Hej,
Som bilden visar har duschslangen/spiralslangen gått av. Problemet är att andra änden av slangen är ansluten under badkaret, och badkaret är helt inbyggt med kakel (ingen servicelucka).

Min fundering:

• Om man ska byta hela slangen, måste man då riva bort kakelväggen för att komma åt anslutningen under badkaret?
  • Finns det någon annan lösning, t.ex. snabbkoppling eller annan typ av reparation direkt på den trasiga delen?

Tacksam för tips och erfarenheter!

• Trasig duschslang med avbruten spiral och synlig blå innerdel i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
RoTe
Det borde väl ändå finnas en servicelucka? Annars är det väl lyft av badkaret som gäller.

• Gilla
ctall och 1 till
  • Laddar…
Det verkar minst sagt udda. Har du en bild?

Dusschlangar är ju förbrukningsvara.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det borde väl ändå finnas en servicelucka? Annars är det väl lyft av badkaret som gäller.
Bilderna visar hur det ser ut just nu. Jag har själv inte kunnat hitta någon tydlig servicelucka på badkaret, det verkar vara helt inklätt med kakel runtom. Är inte helt säker på om det kan finnas en dold lucka någonstans, men på utsidan syns i alla fall inget. Badkar inklätt med grått kakel, duschmunstycke och toalett till höger, ingen synlig servicelucka.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det såg väldigt "hemmabyggt" ut...

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det verkar minst sagt udda. Har du en bild?

Dusschlangar är ju förbrukningsvara.
Tack för din kommentar! 😊 Bild finns i inlägget här ovanför, där man ser hur slangen sitter och hur badkaret är inklätt.

Jag hade bett hantverkare att installera servicelucka.. det förutsätter såklart att tätskiktet inte är i badkarsfronten, hos mig gjorde dom tätskiktet helt innan badkaret ställdes in, så om jag i framtiden vill så kan jag ta bort badkaret och ha ett fungerande tätskikt fortfarande.

• Gilla
Jonas Sahlström och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det såg väldigt "hemmabyggt" ut...
Jag öppnade den lilla ventilen på sidan och försökte filma/fota under badkaret. Då såg jag att det ligger en kabel direkt på golvet (se bild). Är det här verkligen enligt reglerna?

Det är ett massagebadkar, så jag antar att kabeln hör till pumpen/aggregatet. Kabel ligger direkt på golvet under badkar.
Skapa konto

Var går slangen in? Kan man lossa blandaren uppifrån?

RoTe
Om du ska kunna lyfta badkaret så måste du ha slack på kabeln.

• Gilla
Sedlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om du ska kunna lyfta badkaret så måste du ha slack på kabeln.
Tack för tipset! 🙏 Kabeln ligger ganska löst på golvet som det ser ut nu. Jag är lite osäker på om det verkligen är korrekt installerat för ett massagebadkar – borde den inte vara uppfäst på väggen eller i rör för att skyddas mot fukt?

RoTe
Kabeln i sig tål fukt.

• Gilla
  • Älska
oddan och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Var går slangen in? Kan man lossa blandaren uppifrån?
Slangen är ansluten under den här blandaren (se bilden). Jag försökte dra upp den men det går inte – troligen sitter det en mutter eller liknande fäste under badkaret som håller den på plats. Badkar med blandare markerad i rött, ansluten slang syns under kanten. Toalett intill.
Skapa konto

Då återstår väl bara att skära loss badkaret och dra ut det. Det sitter förmodligen bara fast med silikonfogarna. Synd att toalettstolen är ivägen, men den går också att lossa om det inte räcker med plats. Det blir tyvärr ett sjujäkla meck för en slang.

• Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
Eller ta upp ett hål genom frontkaklet. Borde gå att återställa till hyfsat skick efteråt. Vet man var duschen inte skall riktas, är ju risken för vattenskada betydligt mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.