S sjoelund skrev:
Sant, men det är inte miljövänligt. Varmvatten är dyrt.
Var det sistnämda ett argument (eller en förklaring) till det förstnämda? För det känns som två olika saker. Något kan vara dyrt men miljövänligt, eller billigt och miljöovänligt.

Redigerat:
Vi sover med fönstret på glänt nästan året runt. Man sover ju så mycket bättre med frisk luft!
Dock har vi därför stängt av värmen (eller dragit ner den nästan helt) i sovrummet och lämnar sovrumsdörren stängd under det kalla halvåret.

J jimih skrev:
Var det sistnämda ett argument (eller en förklaring) till det förstnämda? För det känns som två olika saker. Något kan vara dyrt men miljövänligt, eller billigt och miljövänligt.
När det gäller värme är dyrt samma sak som ej miljövänligt. Det kommer gå åt mycket mindre energi om du ställer upp temperaturen i diskmaskinen för att lösa upp fettet lättare, t.ex.

Nizzehult:
men din FTX är av denna typen som återvinnar varm luft ur frånluften och värmer up tilluften på det sättet? Du skriver att du har tllluftsdon i alla rummen? Finns det cirkulation i sovrummet även om du har dörren stängd?

Så om någon annan skulle komma in på morgonen, är luften i sovrummet fortfarande fräsch? Jag skriver detta för att jag har FTX, och tilliuften till sovrummet är bra, men frånluften funkar inte om dörren är stängt. Så vill man gärna ha dörren öppet.

Min sambo skulle aldrig i livet vilja sova med öppet fönster. Hon fryser lätt. Däremot skulle jag föredra att sova med fönstret öppet. Klart jag sovar närmast tilluftsdonet.

nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
I vår familj är det omvänt, det är jag som inte vill sova med öppet fönster. Argumentet mot öppet fönster är att man blir förkyld av draget, om det inte är högsommar vill säga.

Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Nu har jag läst alla svar. Och jag fattar inte! Öppet fönster, öppet fönster. Året om. Man vill väl ha det varmt när man ska sova! Eller?

• Haha
Karlia
  • Laddar…
"Sover med öppet fönster för det har jag alltid gjort."
Nisse jag anser du har rätt, d.v.s Du har rätt om det inte uppstår problem på relationen er emellan, varför fråga?
Ser här varför vi har det som vi har det i Sverige idag "det har vi alltid gjort" innebär det blir ingen ändring alltså konservatism i sin sämsta form.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klart man sover med öppet fönster. Om din partner vill bada 4 ggr i veckan så får man väl anse det vara ok. Du måste bara bestämma dig: sambo el spara, du får inte båda. Sluta tjafsa, bestäm dig.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Haha, vi är alla olika! Farmor hade 11 grader i vardagsrummet, det räckte gott tyckte hon. Jag tycker att 18 grader inomhus är lagom. Många äldre vill ha 25 grader för att inte frysa.

Sover själv med varierande grad av öppet fönster, ventilen förslår inte att förse oss med tillräckligt med friskluft. Skulle dock gärna ha pollenfilter på mitt öppna fönster...

S sjoelund skrev:
När det gäller värme är dyrt samma sak som ej miljövänligt.
Det kan man absolut inte säga kategoriskt.

Det kommer gå åt mycket mindre energi om du ställer upp temperaturen i diskmaskinen för att lösa upp fettet lättare, t.ex.
Absolut. Men kan som sagt finnas andra orsaker till att man ändå vill skölja av disken.

Z Zachini skrev:
Nu har jag läst alla svar. Och jag fattar inte! Öppet fönster, öppet fönster. Året om. Man vill väl ha det varmt när man ska sova! Eller?
Frågar du min fru så får du ett jakande svar. Hon kan sova med tjockt täcke i tropiskt klimat utan A/C. Själv är jag tvärt om, och sover med enkelt lakan som enda täcke året om, förutom möjligtvis den absolut kallaste delen av vintern då lakanet kanske byts ut mot ett tunt och svalt täcke.

Vi sover med öppet fönster större delen av året. Vi båda upplever att det är allt för syrefattigt i sovrummet framåt morgonen om vi inte har fönstret öppet. Jag har ingen aning om ifall det stämmer eller inte, det är en upplevelse, en känsla. Förutom upplevelsen av tillräckligt med syre är det skönt att känna svalkan från vinden som kommer in och jag älskar att höra ljudet av regn, vind, åska och fåglar när jag ska somna. Jag upplever att jag sover mycket bättre med öppet fönster än med stängt. Den känslan får kosta. Vår elräkning är inte högre än att vi kan betala den utan att fundera. Vi skulle förmodligen inte reflektera över om den ändrades några hundralappar hit eller dit. Dessutom älskar jag att bada! Riktigt ångande varmt ska det vara också! Det får också kosta. Om någon bad mig att betala för varje bad skulle priset nog behöva åka upp över hundralappen för varje bad innan jag började fundera över att låta bli. Känslan är värt det för mig. Hade min man börjat ifrågasätta mina bad eller det öppna fönstret med ekonomiska argument hade det krävts att vi faktiskt hade det så illa ställt att de kronorna vi kunde spara in på att stänga fönstret/inte bada hade haft en stor betydelse för vår ekonomi. Idag är det inte så. Fönstret fortsätter att vara öppet och jag fortsätter att bada. För känslans skull.

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
M mpostma skrev:
Nizzehult:
men din FTX är av denna typen som återvinnar varm luft ur frånluften och värmer up tilluften på det sättet? Du skriver att du har tllluftsdon i alla rummen? Finns det cirkulation i sovrummet även om du har dörren stängd?

Så om någon annan skulle komma in på morgonen, är luften i sovrummet fortfarande fräsch? Jag skriver detta för att jag har FTX, och tilliuften till sovrummet är bra, men frånluften funkar inte om dörren är stängt. Så vill man gärna ha dörren öppet.

Min sambo skulle aldrig i livet vilja sova med öppet fönster. Hon fryser lätt. Däremot skulle jag föredra att sova med fönstret öppet. Klart jag sovar närmast tilluftsdonet.
Ja, originallösningen på uppvärmning i huset är att det finns tilluftsdon i alla rum. Det måste det ju finnas om det saknas radiatorer eller golvvärme. Nu är detta (uppvärmnings)system pensionerat men samma anläggning sköter då ventilationen. Har sett att det finns frånluftsventiler på olika ställen vid golvet men är osäker på just stora sovrummet (dom andra sovrummen är för små för en dubbelsäng). Ska kolla det. Sen är det en rätt subjektiv fråga om luften är bra på morgonen så på detta har jag inget svar.

I grunden är detta en konstruktions fråga - befruktad med ekonomi. Jag menar att om man inte behöver släppa ut energi eller ta in friskluft på detta sätt så ska man inte göra det, annars hade husen varit konstruerade annorlunda.

När vi ändå är inne på ekonomi så kanske det inte förvånar någon att jag har samma inställning när det gäller belysning: i rum där ingen vistas ska det normal vara släckt. Undantag för punkt- eller trivselbelysning, typ fönsterlampor eller en hall eller utebelysning. Och detta oavsett om lampan är av typen LED och drar 5W eller av traditionell typ och drar 60W.

Sexvägra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
befruktad med ekonomi.
Nej!
Befruktad ELLER ekonomi!

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.