Tack för en mycket bra förklaring, även om jag måste medge att jag inte förstod allt. Du låter kunnig, och det känns tryggt!

it-snubben it-snubben skrev:
Vanligtvis går nätverkskabeln mellan ett uttag och en central panel med flera uttag på. Vid den panelen brukar man sätta sin nätverksswitch. Ofta sitter inkommande internet i dess närhet också. Inkommande internet kan ha varit en DSL-anslutning i första telefonjacket.

Kabeln kan ha gått mellan två uttag bara för att slippa en nätverkskabel drällande på golvet. Oavsett så är nätverkskabeln endast en fast monterad "skarvsladd" mellan två uttag.

Om det inte finns någon central näterkspanel i ditt hus så kan det vara att det andra uttaget du har hittat är andra änden på den kabel du nu har klippt.

Uttagens placering kan ge ledtråd till vad de använts till.
En annan fråga. Jag har ett inaktivt gammalt larmsystem där rörelsedetektorerna lyser till när man passerar dem. Jag vill ta bort detta nu. Kan jag bara klippa kablarna och lägga in dem i väggen eller måste jag isolera dem på något sätt? De går inte i några rör.

S skanfals skrev:
En annan fråga. Jag har ett inaktivt gammalt larmsystem där rörelsedetektorerna lyser till när man passerar dem. Jag vill ta bort detta nu. Kan jag bara klippa kablarna och lägga in dem i väggen eller måste jag isolera dem på något sätt? De går inte i några rör.
Eftersom rörelsedetektorerna lyser till när man passerar dem så är de ju fortfarande aktiva/strömsatta. Någonstans bör det således sitta någon kopplingspunkt eller larmcentral där de fortfarande är anslutna. De bör definitivt föst kopplas bort i den änden som förser den med ström.

Det konstiga är att själva centralen, åtminstone om vi pratar displayen, är borttagen. Ändå lyser det. 🤔

S skanfals skrev:
Det konstiga är att själva centralen, åtminstone om vi pratar displayen, är borttagen. Ändå lyser det. 🤔
Troligtvis är displayen en separat enhet och centralen sitter dolt någonstans. Annars vore det för lätt att sabotera larmet genom att bara slita ner displayen från väggen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det kan ju vara trådlösa detektorer, batterierna håller dem igång i typ 5 år.

H hempularen skrev:
Det kan ju vara trådlösa detektorer, batterierna håller dem igång i typ 5 år.
Det var min första tanke också, men eftersom TS frågar om det går att klippa dess kablar så antog jag att de är sladdanslutna och inte batteridrivna.

it-snubben it-snubben skrev:
Det var min första tanke också, men eftersom TS frågar om det går att klippa dess kablar så antog jag att de är sladdanslutna och inte batteridrivna.
Har hittat hjärtat! Det är trådanslutna detektorer, men visst ser det ut som allt är batteridrivet? Eller kan det finnas någon strömkabel någonstans?

• Säkringsskåp med kretskort, kablar och blyackumulator. Teknisk utrustning för elsystem eller larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruera gärna hur jag tar bort skiten. 😊

S skanfals skrev:
Instruera gärna hur jag tar bort skiten. 😊
Med skruvmejsel, men jag gissar att det inte är det svar du vill ha. 😀
Men skämt åsido, det är väl bara att plocka bort skiten, bit för bit. Dra ut kabel ur rören, demontera deckare och annat. Kanske missförstår hur du menar.

Alfredo Alfredo skrev:
Med skruvmejsel, men jag gissar att det inte är det svar du vill ha. 😀
Men skämt åsido, det är väl bara att plocka bort skiten, bit för bit. Dra ut kabel ur rören, demontera deckare och annat. Kanske missförstår hur du menar.
Vill bara få bekräftat att systemet drivs av ett batteri så att jag lugnt kan ta ner det utan att behöva hålla på och isolera och sånt, för där känner jag mig inte hemma.

Det ser ut som att du har en AC matning längst ut till vänster, den kommer troligen från en trafo som sitter i centralen eller i dess omedelbara närhet. Hitta den först av allt och när den är bortkopplad och även batteriet så kan du klippa så mycket du vill om du inte ska ha nått larm i framtiden.
Ps
Anläggningen drivs INTE av batteriet.
Ta en bild på elcentralen så kanske någon kan tala om vad som är trafon till anläggningen.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det ser ut som att du har en AC matning längst ut till vänster,
Falköga där! 👍 Ja kan du följa dessa trådar:

Kretskort med komponenter och anslutna kablar markerat inom röd ring.
Skapa konto

Så hittar du garanterat en transformator i andra ändan. Börja med att koppla loss där som sagt. Sen är det garanterat inga farliga spänningar men de bör för det inte lämnas inkopplade och "avklipta".

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag noterade att det finns en tjockare grå kabel, gissar att det är den som är AC? Så här ser elcentralen ut.

• Kablarna är organiserade med buntband vid en hörna nära en radiator. Slitage och smuts syns på väggarna.
    Skapa konto
  • Säkringsskåp med automatsäkringar, jordfelsbrytare och en huvudströmbrytare, samt fördelningslista på väggen.
    Skapa konto
  • Elektriskt schema, gruppförteckning, anslutningar för hushållsenheter, säkringar, svenska termer, vägguttag, vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Beige väggmonterad enhet vid hörn med sladdar nedanför, troligen telekommunikationsutrustning, installationsbox eller liknande.
    Skapa konto
Vänta nu. Är det den här?

• Elcentral med säkringar, energimätare och grupp/funktionsbeskrivningar i ett teknikutrymme eller hem.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.