20 068 läst ·
40 svar
20k läst
40 svar
Dyckert - Vad betyder ”gauge”?
Kollade visserligen instruktionsfilmer från Moelven och jag tyckte de sa 50 mm där. Det var det jag hade i huvudet när jag skrev så. O när han också skrev 50 mm så... ja.M Masthugg skrev:Den här tabellen känns rimlig:[länk]
googlade ”nail gauge mm”, massor av bra träffar.
Som nån skrev så betyder gauge många olika saker men oftast varianter på mått eller mätverktyg. Nu uttalar det fel om ni säger gååsh.
Och ingen har sagt att du sk ha 50mm, det var bara en person som sa att den billiga spikpistolen från biltema klarade 50 mm....
Gauge används också inom sjukvården och är då ett mått på ytterdiameter på katetrar och olika typer av slangar. 1 gauge = 1/3 mm.
Kan ju inte stämma med AWG då, för då skulle 18 gauge x 0,33 mm = 6 mm. Gauge i allmänhet är kanske ett mått som kan definieras olika, B&S gauge är just enligt tabellen i länk ovan. Dessutom minskar diametermåttet med ökande värde på gauge. Så det där med antal dragningar kanske är ett spår.D Dr Jumping Jack skrev:
För en som fuskar lite med bas och gitarr är det strängtjocklek. Hittade följande beskrivning:
- String gauge is the thickness/diameter of a guitar string.
- It’s measured in 1/1000th of an inch. For example, a 10-gauge string is 0.010 inches
Det kan kännas som om gauge är nåt man hittat på för att göra det svårt för amatörer. Det är ett sånt där baklängesmått som amerikanerna är så glada i. Dvs när storleken ökar så minskar måttet. Ungefär som UNC-gängor, där stigningen räknas i varv per tum. Ju grövre gänga, desto lägre mått.
Men gauge är extra knepigt eftersom det inte är proportionellt. Tumregeln är: om diametern fördubblas minskar gauge med 6.
Men gauge är extra knepigt eftersom det inte är proportionellt. Tumregeln är: om diametern fördubblas minskar gauge med 6.
Man får ta gauge som en standard likt klammernamnen (typ 140, jk670, no 3).
Det var troligen tänkt för att standardisera storlekar, gissningsvis för militären med tanke på vanligaste områdena de används (hagelpatroner, kabeldimensioner, spik etc).
Det var troligen tänkt för att standardisera storlekar, gissningsvis för militären med tanke på vanligaste områdena de används (hagelpatroner, kabeldimensioner, spik etc).
Korrekt.Krikkan skrev:
French (gauge, förkortning Ch för charriére) är 3 Ch = 1 mm. Vanligt på större grejer som urinkatetrar, v-sonder och större intravenösa (och intraarteriella) katetrar.
Gauge, G, används för mindre grejer som perifera venkatetrar och nålar för olika blockader som spinal/epiduralanestesi och perifera nervblockader. I fallet Tuohynål så är en vanlig 18G nål från t.ex. Vygon 1,32 mm yd. Vanliga spinalnålar är 25 eller 27 G vilket motsvarar 0,5 resp 0,4 mm. För perifera venkatetrar så är rangen 14G (2,0 mm) till 26 G (0,6 mm) dvs det matchar inte ens spinalnålarna. Jag vet inte alls hur man har kommit fram till de måtten, sannolikt är det någon referens till vilket råmaterial de tillverkas från eller liknande. Måtten är inte heller helt konsekventa mellan olika tillverkare.
Måtten är således fullkomligt retarderade. Jag drömmer om en värld när vi kan gå över till millimeterstorlekar istället.
Hehe..... XKCD ftw.
Just när det gäller amerikanska enheter går dock mina tankar till den här

Från strippsamligen What we should have been taught in our senior year of high school, en fantastisk grupp av strippar från Matt Inman.
Just när det gäller amerikanska enheter går dock mina tankar till den här

Från strippsamligen What we should have been taught in our senior year of high school, en fantastisk grupp av strippar från Matt Inman.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Helt rätt. För att göra det riktigt enkelt finns det dessutom BWG (Birmingham Wire Gauge, för järntråd) och SWG (Imperial Wire Gauge).D Daniel 109 skrev:
Det finns båda skrivsätt: Gauge och gage, med olika uttal.
Det betyder inte fixtur utan mått, mätning, men även tolk. En tolk är ju ett fast mått att jämföra en produkt med. Därför kan det ju finnas fixturer i bilindustirn som tjänstgör som tolk (diametertolk, orundhetstolk mm) och kallas för gauge men ordet betecknar ett mått.