Hej! I vår dusch ser det lite tråkigt ut längs kanten, tärningen i skarven är borta. Hur orolig bör man vara? Att bara ha på mer tätning är ju inte svårt, men är det en bra idé? Något man ska kontrollera vad gäller fukt först? Torka ut först?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Där ska inte vara ngn tätning i golv/vägg vinkel, bara vanlig hårdfog.
På din bild ser det ut som en vanlig rengöring med tex klorin skulle göra susen.
Fukt skulle jag inte vara orolig för, med tanke på att tätskiktet ligger under kakel/klinker
På din bild ser det ut som en vanlig rengöring med tex klorin skulle göra susen.
Fukt skulle jag inte vara orolig för, med tanke på att tätskiktet ligger under kakel/klinker
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Tätskiktet finns bakom plattorna för vare sig fogarna eller plattorna är vattentäta. Syftet med fogen är alltså inte att hindra att vatten kommer in utan i huvudsak för att det ska se snyggare ut. Om du vill sätta på ny fog i vinklarna så tar du bort den gamla samt använder sanitetssilikon och läser dess bruksanvisning om hur underlaget ska vara, troligen torrt och rent.
Tätskiktet finns bakom plattorna för vare sig fogarna eller plattorna är vattentäta. Syftet med fogen är alltså inte att hindra att vatten kommer in utan i huvudsak för att det ska se snyggare ut. Om du vill sätta på ny fog i vinklarna så tar du bort den gamla samt använder sanitetssilikon och läser dess bruksanvisning om hur underlaget ska vara, troligen torrt och rent.
Stort tack Birgit och Jörgen! Både för tips och välkomnande 
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Ingen orsak
Om du väljer att lägga silikon i vinkeln, man gjorde det förr men inte numera, så är det viktigt att inte trycka in silikonet utan det ska bara ligga ytligt så att det inte riskerar att det vatten som kommer längs väggen på väg till golvet blockeras.
Om du väljer att lägga silikon i vinkeln, man gjorde det förr men inte numera, så är det viktigt att inte trycka in silikonet utan det ska bara ligga ytligt så att det inte riskerar att det vatten som kommer längs väggen på väg till golvet blockeras.
Detta är inte första tråden som behandlar detta ämne men jag måste bara fråga hur vuxna människor inte kan veta vad tätskikt är för något?
OBS!! Detta är inget näthat eller för att vara dum utan en genuin fråga bara!
OBS!! Detta är inget näthat eller för att vara dum utan en genuin fråga bara!
Jag kan förstå att man kan sätta hårdfog om man har betongväggar, men gör man det även vid träregelväggar?BirgitS skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan förstå att det finns folk som inte vet vad tätskikt är.T tank77 skrev:
Jag är duktig på mitt jobb, byggnation överlag, på språk, helt OK på IT och hyfsat allmänbildad. Men däremot är jag helt värdelös på el. Det är inte konstigt att folk inte kan allt som man tordes kunna.T tank77 skrev:
Men tar du bort den gamla tänk på att inte skära/skrapa för djupt så tätskiktet skadas.BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen jobbar jag med så lite silikon som det bara är möjligt för jag hatar skiten.N NoOne2k skrev:
Den drar bara till sig smuts och blir snabbt ful.
Golv/väggvinkeln lägger jag aldrig silikon i och skulle hårdfogen mot förmodan spricka och folk vill ha dit silikon så lägger jag det i det skedet men inte från början... absolut max i väggvinklarna då det ser snyggare ut.
Intressant fråg! När jag växte upp var datorer det enda jag intresserade mig för. Efter gymnasiet var det lumpen och sen universitet med studentrum (inget rum man brydde sig om). Därefter har jag flyttat runt mellan olika hyresrätter, och bor man i en sån har jag inte känt det värt att göra något mer avancerat än att ringa hyresvärden om något är konstigt. Nu har jag flyttat in i en bostadsrätt med min familj. Tidigare har min pappa, plåtslagare och svetsare, kommit över och fixat hyllor och annat hantverk. Han kan dock inte hjälpa mig längre, och jag har därför ställt mig ungefär samma fråga som dig; hur tusan kommer det sig att jag inte kan knappt någonting om att ta hand om ett hus. Med hjälp av en händig vän och internet har jag senaste månaden målat om två rum, tapetserat ett rum, bytt en lampknapp (heter säkert nått annat egentligen) och borrat i betong. Det är rätt häftigt tycker jag och jag är väldig stolt över resultatet. Det är också en ögonöppnare att förstå allt kunnande och all yrkesskicklighet som ligger inbyggt i ett hus, och alla små unika problem man stöter på när man renoverar. Men som sagt tycker jag själv det är ganska galet att jag och de flesta av mina vänner inte har en aning om ens de mest grundläggande sakerna. Tur att hemsidor som denna finns! =)T tank77 skrev:
Klicka här för att svara