Omkastaren till blandaren på bilden funkar halvtaskigt. Drar man den nedåt kommer fortfarande en tredjedel av vattnet i den nedre utkastaren och vice versa. Någon som vet om det går att byta omkastare på denna modell? Blandaren satt där när vi köpte lägenheten och kan inte se tillverkare eller modell någonstans.

Har testat skruva på skruven men det händer ingenting...
 
  • Blandare i badrum med halvfungerande omkastare, ansluten duschslang, saknad tillverkare och modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att gänga loss hela omkastaren, byt oringar på den eller byt hela. En sak med den omkastaren är att man aldrig ska växla tillbaka till kar med kraft, utan man ska minska flödet på vattnet så den hoppar tillbaka annars tar man död på oringarna.
 
  • Mora omkastare för badkarspip från en webshop, med produktnummer och prisangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du att den omkastaren kan funka? Jag kan inte se vilket märke och modell vår blandare har :/
 
F FixarNewbie skrev:
Tror du att den omkastaren kan funka? Jag kan inte se vilket märke och modell vår blandare har :/
Blandaren är en Mora Term, börja med att skruva ut hela omkastaren för att kolla oringarna.
 
Redigerat:
Nä, det finkar nog inte med den satsen, det är ganska tunna oringar om jag inte mins fel. Men ta loss och jämför.
 
  • Gilla
FixarNewbie
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Nä, det finkar nog inte med den satsen, det är ganska tunna oringar om jag inte mins fel. Men ta loss och jämför.
Yes, jag gör så! Jag märkte just att bilden du skickade är en Mora omkastare (produktnummer 8938333, pris 175 kr) och länken du skickade leder till en annan Mora omkastare (produktnummer 8344836, pris 104 kr). Vet du skillnaden på dem och vilken som borde passa till den blandare jag har? Hoppas du säger att jag borde köra på den du länkade till (för 104 kr) eftersom det var den jag beställde tidigare idag :D
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…

Bästa svaret

Japp, länken är det som gäller. Jag har kollat upp den mot Moras reservdelslista för din blandare.
Upptäckte att bilden var för en liknade del, jag visste inte att det fanns två olika modeller av omkastare.:sweat:
Lycka till med bytet.
 
  • Gilla
FixarNewbie
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Japp, länken är det som gäller. Jag har kollat upp den mot Moras reservdelslista för din blandare.
Upptäckte att bilden var för en liknade del, jag visste inte att det fanns två olika modeller av omkastare.:sweat:
Lycka till med bytet.
Igår fick jag omkastaren och bytte ut den gamla! Funkade finfint. Tusen tack för hjälpen! En annan (kanske väldigt dum) fråga är vad man vill få sagt med denhär bilden: Ska den översta ringen bort innan montering? Vi monterade omkastaren som den kom (med översta plastringen kvar) men kanske var det fel? Omkastaren funkar iaf perfekt nu, men vill ju heller inte att det uppstår fel längre fram för att vi klantat oss...
 
  • Instruktionsbild på en omkastare med en pil som visar att en ring tas bort från toppen, varumärket Mora syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet faktiskt inte, hade den gamla någon ring?
Det som brukar ta död på denna typ av omkastare är om man ändrar från dusch till kar utan att sänka flödet på vattnet.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag vet faktiskt inte, hade den gamla någon ring?
Det som brukar ta död på denna typ av omkastare är om man ändrar från dusch till kar utan att sänka flödet på vattnet.
Den gamla hade inte någon ring. Sen satt ringen så hårt på vår nya att det inte kändes så intuitivt att ta av ringen på den (även om det verkar så på bilden som bifogades). Ska se om jag kan ringa någon på stället jag köpte den ifrån. Återigen, tusen tack för all din hjälp!!! Hade inte kommit i mål med det här projektet utan din hjälp!
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
F FixarNewbie skrev:
Den gamla hade inte någon ring. Sen satt ringen så hårt på vår nya att det inte kändes så intuitivt att ta av ringen på den (även om det verkar så på bilden som bifogades). Ska se om jag kan ringa någon på stället jag köpte den ifrån. Återigen, tusen tack för all din hjälp!!! Hade inte kommit i mål med det här projektet utan din hjälp!
Skulle den sitta kvar? :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.