Omkastaren till blandaren på bilden funkar halvtaskigt. Drar man den nedåt kommer fortfarande en tredjedel av vattnet i den nedre utkastaren och vice versa. Någon som vet om det går att byta omkastare på denna modell? Blandaren satt där när vi köpte lägenheten och kan inte se tillverkare eller modell någonstans.
Har testat skruva på skruven men det händer ingenting...
Har testat skruva på skruven men det händer ingenting...
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Bara att gänga loss hela omkastaren, byt oringar på den eller byt hela. En sak med den omkastaren är att man aldrig ska växla tillbaka till kar med kraft, utan man ska minska flödet på vattnet så den hoppar tillbaka annars tar man död på oringarna.
Tror du att den omkastaren kan funka? Jag kan inte se vilket märke och modell vår blandare har :/
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Här är länk till rätt reservdel.
https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Mora--MORA-Omkastare-foer-Badkarspip-309844.html
https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Mora--MORA-Omkastare-foer-Badkarspip-309844.html
Toppen, tusen tack!! Då kollar jag oringarna och beställer en ny omkastare om det behövs!! Kan jag köpa vilket oringsset som helst, t ex det nedan eller behöver jag något speciellt? https://m.clasohlson.com/se/O-rings...MIpLfQ3bv94wIViNKyCh2mIgXFEAQYASABEgJ_KfD_BwEHärryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Nä, det finkar nog inte med den satsen, det är ganska tunna oringar om jag inte mins fel. Men ta loss och jämför.
Yes, jag gör så! Jag märkte just att bilden du skickade är en Mora omkastare (produktnummer 8938333, pris 175 kr) och länken du skickade leder till en annan Mora omkastare (produktnummer 8344836, pris 104 kr). Vet du skillnaden på dem och vilken som borde passa till den blandare jag har? Hoppas du säger att jag borde köra på den du länkade till (för 104 kr) eftersom det var den jag beställde tidigare idagHärryda2015 skrev:
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Japp, länken är det som gäller. Jag har kollat upp den mot Moras reservdelslista för din blandare.
Upptäckte att bilden var för en liknade del, jag visste inte att det fanns två olika modeller av omkastare.
Lycka till med bytet.
Upptäckte att bilden var för en liknade del, jag visste inte att det fanns två olika modeller av omkastare.
Lycka till med bytet.
Igår fick jag omkastaren och bytte ut den gamla! Funkade finfint. Tusen tack för hjälpen! En annan (kanske väldigt dum) fråga är vad man vill få sagt med denhär bilden: Ska den översta ringen bort innan montering? Vi monterade omkastaren som den kom (med översta plastringen kvar) men kanske var det fel? Omkastaren funkar iaf perfekt nu, men vill ju heller inte att det uppstår fel längre fram för att vi klantat oss...Härryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag vet faktiskt inte, hade den gamla någon ring?
Det som brukar ta död på denna typ av omkastare är om man ändrar från dusch till kar utan att sänka flödet på vattnet.
Det som brukar ta död på denna typ av omkastare är om man ändrar från dusch till kar utan att sänka flödet på vattnet.
Den gamla hade inte någon ring. Sen satt ringen så hårt på vår nya att det inte kändes så intuitivt att ta av ringen på den (även om det verkar så på bilden som bifogades). Ska se om jag kan ringa någon på stället jag köpte den ifrån. Återigen, tusen tack för all din hjälp!!! Hade inte kommit i mål med det här projektet utan din hjälp!Härryda2015 skrev:
Skulle den sitta kvar?F FixarNewbie skrev:Den gamla hade inte någon ring. Sen satt ringen så hårt på vår nya att det inte kändes så intuitivt att ta av ringen på den (även om det verkar så på bilden som bifogades). Ska se om jag kan ringa någon på stället jag köpte den ifrån. Återigen, tusen tack för all din hjälp!!! Hade inte kommit i mål med det här projektet utan din hjälp!
Klicka här för att svara


