Jag tycker jag kan ganska många översättningar från Engelska till Svenska, överhandsfräs är ju var på Engelska benämns "plunge router" - om man nu vill vill översätta det ord för ord så blir det något i stil med dykfräs.
Det låter ju lite kul, kan man tycka. Men så kikade jag på Dremels sida på frästtillbehör för deras mindre maskiner. Och antingen är jag helt fel ute eller så kör Dremel med googel translate, för dom kallar det för just dykfrästillsats - jag undra om man använder detta uttrycket, som i mina öron lite styltigt?
Det låter ju lite kul, kan man tycka. Men så kikade jag på Dremels sida på frästtillbehör för deras mindre maskiner. Och antingen är jag helt fel ute eller så kör Dremel med googel translate, för dom kallar det för just dykfrästillsats - jag undra om man använder detta uttrycket, som i mina öron lite styltigt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Inom metallbearbetning så finns det dykfräsar och de kan fräsa även i Z riktningen ( "nedåt, axiellt") så ska man gravera med överhandsfräsen så får man använda en dykfräs.
Protte
Protte
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vissa kallar ju sänksåg för dyksåg, dårar.
Får jag vara messerschmitt så tycker jag ni kan utgå från rätt ord på svenska. Det verktyg som omnämns i trådstarten är en handhållen överfräs och kallas följdaktligen för handöverfräs och inget annat. 
Jag tycker mig ha sett benämningen dykfräs tiigare men det kanske var på Dremels hemsida. Men i texten står det ju helt korrekt "...till en handöverfräs som...". Man nämner också gravyr så tanken skulle kunna vara att det är en tillsats som är lämplig när man vill köra med en dykfräs monterad i Dremeln.
Jag tycker mig ha sett benämningen dykfräs tiigare men det kanske var på Dremels hemsida. Men i texten står det ju helt korrekt "...till en handöverfräs som...". Man nämner också gravyr så tanken skulle kunna vara att det är en tillsats som är lämplig när man vill köra med en dykfräs monterad i Dremeln.
Klicka här för att svara