R Riverground skrev:
Ska ni inte ha larm alls? Otroligt lyxigt att ha förberett för ett trådat larm.

Nätverksuttaget är bra för att sätta trådade accesspunkter i huset för att förbättra internetmottagningen. Jag fick själv byta ut antennuttagen och dra ethernetkabel istället.
Så känner säkert de flesta, men vi vill inte ha kablar och detektorer överallt. Täckningen av uttaget var ett misstag vi inte gör om.

S skanfals skrev:
Är det okej att klippa en inkommande telefonkabel? Jag har klippt några telekablar men har ingen aning om någon av dessa är inkommande.
Jag skulle säga att efter att du kontrollerat att en kabel inte är ansluten till något som är eller kan bli spänningssatt så är det bara att klippa den vad det än är för kabel.

Eller för att uttrycka samma sak med andra ord. Klipp aldrig av någon kabel utan att först säkerställa att den inte är eller kan bli spänningssatt i någon ända.

• Gilla
skanfals
  • Laddar…
Hittade den inkommande telefonkabeln avklippt i garaget, dock inte av mig. Får hoppas att den tidigare ägaren visste vad den gjorde. 🫤

P
Telefonkabel är passé
Nästa år tror jag att det är sagt att kopparnätet kommer vara borta

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Så känner säkert de flesta, men vi vill inte ha kablar och detektorer överallt. Täckningen av uttaget var ett misstag vi inte gör om.
Dosor och rör i väggen är just för att det inte ska bli kablar överallt😉
Du kan använda dem till olika saker: tele, larm, trådat nätverk, …

• Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Telefonkabel är passé
Nästa år tror jag att det är sagt att kopparnätet kommer vara borta
Tack! Läste också något om det. Ska stänga av strömmen lite senare i kväll och undersöka vilken kabel AC är. Du pratade även om sirenen. Jag antar att det är den här? Sitter ovanför garderoben till larmcentralen.

• Väggmonterad, beige plastlåda, ribbor, många vita kablar under, bundna med svart kabelsammanhållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pin skrev:
Dosor och rör i väggen är just för att det inte ska bli kablar överallt😉
Du kan använda dem till olika saker: tele, larm, trådat nätverk, …
Fattar! Och visst är det så i många fall. Men vi har även en hel del som går utanför tak och vägg, helt synliga eller liggandes i lister och dylikt. Det är kablar vi inte använder, och förmodligen aldrig kommer att ha behov av. 😊

Transformatorn hittad! Är detta något jag kan ta bort själv och i så fall HUR?

• En elektrisk apparat med kablar i ett hörn, fukt- eller vattenskada syns på väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på elektrisk apparat, suddig del av objekt i förgrunden, märkningsetikett synlig "TUFVASSONS", teknisk specifikation.
    Skapa konto
Koppla bort den matande kabeln hela vägen från där den är ansluten till nätspänningen, när det är klart är det bara att klippa och riva.
Kanske ända till centralen.

E elmont skrev:
Koppla bort den matande kabeln hela vägen från där den är ansluten till nätspänningen, när det är klart är det bara att klippa och riva.
Kanske ända till centralen.
Kan du vara ännu mer pedagogisk och utveckla? Är matarkabeln den tjockare eller den tunnare kabeln?

Ja det är den tjocka och om jag skulle gissa går den till centralen, ev den som är så fult klamrad med skruvklammer.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det är den tjocka och om jag skulle gissa går den till centralen, ev den som är så fult klamrad med skruvklammer.
Tack! Ja, det känns troligt att det är den. Finns det något sätt jag kan säkerställa det på? Och hur gör jag då? Bryter strömmen med huvudbrytaren, skruvar bort locket på elcentralen och därefter är det bara att koppla bort kabeln?

Försök först att se om det är den kabeln, är det den så gör du som du tänkt.
Vill du vara 1000% säker skruvar du ur huvudsäkringarna vid elmätaren.

E elmont skrev:
Försök först att se om det är den kabeln, är det den så gör du som du tänkt.
Vill du vara 1000% säker skruvar du ur huvudsäkringarna vid elmätaren.
Det var fel kabel (till värmepump), blir man något klokare om man öppnar skåpet? Kom ihåg att jag är helt grön på detta.

Några cm ovanför transformatorn ser det ut så här, men det kanske ändå är elcentralen man ska fokusera på?

• Inbyggd eldosa i vägg med elektriska ledningar och kopplingar, oavslutad elektrisk installation, villavägg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.