priset skulle ha blivit 36 000 sek på den,men jag tyckte att det räckte med 0,7m,då blev det bara 232 ton som kostade mig 28 500 sek,arbetskostnad på maskin och markvibra tillkom,6000 sek.
Jag tycker att det suger rejält att grundfirman har smällt på med en massa makadam som de inte informerade dig om,de borde ha informerat dig innan det skedde.
Hur vet du att inte blir blåst,du kan inte veta om du har makadam som mycket som de påstår !

Utan att stirra på priserna utgår jag från att entreprenören meddelat att det blir så pass mycket dyrare. enligt gälland ekonsumentlagstiftning har entreprenören en skyldighet att meddela om tilläggsarbeten överstiger 15% av offererat pris. (Beror självklart på hur Ert kontrakt ser ut. Har Ni gjort materialbedömningen och fått ett m3-pris är det inte mycket att göra, mer än att försöka kolla mängderna)

Hej
Riktpris för totalentrepenad på grund år 1600kr kvm + moms avser cementplatta inkl normal schaktning och grävning
Mvh
Göthe

Vi har betalat 130 kr/ton + moms för singel. Vi bygger i Stockholmsområdet.

sollentuna skrev:
Vi har betalat 130 kr/ton + moms för singel. Vi bygger i Stockholmsområdet.
ballast rotebro ääääär billigt

Hej,

Vi ska också bygga på Färingsö.
Vem är det som saltar fakturorna så mycket?

Hälsningar

Nirre

Hej Dream
Dessa priser är vad jag får betala i snittpris när vi bygger, jag söker själv billigare priser, men det verkar som alla grundare har kartell, jag har även fått betala samma pris för torpa grund villket jag tycker är för mycket då är det mesta inräknat som schaktning, bortforsling av överblivit massa etc
Mvh
Swede

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.