Hej!

Jag har efter att tröttnat på dåligt fall i min tidigare duschhörna valt att installera en duschkabin i min bostadsrättslägenhet. Huset består av 28 lägenheter. Valet föll på en Granvik duschkabin från Bauhuas
se länk: https://www.bauhaus.se/duschkabin-camargue-granvik-fyrkantig-80x80.html

Jag har dock prboblem med ojämn värme på varmvattnet från blandaren. Blandaren är av engreppsmodell och jag har i efterhand förstått att den antagligen helt saknar termostat. Det är förstås mycket störande att hela tiden behöva justara värmen med reglaget medans jag duschar. Jag har varit i kontakt med Bauhuas reklamation och fått till svar att jag ska kolla om det sitter retutventiler i blandaren. Om inte så ska det monteras och förhoppningsvis hjälpa mot mitt problem.

Min fråga är om det verkligen kommer att hjälpa? Problemet är att vattentrycket varier på kall och varmvatten då jag bor i flerfamiljshus. Vad säger ni här? Kan problemet verkligen hjälpas med reutventiler eller bör jag försäka reklamera varan och installera en annan produkt med en teromstatsblandare av bättre kvalitet istället?

Tacksam för alla tips och svar!

/ Johan

Åsa Lund
Skulle tro att variationen i vattnet beror på nåt utanför din lägenhet.
Ta kontakt med vaktmästaren eller styrelsen.

Inkommande kallvatten varierar ju i temperatur under året vilket kräver fortlöpande justering av blandaren när man saknar termostat. Inkommande varmvatten bör däremot kunna hålla konstant temperatur.

Vi hade en billig blandare (också köpt på Bauhas tror jag) som kom med ett "rainfall" duschset. Den var helt hopplös, i samma badrum på samma rör var vattnet jämnt varmt i handfatet hur länge som helst men i duschen var det "vågor" i temperaturen. Man fick vara extremt försiktig för att inte skålla sig.
Bauhaus bytte ut blandaren åt oss till en annan lös blandare eftersom duschset'et inte såldes längre och då fungerade det som det skulle med jämn temperatur.

Åsa Lund
Om temperaturen varierar med en ettgreppsblandare beror det troligen på nåt med varmvattnet, utanför lägenheten. Inte samma typ av fel som termostatblandare

Åsa Lund skrev:
Om temperaturen varierar med en ettgreppsblandare beror det troligen på nåt med varmvattnet, utanför lägenheten. Inte samma typ av fel som termostatblandare
Det var en engreppsblandare vi hade till duschen som varierade. Handfatets blandare (också engrepp) gav jämn temperatur.

Ok, tack för svaren. Jag tror att värmen svänger på grund av att andra personer duschar och vrider på och av kranar i huset. Bauhuas har bett mig att kontrollera icke-ventilreturerna in till blandare samt skickat mig små brickor som begränsar trycket av vattnet in till blandaren så det ska hålla ett jämt tryck-BAR. Får se om det hjälper.

Jag tror trots allt att en teromstatblandare är bättre. Det hade jag innan och den fungerade ju mycket bättre.

Mvh,

Johan

Om inkommande varm- & kallvatten (till engreppsblandare) varierar i tryck så kommer utgående blandningstemperaturen att automatiskt svaja.
Med en engreppsblandare så ställer man flödet mellan varmt och kallt proportionellt, så om tex kallvattentrycket minskar så blir blandningstemperaturen högre.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Åsa Lund
En anledning till att det strular med varmvattnet i flerfamiljshus är att termostatblandare blöder igenom kallvatten eller varmvatten. Ett rent elände att hitta felet sedan. Hos den där felet finns märks oftast ingenting.
På mitt jobb får termostatblandare inte sättas in av den anledningen. Bara ettgreppsblandare.
Brf brukar inte vara lika hårda på det. ..

Okej! Jag hade termostatblandare tidigare i min duschhörna innan jag bytte till duschkabinen. Sen finns det ju ett antal engreppsblandare i kök och badrummen i huset. Totalt 28 lägenheter. Jag bor längst ned i huset och har väldigt högt tryck i samtliga kranar.

Kan det vara så att den enda rimliga lösningen är installera en ny lösning med en termostatblandare igen?

Mvh,

Johan

VARNING!! Köp inte Camargues produkter som säljs i Bauhaus i Sverige!!!
Min duschkabin håller dålig kvalitet och blandaren som följde med var inte en termostatblandare. Det nämns det inget om i förköpsinformationen!

Om ni vill slippa mitt misstag så lägg lite mer pengar och köp något mer känt märke!
Bauhaus skräpprodukter kan de få behålla på själva,

Mvh Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.