Skumpe
N Niq skrev:
En glasmästare kan fixa det åt dig
Du menar att jag köper en duschvägg och lämnar den till en glasmästare för laminering? Låter som jag kan göra det själv lika gärna i så fall. Vilken plastfilm hade du valt? Vad tror du det kostar att få det gjort hos glasmästare?

N
Nej det verkar dyrt och krångligt. Jag menar att du går till glasmästaren och talar om vad du vill ha så bygger dom ihop det åt dig. Om du bara ska ha en enkel duschvägg så skär dom till ett laminerat glas i önskad storlek åt dig och slipar kanterna. Behövs det hål eller uttag i glaset så fixar dom det också. Dom har lämpliga lister eller andra passliga beslag att montera den med.

Man laminerar glas i ugn med tillräcklig värme för att plastfolien ska smälta fast i glaset och med tryck så att det blir en jämnt och slätt. Inget man gör själv.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Är svaret du försöker att ge "det finns inte färdigt utan måste specialbeställas".

Jag kan omformulera min fråga så kanske det blir tydligt för dig.

När man ska köpa duschvägg eller duschhörna så finns ett mycket stort sortiment i vanliga dimensioner som till exempel 80x80 eller 90x90 cm. De säljs bland annat på byggvaruhus.

I artikeln som tråden handlar om beskrivs hur en duschvägg i så kallat härdat glas (en särskild behandling i tillverkningsprocessen) har spontant eller av mycket lite åverkan gått sönder och i detta skeende "exploderat".

Om man vill undvika den här risken kan man använda laminerat glas. Detta används till exempel ofta i butiksfönster eller alltid i framrutan på bilar. Sådant glas har en eller flera plastfilmer applicerade som håller ihop glaset om det går sönder och hindrar det från att just "explodera".

Man kan nu föreställa sig att sådant laminerat glas används i vissa duschväggar, att det är ett val som till exempel design eller mått. Att det finns ett urval där vissa använder laminerat glas.

När man söker efter en sådan laminerad duschvägg visar det sig snabbt att så inte är fallet. Alla duschväggar är av härdat och icke laminerat glas.

Min fråga var om någon mot förmodan vet var det säljs duschväggar i laminerat glas. Svar hittills är att det vet inte forumet men man gissar att personer och företag som sysslar med glas och laminering av sådant kan laminera även en duschvägg. Det tror jag med.

Om någon har en länk till en duschvägg i standardmått som säljs med laminerat glas är jag fortfarande intresserad. Om man vill länka fronthemsidan till multinationella glastillverkare så har vi just nu tillräckligt av den varan.

Du rör ju bara till det... - Jag har arbetat med glas och beslag för glas i 5 år

Är det ordbajseri du är ute efter så är detta precis rätt forum.

Alvarligt Nu.

Du vill ha en glasbit/ flera glasbitar hemma av laminerat glas.

6-8-12mm tjockt?.

Du har badrumsväggar som tar dessa glasbitars vikt?

Inga risk för sättningar i dina väggar? - Inte.

Det finns ju inget som säger att du måsta använda dig av Laminerat glas.

Jag tror ju mer på ett härdat glas där man håller nere vikten -

men det är ju upp till dig.

Kolla in denna länk som kanske uppfyller dina önskningar

https://lumon.com/se

Trevlig Söndag.

N
Helt klart är det härdat glas som är det som brukar användas. För att det är hållbart och att det finns ingen risk att det kommer in vatten i kanterna på glaset.

Laminerat glas väger obetydligt mer än härdat. Vanligtvis använder man 8 mm glas till en normal duschvägg. En 2x1m 8mm glasvägg väger ca 40 kilo. Finns nog inte så många badrumsväggar som inte klarar av att bära den vikten.

Laminerat är svagare glas och därför ovanligare , samt så om det går sönder så kan man skära sig allvarligt.

vill man ha det bästa av två världar så finns både värmeförstärkt laminerat glas och härdat laminerat.

Med vänlig hälsning, fremax

Kan upplysa om att tillverkaren INR (Iconic Nordic Rooms) har specialglas som heter SafeTech, som verkar vara något slags laminerat glas i stil med vindrutor eller liknande. Beställde nyss ett par sådana, men det var inte helt enkelt eftersom varken byggare eller Rinkaby Rör visste vad det var för något. Var tvungen att ge dem exakt artikelnummer från INR's katalog (som jag hämtat hos just Rinkaby Rör...).

https://www.inr.se/design/duschar/alternativ-och-tillval-for-duschvaggar/safetech/

Kostade en tusenlapp mer än vanliga, men man lär ju tacka sig själv om man skulle ha otur och de "exploderar". Verkar ju vara ovanligt men ändå vanligt...

Skumpe Skumpe skrev:
Är svaret du försöker att ge "det finns inte färdigt utan måste specialbeställas".

Jag kan omformulera min fråga så kanske det blir tydligt för dig.

När man ska köpa duschvägg eller duschhörna så finns ett mycket stort sortiment i vanliga dimensioner som till exempel 80x80 eller 90x90 cm. De säljs bland annat på byggvaruhus.

I artikeln som tråden handlar om beskrivs hur en duschvägg i så kallat härdat glas (en särskild behandling i tillverkningsprocessen) har spontant eller av mycket lite åverkan gått sönder och i detta skeende "exploderat".

Om man vill undvika den här risken kan man använda laminerat glas. Detta används till exempel ofta i butiksfönster eller alltid i framrutan på bilar. Sådant glas har en eller flera plastfilmer applicerade som håller ihop glaset om det går sönder och hindrar det från att just "explodera".

Man kan nu föreställa sig att sådant laminerat glas används i vissa duschväggar, att det är ett val som till exempel design eller mått. Att det finns ett urval där vissa använder laminerat glas.

När man söker efter en sådan laminerad duschvägg visar det sig snabbt att så inte är fallet. Alla duschväggar är av härdat och icke laminerat glas.

Min fråga var om någon mot förmodan vet var det säljs duschväggar i laminerat glas. Svar hittills är att det vet inte forumet men man gissar att personer och företag som sysslar med glas och laminering av sådant kan laminera även en duschvägg. Det tror jag med.

Om någon har en länk till en duschvägg i standardmått som säljs med laminerat glas är jag fortfarande intresserad. Om man vill länka fronthemsidan till multinationella glastillverkare så har vi just nu tillräckligt av den varan.
Ursäkta att jag upprepar mig, men såg inte denna posten tidigare och eftersom Skumpe efterfrågar just vad jag postade tidigare så...

INR Har något som heter SafeTech till vissa storlekar av sina duschhörnor. https://www.inr.se/design/duschar/alternativ-och-tillval-for-duschvaggar/safetech/

Vad jag vet så är det inget special eller unikt att ha en film på glas för att hålla ihop det. Det har jag sett i andra applikationer. Återstår ju bara att se hur det skiktet beter sig över tid. Mycket i plast brukar ju gulna över tid och när det utsätts för ljus. Man kanske försäkrar sig mot lite tråkig städning men man kanske får byta det var 5 år för att det ser urk ut........

Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Vad jag vet så är det inget special eller unikt att ha en film på glas för att hålla ihop det. Det har jag sett i andra applikationer. Återstår ju bara att se hur det skiktet beter sig över tid. Mycket i plast brukar ju gulna över tid och när det utsätts för ljus. Man kanske försäkrar sig mot lite tråkig städning men man kanske får byta det var 5 år för att det ser urk ut........
Du kan ju gå ut och titta på din bilruta och se om du är nöjd med färgen. Det är exakt samma typ av glas jag efterfrågar i min duschvägg.

Och det har aldrig påståtts att det är "unikt". Det som har efterfrågats är var man beställer det utan att kontakta glasmästeri eller liknande för offert (specialbeställning). Ingen här på forumet visste svaret förrän just nu när vi alla fick svaret på frågan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skumpe
S sorbitol skrev:
Ursäkta att jag upprepar mig, men såg inte denna posten tidigare och eftersom Skumpe efterfrågar just vad jag postade tidigare så...

INR Har något som heter SafeTech till vissa storlekar av sina duschhörnor. [länk]
Tack det är exakt det jag efterfrågade. Tror inte att jag orkar byta duschvägg nu (fick köpa en vanlig) men tänker nog göra det när jag får lite mer tid. Jag litar inte på olaminerad duschvägg.

I en bilruta (vindrutan) så är lamineringen mellan två glas, i länken ovan så är det härdat glas som belagts med en plastfilm på utsidan. Det finns alltså inte någon garanti att det är lika stabilt/färgäkta över tid.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inte bara tråkig städning, utan framförallt potentiellt glassplitter i ögonen och skärsår.

Vad jag vet så är det special och unikt att en duschdörr har film på sig för att hålla ihop glassplitter. Känner du till fler sådana så får du gärna dela med dig, det verkar ju just vara det som efterfrågas i denna tråden.

Lägger in en påminnelse i kalendern att kolla hur gult glaset är om 5 år. Återkommer med besked.

S sorbitol skrev:
Inte bara tråkig städning, utan framförallt potentiellt glassplitter i ögonen och skärsår.

Vad jag vet så är det special och unikt att en duschdörr har film på sig för att hålla ihop glassplitter. Känner du till fler sådana så får du gärna dela med dig, det verkar ju just vara det som efterfrågas i denna tråden.

Lägger in en påminnelse i kalendern att kolla hur gult glaset är om 5 år. Återkommer med besked.
Det är möjligt att det är nytt på duschväggar, det säger jag inget om men härdat glas finns runt om oss hela tiden så jag ser personligen inte problemet med att det kan orsaka mer möda i ett badrum jämfört med nåt annat. Nästan tråkigare och jäkligare att städa bilar med krossade sidorutor.......Glas i mjuka tygsäten har ju sina sidor.
Problemet med härdat glas är ju att det är så här det fungerar. Härdat glas är nära kollapspunkten konstant.. Sen krävs det så otroligt lite innan det smäller. Minsta lilla defekt, en vass metallkant som ligger och trycker osv osv...Sen är som sagt laminerade vindrutor nåt helt annat. Men jag säger inte att det blir fult, det är väl bara en avigsida kanske som ingen vet nåt om om det är nytt. Man marknadsför då bara fördelarna men det andra blir liksom kundens problem.....typ.

• Gilla
sorbitol
  • Laddar…
N
Skumpe Skumpe skrev:
Du kan ju gå ut och titta på din bilruta och se om du är nöjd med färgen. Det är exakt samma typ av glas jag efterfrågar i min duschvägg.

Och det har aldrig påståtts att det är "unikt". Det som har efterfrågats är var man beställer det utan att kontakta glasmästeri eller liknande för offert (specialbeställning). Ingen här på forumet visste svaret förrän just nu när vi alla fick svaret på frågan.
Själv tycker jag inte att det är en specialbeställning att gå till ett glasmästeri och köpa det som dom säljer. Vilket normalstort glasmästeri som helst borde ha laminerat glas att skära till rätt storlek. Dom borde också ha rätt aluprofiler för att kunna montera det som en fast duschvägg eller en svängbar.

Det bästa vore ju härdat laminerat glas men då tar det lite längre tid men borde inte vara något problem eller special men betydligt dyrare.

Fast förstås om man ser allt som görs på beställning som specialbeställning så kan det väl tolkas så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.