24 067 läst ·
44 svar
24k läst
44 svar
Duschslang har gått av – måste man riva kakel för att byta?
Hej,
Som bilden visar har duschslangen/spiralslangen gått av. Problemet är att andra änden av slangen är ansluten under badkaret, och badkaret är helt inbyggt med kakel (ingen servicelucka).
Min fundering:
Tacksam för tips och erfarenheter!
Som bilden visar har duschslangen/spiralslangen gått av. Problemet är att andra änden av slangen är ansluten under badkaret, och badkaret är helt inbyggt med kakel (ingen servicelucka).
Min fundering:
- Om man ska byta hela slangen, måste man då riva bort kakelväggen för att komma åt anslutningen under badkaret?
- Finns det någon annan lösning, t.ex. snabbkoppling eller annan typ av reparation direkt på den trasiga delen?
Tacksam för tips och erfarenheter!
Det verkar minst sagt udda. Har du en bild?
Dusschlangar är ju förbrukningsvara.
Dusschlangar är ju förbrukningsvara.
Bilderna visar hur det ser ut just nu. Jag har själv inte kunnat hitta någon tydlig servicelucka på badkaret, det verkar vara helt inklätt med kakel runtom. Är inte helt säker på om det kan finnas en dold lucka någonstans, men på utsidan syns i alla fall inget.RoTe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade bett hantverkare att installera servicelucka.. det förutsätter såklart att tätskiktet inte är i badkarsfronten, hos mig gjorde dom tätskiktet helt innan badkaret ställdes in, så om jag i framtiden vill så kan jag ta bort badkaret och ha ett fungerande tätskikt fortfarande.
Jag öppnade den lilla ventilen på sidan och försökte filma/fota under badkaret. Då såg jag att det ligger en kabel direkt på golvet (se bild). Är det här verkligen enligt reglerna?RoTe skrev:
Det är ett massagebadkar, så jag antar att kabeln hör till pumpen/aggregatet.
Logga in
Skapa konto
Var går slangen in? Kan man lossa blandaren uppifrån?
Tack för tipset! 🙏 Kabeln ligger ganska löst på golvet som det ser ut nu. Jag är lite osäker på om det verkligen är korrekt installerat för ett massagebadkar – borde den inte vara uppfäst på väggen eller i rör för att skyddas mot fukt?RoTe skrev:
Slangen är ansluten under den här blandaren (se bilden). Jag försökte dra upp den men det går inte – troligen sitter det en mutter eller liknande fäste under badkaret som håller den på plats.H HenrikHuslöse skrev:
Logga in
Skapa konto
Då återstår väl bara att skära loss badkaret och dra ut det. Det sitter förmodligen bara fast med silikonfogarna. Synd att toalettstolen är ivägen, men den går också att lossa om det inte räcker med plats. Det blir tyvärr ett sjujäkla meck för en slang.