Skall sätta upp invändig råspont (17mm) under gipskiva, istället för OSB. Kikade lite på spikpistol till detta, eftersom det blir bra med spikande. Kom så å att jag har en Senco S200BN dyckertpistol för lister och som jag satt upp invändig panel med.
Vad tror in, räcker det med 2 st 50x1,2 mm spik c/c 600 mm för att hålla råsponten på plats? Eller skall jag ta en sväng om Biltema och köpa deras pistol för 1100:-?
Vad tror in, räcker det med 2 st 50x1,2 mm spik c/c 600 mm för att hålla råsponten på plats? Eller skall jag ta en sväng om Biltema och köpa deras pistol för 1100:-?
Jag satte innertak med 18G (1,2mm) i början av mitt liv som husägare, den trillade inte ner..M -MH- skrev:Skall sätta upp invändig råspont (17mm) under gipskiva, istället för OSB. Kikade lite på spikpistol till detta, eftersom det blir bra med spikande. Kom så å att jag har en Senco S200BN dyckertpistol för lister och som jag satt upp invändig panel med.
Ska du sen skruva gips utanpå så bör det väl funka, om du inte vill ha detta som en anledning att köpa en till spikpistol.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 391 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 391 inlägg
Att det sitter känns uppenbart men jag har sett råspont vrida sig lös när den är lite slarvigt spikad på tak så jag skulle inte våga lita på dykert, riktigt tråkigt om du skulle få en knöl på väggen.
Använder du långa gipsskruvar och skruvar tätt genom råsponten och in i reglarna så bör det dock vara säkrare.
Använder du långa gipsskruvar och skruvar tätt genom råsponten och in i reglarna så bör det dock vara säkrare.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag satte råspont under gipsen i de två hus jag byggt, 17mm. Jag använde dels spikpistol och dels spikade för hand med 60 till 75mm längd.M -MH- skrev:Skall sätta upp invändig råspont (17mm) under gipskiva, istället för OSB. Kikade lite på spikpistol till detta, eftersom det blir bra med spikande. Kom så å att jag har en Senco S200BN dyckertpistol för lister och som jag satt upp invändig panel med.
Var nån småhusfirma som jag tror inte finns kvar längre som använde 15mn råspont som de satte fast med nån sorts klammer pistol.
Var nog detta företaget, finns några bilder där i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...us-pa-leca-kaellare-i-roenninge.218012/page-2
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg