18 040 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Duschen växlar mellan varmt / kallt
På vilket sätt är det där ett exempel på en termostatblandare?tommib skrev:
Om jag fattar D09 svar på min fråga(/påstående) rätt så reglerar man både temperatur och vattenflöde/tryck med den nedre spaken, med den övre spaken regleras om man vill ha handdusch eller massagedusch.
Kan du ge andra exempel på engreppstermostatblandare?
Jag har inte träffat på en enda engreppsblandare som även är en termostatblandare, det har bara varit antingen eller.
Någon stans under lyftarmen på nedre reglaget bör det sitta en skruv ev under en täckbricka, om man lossar den skruven får man bort handtaget, sen får man se därifrån hur man går vidare.
Termostatblandare = du ställer in önskad temperatur som sedan bibehålls oavsett flöde. Om den är engrepps eller med två separata rattar (flöde/temp) är ointressant. Men jag kanske tänker fel här. Engreppsblandaren kanske inte innehåller en termostat utan bara ändrar proportionen mellan varmt och kallt vatten vilket inte riktigt är samma sak.
Motsatsen är en blandare med två vred där du reglerar flödet i varm-/kallvatten var för sig och måste justera på båda rattarna när du vill öka/minska flöde och/eller temperatur.
Motsatsen är en blandare med två vred där du reglerar flödet i varm-/kallvatten var för sig och måste justera på båda rattarna när du vill öka/minska flöde och/eller temperatur.
Engreppsblandare reglerar proportionerligt flödet mellan varmt och kallt.
Prova följande:
Starta kranen på ljummet, se till att vattnet verkligen blir ljummet/kroppsvarmt, stryp sedan kallvattenflödet till kranen (med tex balofixen som sitter precis innan kranen).
Kontrollera flödet och temperaturen.
Med en engreppsblandare blir det skållhett vatten och lägre flöde.
Med en termostatblandare kommer vattnet först bli lite varmare samtidigt som flödet minskar men till slut stannar flödet helt, när varmvattnet och termostatblandaren kallnat så börjar den flöda varmvatten igen tills varmvattnet blir så varmt att termostaten stryper ner flödet till noll igen.
Så med en engreppsblandare så kommer utflödande vattentemperatur variera med inkommande vattentemperatur på exakt samma sätt som det gör med en tvågreppsblandare.
Prova följande:
Starta kranen på ljummet, se till att vattnet verkligen blir ljummet/kroppsvarmt, stryp sedan kallvattenflödet till kranen (med tex balofixen som sitter precis innan kranen).
Kontrollera flödet och temperaturen.
Med en engreppsblandare blir det skållhett vatten och lägre flöde.
Med en termostatblandare kommer vattnet först bli lite varmare samtidigt som flödet minskar men till slut stannar flödet helt, när varmvattnet och termostatblandaren kallnat så börjar den flöda varmvatten igen tills varmvattnet blir så varmt att termostaten stryper ner flödet till noll igen.
Så med en engreppsblandare så kommer utflödande vattentemperatur variera med inkommande vattentemperatur på exakt samma sätt som det gör med en tvågreppsblandare.
http://www.flamcogroup.com/files/docs/airfixP-instruction-add.pdf
Du måste inte ha kompressor, men du måste mäta lufttrycket.
Du måste inte ha kompressor, men du måste mäta lufttrycket.
Snabb sökning på "hydropress" så fick jag träff på bla följande
http://gothes.com/tips/
Edit
krilleman_215 han svara medan jag sökte på nätet, men vi hittade olika länkar som sade mer eller mindre samma sak.
http://gothes.com/tips/
Edit
krilleman_215 han svara medan jag sökte på nätet, men vi hittade olika länkar som sade mer eller mindre samma sak.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hänger dessa ihop med hydropressen?
Provade att trycka på hydropressens ventil men hände inget alls.
Ska se om jag kan skaka fram en cykelpump eller liknande
Det var både bra och dåligt att det inte hände något när du tryckte in ventilen på hydropresstanken, det positiva är att blåsan verkar vara hel, det dåliga är att det är helt tomt på luft.
Ja tryckvakten och säkerhetsventilen samt manometern hänger ihop med hydropressen.
Ja tryckvakten och säkerhetsventilen samt manometern hänger ihop med hydropressen.
http://m.clasohlson.com/se/Starthjälp-för-bil-Cotech/36-4023
Beställde en såndär rackare
Hoppas det inte blir allt för tokigt samt så har man nytta av den efteråt med 😁
Beställde en såndär rackare
Hoppas det inte blir allt för tokigt samt så har man nytta av den efteråt med 😁
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Enligt text på länkad sida
<<Inbyggd kompressor för pumpning av däck.>>
Protte
<<Inbyggd kompressor för pumpning av däck.>>