T Thomas_Blekinge skrev:
Ny uppdatering.
Det visade sig att det pipande högfrekventa ljudet kommer från självsvängningar i väggarna i det fyrkantiga vredet till vänster:
[bild]

Så jag monterade lite dämpande material:
[bild]
Det höga pipandet är borta nu.
Intressant, vad är det för mtrl?

B bara en sån sak skrev:
Intressant, vad är det för mtrl?
Förlåt min förvåning men har du inte fyllt 20 kanske? Eller föredrar du dryckjom med riv-av-och-släng korkar?
F ö hjälpte detta en del men inte fullt ut.

• Haha
bara en sån sak
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt min förvåning men har du inte fyllt 20 kanske? Eller föredrar du dryckjom med riv-av-och-släng korkar?
Nu tycket jag nu nog du ska fundera ett varv till innan du svarar på ett så pass oförskämt sätt! Här ställer man en enkel fråga i all välmening och får ett sån svar. Gissa om min förvåning och helt oförstående till ditt märkliga svar. Tycker nog att att du kan skämmas och bruka allvar. För intresse är jag 56 år om det nu har nån betydelse. 🤔

T Thomas_Blekinge skrev:
Fick inte svar på min enkla fråga, men ser nu att det är kork.

• Gilla
lisaskywalker
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en kork. Nu är jag tillräckligt gammal för att ha druckit en hel del flaskor vin genom åren, men jag är ändå osäker på om det är vad jag ser

• Haha
bara en sån sak
  • Laddar…
Förlåt, jag trodde inte folk var så lättkränkt.
Ser ut som kork men ingen äkta. En sådan hoppressat plastimitat gjort av low density polyethylene.
Jag tror inte att riktig kork hade blivit bättre.

• Gilla
bara en sån sak
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt, jag trodde inte folk var så lättkränkt.
Ser ut som kork men ingen äkta. En sådan hoppressat plastimitat gjort av low density polyethylene.
Jag tror inte att riktig kork hade blivit bättre.
Det är lugnt, det var jag som läste ditt svar lite fel och får skylla på dålig syn. 🥸 Bra tips som jag måste prova då även jag har en tjutande blandare. 👍

Uppdatering.
Jag var på ett hotell för en vecka sedan där det fanns en helt tyst dusch. Nu en vecka senare sitter samma modell i mitt badrum. Vad skönt att ha det tyst under duschen!

Totte_S
T Thomas_Blekinge skrev:
Uppdatering.
Jag var på ett hotell för en vecka sedan där det fanns en helt tyst dusch. Nu en vecka senare sitter samma modell i mitt badrum. Vad skönt att ha det tyst under duschen!
Jamen vilken dådå? 🤔😁

Totte_S Totte_S skrev:
Jamen vilken dådå? 🤔😁
Grohe Vitalio Start 250.
OBS Grohe och Hans Grohe är olika märken.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Nu tror jag jag vet vad som var orsaken:
Insida av en blandare sedd uppifrån, visar en kant där kavitering har orsakat skada. Mässingdel med slitage synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen uppifrån in i blandaren. Man ser en skarp kant som vattnet troligen behövt strömmat runt. Kaviteringen har ätit upp en del av kanten som nu funkar som en orgelpipa.
Felkontruerat. Möjligen även fel mässingsvariant.

Magnus E K
Återstår att hitta en dusch som inte ens ger något vattenskvalljud... (Har aldrig stört mig på ljudet av duschblandaren när jag själv duschar; dock märkt av det när andra duschar eller använder andra blandare.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Återstår att hitta en dusch som inte ens ger något vattenskvalljud... (Har aldrig stört mig på ljudet av duschblandaren när jag själv duschar; dock märkt av det när andra duschar eller använder andra blandare.)
Det är en stor skillnad hur olika blandare väsnas/tjutar. Men min nya blandare hör jag inte ett ostämt dissonant skrik från blandaren utan bara det lilla porlande när vattendropparna rinner av min astralkropp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.