Skall sätta upp invändig råspont (17mm) under gipskiva, istället för OSB. Kikade lite på spikpistol till detta, eftersom det blir bra med spikande. Kom så å att jag har en Senco S200BN dyckertpistol för lister och som jag satt upp invändig panel med.

Vad tror in, räcker det med 2 st 50x1,2 mm spik c/c 600 mm för att hålla råsponten på plats? Eller skall jag ta en sväng om Biltema och köpa deras pistol för 1100:-?

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Skall sätta upp invändig råspont (17mm) under gipskiva, istället för OSB. Kikade lite på spikpistol till detta, eftersom det blir bra med spikande. Kom så å att jag har en Senco S200BN dyckertpistol för lister och som jag satt upp invändig panel med.

Vad tror in, räcker det med 2 st 50x1,2 mm spik c/c 600 mm för att hålla råsponten på plats? Eller skall jag ta en sväng om Biltema och köpa deras pistol för 1100:-?
Jag satte innertak med 18G (1,2mm) i början av mitt liv som husägare, den trillade inte ner.. :oops:
Ska du sen skruva gips utanpå så bör det väl funka, om du inte vill ha detta som en anledning att köpa en till spikpistol. ;)(y)

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Prova att spika upp en bräda, mitt på väggen, med två dyckert mitt i en regel. Försök sedan ta ner brädan. Du kan sannolikt hänga i brädan.
Så, ja, det håller.

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Att det sitter känns uppenbart men jag har sett råspont vrida sig lös när den är lite slarvigt spikad på tak så jag skulle inte våga lita på dykert, riktigt tråkigt om du skulle få en knöl på väggen.
Använder du långa gipsskruvar och skruvar tätt genom råsponten och in i reglarna så bör det dock vara säkrare.

Snailman
M -MH- skrev:

Jag satte råspont under gipsen i de två hus jag byggt, 17mm. Jag använde dels spikpistol och dels spikade för hand med 60 till 75mm längd.

Var nån småhusfirma som jag tror inte finns kvar längre som använde 15mn råspont som de satte fast med nån sorts klammer pistol.

Var nog detta företaget, finns några bilder där i tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threa...us-pa-leca-kaellare-i-roenninge.218012/page-2

Snailman Snailman skrev:
Jag satte råspont under gipsen i de två hus jag byggt, 17mm. Jag använde dels spikpistol och dels spikade för hand med 60 till 75mm längd.
Vad hade du för spikpistol till detta?

Snailman
M -MH- skrev:
Vad hade du för spikpistol till detta?
Jag har två olika 21 graders, en Hitachi NR90GR gasdriven och en tryckluftsdriven Gebe FN2190, bara den ena klarar 50mm spik har jag för mig. Verkar vara Gebe som klarar ner till 50mm.

Snailman Snailman skrev:
Jag har två olika 21 graders, en Hitachi NR90GR gasdriven och en tryckluftsdriven Gebe FN2190, bara den ena klarar 50mm spik har jag för mig. Verkar vara Gebe som klarar ner till 50mm.
Nog tog NR90GR 50mm spik, vill jag minnas. (y)

Snailman
FredrikR FredrikR skrev:
Nog tog NR90GR 50mm spik, vill jag minnas. (y)
Det har du nog rätt i en amerikansk test angav från 2 tum.

Kan vara så jag funderade på att köpa en från Biltema i stället för att köpa Gepe, men att Biltemas på den tiden inte klarade 50mm spik.

Inomhusrenovering pågår, med isoleringsmaterial, träpanel, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det så går det...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M -MH- skrev:
[bild]

Går det så går det...
Jag har spikat min råspont i bastun med dyckertpistol och den sitter fortfarande kvar 8 år senare.....
Bastar 2-4 gånger i veckan så skulle den lossnat av att råsponten vrider sig så skulle jag ha problem..

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.