Hej,

Nu är det inte aktuellt att byta TV än på ett tag. Inte planerat i alla fall. Men jag slås över den totala "smartifieringen" av nästan samtliga nya TV modeller.

Vi ser nästan aldrig på traditionell TV hemma. Reklam får mig att spy, så skulle det trots allt vara något sevärt så ses det efteråt på valfri playtjänst vid en tid som passar mig/oss.

Vi har all teknik för våra strömmande tjänster lösta ied en bl.a. en AppleTV.

Skulle våran nuvarande eminenta Panasonic Plasma gå sönder så skulle önskemålet helst av allt helt enkelt vara en stor skärm. En helt totaldum TV. Jag vill inte betala för en massa "smarta" funktioner som jag redan har en bra lösning för. Funktioner som med tanke på en TV's livslängd förmodligen blir omoderna långt innan TV har tjänat ut sig.

Nu till frågan. Finns det sådana TV-apparater? Där krutet läggs på en riktigt bra bild istället för smarta funktioner som jag ej behöver? Gärna utan högtalare också så jag har sådant löst på ett mer tillfredställande sätt.

/Styrmannen

Nej, inte i den vanliga handeln.:thumbdown:

Allt handlar om design och smartfunktioner nu för tiden, bildkvalitet kommer långt ned på prioritetslistan. Hur kan man annars förklara att det är i princip omöjligt att hitta en riktig led-bakbelyst lcd-tv! "Alla" har kant monterade led. En konstruktion som offrar bildkvalite (kontrast/svärta), för att få en tunnare design.:thumbdown:

Du kan titta efter proffs-skärmar, men jag misstänker starkt att att det blir betydligt billigare att köpa en vanlig tv, koppla in hdmi-sladden, och ignorera resten.

(På min gamla panasonic fick man gå in i en dold "hotell-meny" för att kunna sätta hdmi-ingången som default, istället för den inbyggda tv-tunern. Men det har dom väl ändrat nu för tiden får man hoppas...)

Redigerat:
Jag tycker att du letar efter rätt saker, och LG har fortfarande 60" plasma utan nätverksanslutning till salu, men ska man ha en 4k så verkar det mer eller mindre kört att hitta en skärm utan wifi eller RJ45.

finns väl snart ingen som tillverkar plasma skärmar längre alla lägger slutar med tillverkningen eftersom det inte finns nån efterfrågan och dom är dyrare att tillverka än lcd

Som tidigare inlägg nämner så är det korta svaret: Nej.

Det finns modeller utan "smart-funktioner" men då är det i låg/mellansegmentet och de håller inte så bra kvalitet i det man vill åt, nämligen bilden.
De modellerna i de högre serierna som har bra bild, har tyvärr "smart" bloatware installerat allihopa.

Tyvärr är marknaden påväg åt det hållet.
Mer smartfunktioner, tunnare modeller, touchfjärrkontroller, "design" etc etc.
Väldigt lite fokus ligger på bildkvalitet.

Finns 4 alternativ.
Acceptera att man får betala för funktionerna utan att använda dem.
Köpa en äldre modell med bra bild begagnat
Börja kika på projektor
Köpa en semi/professionell bildskärm

Å andra sidan, smart-funktionerna lär inte höja priset till kund med mer än någon hundralapp, vilket man nog kan se som försumbart på en TV i det högre segmentet.
Huvudsaken är väl att dessa funktioner inte kommer i vägen för den som inte tänkt använda dem. Där kan det säkert skilja en hel del mellan modeller så en mer relevant fråga är nog snarare vilken tillverkare/modell där smartfunktionerna är minst påträngande.

alfista skrev:
Å andra sidan, smart-funktionerna lär inte höja priset till kund med mer än någon hundralapp, vilket man nog kan se som försumbart på en TV i det högre segmentet.
Huvudsaken är väl att dessa funktioner inte kommer i vägen för den som inte tänkt använda dem. Där kan det säkert skilja en hel del mellan modeller så en mer relevant fråga är nog snarare vilken tillverkare/modell där smartfunktionerna är minst påträngande.
Absolut kan man ignorera dem. Men jag tycker ofta smartfunktionerna segar ner TV och menyer. Praktexemplet var något LG modell med RJ45-jack som jag blev förevisad. När man gick in i menyerna blev det helt plötsligt 5-10s laddningstid då TV automatiskt kollade efter nytt material online. Hade man inte RJ45:an ansluten så kunde de ta ännu längre tid enligt säljaren...

Helst ska man kunna stänga av allt vad smart heter och ställa HDMI-ingång som förvalt vid uppstart.

ikeo skrev:
finns väl snart ingen som tillverkar plasma skärmar längre alla lägger slutar med tillverkningen eftersom det inte finns nån efterfrågan och dom är dyrare att tillverka än lcd
Men ack vilken svärta jämfört med de flesta grådaskiga LED och LCD...

Helioz skrev:
Äkta dum-tv får man genom att köpa stora monitorer eller public display skärmar. Man slipper då helt TV-tunern och behöver inte heller betala TV-avgift.

Här är en Philips 40" 4K:
[länk]

Kompletts kategori med Public Display:
[länk]
Och hur är bildkvaliteten på public display skärmar? Går dem att kalibrera?

Cujo skrev:
Och hur är bildkvaliteten på public display skärmar? Går dem att kalibrera?
De är ofta bättre kalibrerade out-of-the-box än TV apparater, panelerna brukar vara VA/IPS av hög kvalitet med högre ljusstyrka och kontrast. Beroende på modell går dessa även att kalibrera, se manualer. Byggkvalitén är generellt bättre med tanke på 24/7 bruk och med bättre kylsystem än vanliga TV-apparater. Garantierna är också mycket bättre med 3-5 års på-platsen garanti.

AnneFi
Vi skyndade oss ut i vintras och köpa en Panasonic vt plasma.
Vi trodde inte att vi skulle använda någon smart funktion men faktiskt så har vi använt netflix och utube från telefonen direkt i tvn.

Helioz skrev:
De är ofta bättre kalibrerade out-of-the-box än TV apparater,
Det är iofs ingen större prestation...

Helioz skrev:
panelerna brukar vara VA/IPS av hög kvalitet med högre ljusstyrka och ko vantrast. Beroende på modell går dessa även att kalibrera, se manualer. Byggkvalitén är generellt bättre med tanke på 24/7 bruk och med bättre kylsystem än vanliga TV-apparater. Garantierna är också mycket bättre med 3-5 års på-platsen garanti.
"Bättre kylsystem": Hur blir det med ljudnivån?

Kollade lite snabbt på kompletts hemsida. Samsungs 65" var väl inte så dyr (30k kr), men sedan spårar det ut ordentligt...

Cujo skrev:
Det är iofs ingen större prestation...

"Bättre kylsystem": Hur blir det med ljudnivån?

Kollade lite snabbt på kompletts hemsida. Samsungs 65" var väl inte så dyr (30k kr), men sedan spårar det ut ordentligt...
I de flesta fall är kylsystemen fläktlösa. Det är alltså större kylflänsar så dessa bildskärmar är inte lika slimmade som vanliga TV-apparater. Priserna är lite högre ja, men man får betänka att man sparar 2000 kr om året på att slippa betala TV-avgiften.

Kompletts priser är ganska höga, man kan få 60-65" för runt 20 000:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s194933129&o=produkt_pris_inkmoms

Redigerat:
Tycker att 80% av tv är dum-tv idag , prova 3an eller 5an bara ;)
Nej men annars är väl OLED på frammarsch , blir dock svårt att hitta en riktig "dumburk" idag.
Som tidigare inlägg noterat har "bra" plasma riiiiiktigt fin bild och man slipper smartheten, men frågan är hur länge dessa finns kvar...

Mvh fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.