Jag blir inte klok på vad som är bäst vad gäller blandare. Jag har bestämt mig för ett massagebadkar, som kommer med en sargblandare och en handdusch med lång slang. Jag har ingen separat dusch i huset utan behöver ha en väl fungerande dusch att användas av 3 pers dagligen. Behöver vi då bara en stång på väggen och att man drar upp karets handdusch dit? Men då måste man böja sig ner och använda blandaren på badkarssargen... Eller ska man ha en separat duschblandare (och även separat handdusch) högre upp på väggen? Det känns ju lite onödigt att ha två separata system, samtidigt känns det enklare att kunna stänga av och på och reglerar temp med en blandare i midjehöjd och inte nere vid karet. Kostnaden bryr jag mig inte så mycket om - men vad är brukligt, hur har alla ni andra löst detta?
Tvekar även lite om takdusch (alltså en sån där större platt "regn"dusch som kommer ut från stången, inte från taket - men tycker det känns onödigt. Vad tycker ni som har en sådan, gillar ni regnet, använder ni den ofta?

Paul-Staffanstorp
Jag gjorde en separat duschhörna sidanom vårt stora massagekar som också har blandaren och duschmunstycket sittandes i sargen.

Nöjde oss dessutom med draperi eftersom man enkelt skulle kunna kliva mellan duschen och badet vilket inte hade gått om vi haft dörrar då dessa varit ivägen.

Ångrar mig inte det minsta !

Tack för svar, Paul. Tyvärr finns dock inte plats för en sån bra lösning hos oss, så vi måste stå i badkaret och duscha. (vilket påminner mig att jag faktiskt inte har "provstått" badkaret, bara provlegat det... ska göra det idag). Så av platsskäl måste vi stå i karets fotända och duscha, alltså så som "man alltid har gjort" i vanliga gamla badkar.
Det där med draperi var ju intressant - har tittat mycket på badkarsväggar (toan är precis bredvid karet), men tycker de tar mycket plats, och ändå inte ger tillräckligt skvättskydd, de går ju bara ut knappt halva badkarslängden - så jag funderar på en vanlig stång och draperi istället.
Någon annan som vill berätta hur ni har det med sargblandare/duschblandare och handdusch när man måste stå i badkaret och duscha?:confused:

Allt annat än en separat dusch borde bli lagom irriterande om man duschar myckket vilket ni gör. Ang takdusch kan man säga såhär, manligt kön gillar, kvinnligt inte. Jg kan inte leva utan min.

Varför är det irriterande Cheever? För jobbigt att böja sig ner till blandaren på karet? Eller något annat? Tacksam om du utvecklar det lite!
Intressant med dina erfarenheter av manlig/kvinnlig preferens om takdusch ! :) Tror du den är allmängiltig? Någon annan som tycker lika eller olika?

Det jag menade var att det borde vara lagom irriterande att inte ha en duschstång, det vill säga en ordentlig dusch som sitter fast på väggen, en billig bekvämlighet. Att stå och hålla i handduschen är i alla fall inte en hobby jag gillar ;) Och om det är så att ni har vulstblandare kan det bli svårt att få till utan separat duschblandare.

Det med takduschen har jag empiriskt underlag på ;) Det finns självklart undantag men det är verkligen en manlig/kvinnlig grej.

Jaha då förstår jag :). En stång på väggen med hållare till handduschen var en självklarhet för mig, så det ska vi förstås ha. Tycker du då det är ok att använda badkarsduschen, utan separat duschblandare, dvs man böjer sig ner och reglerar vattnet? ;) Jag har dessutom provstått mitt beställda men ännu ej levererade badkar och eftersom det är högre än mitt nuvarande så behöver man nästan inte böja sig ner till sargen!
Sen kan jag ju tycka det låter skönt med en takdusch, som de där "Rain" stora plattorna... om man nu gillar regn... men sen kanske det är så att vi kvinnor har ett helt annat behov av handdusch än män och därför föredrar det framför takdusch.... :p men man kan ju ha både ock!
Så fick man utöka sitt ordförråd oxå, jag hade ingen aning om vad svulstblandare var - en sån har vi inte! (separat moj för varmt o kallt vatten, alltså va?, kräver 5 hål i sargen - vårt nya kar har bara tre)

Okej, då är det säkert inga problem med att duscha med vulstblandaren, bara att böja sig ner och se till att slangen räcker.
Se bara till att det inte är separata vred för varmt och kallt - då har du ett modernt badkar med en stenåldersdusch. Ettgreppare är ok men termostatblandare bäst när man duschar, har man lite ostabilt tryck eller temperaturen skiftar är det inget kul att duscha, i ett badkar där man tappar större mängd spelar det mindre roll därför sitter ofta femhålsblandare som ofta har separata vred. Men ni hade tre hål va? då borde det vara en omkastare en spak och ett för duschen och påfyllning via munstycken till karet.
Vulstblandare kallas helt enkelt så för att dom sitter monterade på vulsten på karet :)

Vulst var ordet, inte svulst som jag skrev! Tack för att du berikat mitt ordförråd :-). Vårt nya kar har tre hål, varav ett till omkastare, så det blir nog bra! Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.