Byggahus.se
Hej på er!

Har en fråga...

Vattnet i duschen blir inte riktigt varmt, lite svalt/ljummet på sin höjd. Röret som går fram till blandaren är varmt/hett så att varmvatten kommer fram till blandaren är det ingen tvekan på! Likaså så blir vattnet i kranen vid handfatet varm som det ska.

Jag har provat att skruva av temperaturvredet och kollat så att det inte ligger nån "spärr" där, men vredet är uppskruvat på max!

Modellen på blandaren är nån italiensk designhistoria som tjejen verkligen ville ha. Kvaliteten känns gedigen och priset likaså! :S Inköpt i fackhandeln!

Vad kan vara problemet? Som icke kunnig inom vvs så skulle min första gissning vara om det kommit in nån smuts/kalk inuti blandaren som blockerar vv tillförseln i själva blandaren, men det märkliga är att ibland så kommer det lite varmare vatten, man kan känna att tempen höjs en aning under en 10-15 sekunder, sen blir det kallt igen!

Visst kan jag montera ner den och blåsa den ren, men jag tänkte att jag hör med er innan! :rolleyes:

Tacksam för svar!

Edit: Blandaren är ca 4 månader gammal!
 
Redigerat:
Troligen har du förväxlat varm- och kallvattenanslutningarna!
 
Smuts i inloppsfiltret tippar jag på.
 
mlkjhr skrev:
Troligen har du förväxlat varm- och kallvattenanslutningarna!
Nej, tror inte det! Det var en rörläggare som kopplade in den! (visst kan dom oxå göra fel iofs...)

Men det har funkat tidigare, problemet uppstod för ca en vecka sen!
 
v-g skrev:
Smuts i inloppsfiltret tippar jag på.
Och då måste jag montera ner den och spola rent? Sitter det ett speciellt filter vid inloppet?
 
Ja det borde göra det, kan sitta inne i blandaren också.
 
Ok, ska prova det!

Tack för hjälpen!
 
Orden "italiensk designhistoria" ger mig rysningar... Dyrt behöver inte alltid betyda kvalitet tyvärr. Är det en termostatblandare, så kan ju känselkroppen ha hängt sig. Men kolla efter skräp till att börja med.
 
Har haft samma problem dock inte med en italiensk design historia utan en fmm och det var så enkelt att smuts hade satt sig i inloppet till varmvattnet filtret var helt igentäppt, så testa och plocka ner det och kolla.
 
Ja, det är en termostatblandare.

Hade hela paketet nere och demonterade in i minsta detalj (vad jag kunde och vågade) Gjorde allt rent, ingen smuts nånstans vad jag kunde se, och återmonterade... Fortfarande inte bra!

Plockade ur själva termostatdelen igen och vände och vred på allt. Till sist efter att jag "motionerat" vredet en massa gånger så såg jag en springa som jag inte sett tidigare. Den var nog en tiondels millimeter och jag förstod inte vilken funktion den hade... Men till sist så lossnade något och springan blev större och större ju mer jag "motionerade" vredet. I springan satt nåt smuts. Till sist så var springan nog en millimeter och jag återmonterade blandaren. Nu funkar det! ;)

Ingen grus eller nåt, och ingen kalk. Snarare något fettigt och slemmigt som satt sig i springan. Min egen teori är att det är sånt där "fett" som rörläggaren använder som kommit in på nåt sätt!

Men nu funkar det som sagt, och jag tackar er alla för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.