2 750 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Dumpat försäljningspris?
Jag har för mig att partnern måste skriva på medgivandepapper i samband med att mäklaren åtar sig mäklaruppdraget, dvs INNAN försäljningspriset är känt. Om partnern skriver på detta papper, kan jag ändå bli stämd av partnern i efterhand för att jag skulle ha sålt huset för billigt?
ELLER
- är det så att partnern måste skriva på försäljningskontraktet mellan säljare/köpare (EFTER försäljningspriset är känt) även om det är bara jag som är ensam ägare? Då finns det ju en risk att partnern inte skriver på pappret.
ELLER
- är det så att partnern måste skriva på försäljningskontraktet mellan säljare/köpare (EFTER försäljningspriset är känt) även om det är bara jag som är ensam ägare? Då finns det ju en risk att partnern inte skriver på pappret.
Min partner har sagt att huset i hemlandet är sålt nu, detta utan att fråga mig.
Jag kan inte lagarna i hemlandet. Men partnern säger att huset ägdes innan vi gifte oss så partnern tycker sig ha rätten att göra vad som helst med detta hus utan att informera mig eller att dela vinsten med mig. Rätt eller fel, jag vet inte. I Sverige hade det varit fel men i partnerns hemland, så vet jag inte.
Jag kan inte lagarna i hemlandet. Men partnern säger att huset ägdes innan vi gifte oss så partnern tycker sig ha rätten att göra vad som helst med detta hus utan att informera mig eller att dela vinsten med mig. Rätt eller fel, jag vet inte. I Sverige hade det varit fel men i partnerns hemland, så vet jag inte.
Det är väl i Sverige ni skiljer er. Då ska din fastighet räknas enligt de reglerna så gäller det även hennes.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Frågan är väl också vilket land vi pratar om? Är det ett EU-land så ska ju reglerna inte skilja så hopplöst mycket .. I andra delar av världen med andra rättssystem så kan det ju vara helt andra regler som gäller ..M miks62gbg skrev:Min partner har sagt att huset i hemlandet är sålt nu, detta utan att fråga mig.
Föv. kan jag bara beklaga en trist situation, men jag tror nog (som någon skrev ovan) att det lönar sig i längden att inte försöka hämnas etc. Det visar också på vikten av att skriva tydliga dokument innan man gifter sig, om man tar med sig betydande värden in i ett äktenskap ... (även om jag förstår att det är en klen tröst för just dig)
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Ddet skiljer rätt mycket även inom EU.
Det är sannolikt att lagarna om försäljning ser annorlunda ut i det land där försäljningen skedde. Annars är den ogiltig. Alltså om det hade skett i Sverige att du säljer en fastighet, utan att det på köpekontraktet framgår att den andra parten godkänner affären, då är avtalet ogiltigt.
Men jag har väldigt svårt att se att inte pengarna från den försäljningen skall ingå i er bodelning här i Sverige, enligt svensk lag. Fast det kan visa sig omöjligt att få en redovisning av hur mycket pengar partnern äger utomlands.
Då börjar man komma in på juridiska spetsfundigheter. Var ligger bevisbördan? Om partnern erkänner att försäljning skett, men vägrar uppge sina utländska tillgångar, då kanske man kan schablonmässigt hävda att partnern äger minst 2 milj i utlandet, och alltså inte får någonting från försäljningen här hemma. Men vem har bevisbördan? Blir partnern tvungen att redovisa försäljningen, som kanske bara gav några 100 000 netto, eller blir det upp till TS att bevisa hur mycket undanhållna tillgångar det finns i utlandet?
Oavsett så måste ni bli överens, annars återstår att gå till tingsrätten och be om att få en bodelningsman utsedd. Rätten utser då en advokat som med diktatorisk makt säljer och delar upp era tillgångar, proceduren kan lätt kosta 2 - 300 000, framförallt om det måste göras ett försök att spåra de utländska tillgångarna.
Det är sannolikt att lagarna om försäljning ser annorlunda ut i det land där försäljningen skedde. Annars är den ogiltig. Alltså om det hade skett i Sverige att du säljer en fastighet, utan att det på köpekontraktet framgår att den andra parten godkänner affären, då är avtalet ogiltigt.
Men jag har väldigt svårt att se att inte pengarna från den försäljningen skall ingå i er bodelning här i Sverige, enligt svensk lag. Fast det kan visa sig omöjligt att få en redovisning av hur mycket pengar partnern äger utomlands.
Då börjar man komma in på juridiska spetsfundigheter. Var ligger bevisbördan? Om partnern erkänner att försäljning skett, men vägrar uppge sina utländska tillgångar, då kanske man kan schablonmässigt hävda att partnern äger minst 2 milj i utlandet, och alltså inte får någonting från försäljningen här hemma. Men vem har bevisbördan? Blir partnern tvungen att redovisa försäljningen, som kanske bara gav några 100 000 netto, eller blir det upp till TS att bevisa hur mycket undanhållna tillgångar det finns i utlandet?
Oavsett så måste ni bli överens, annars återstår att gå till tingsrätten och be om att få en bodelningsman utsedd. Rätten utser då en advokat som med diktatorisk makt säljer och delar upp era tillgångar, proceduren kan lätt kosta 2 - 300 000, framförallt om det måste göras ett försök att spåra de utländska tillgångarna.
Tack för det utförliga svaret. "Utlandet" ligger i Asien. Jag har dock inget större hopp att hitta något eller någon som hjälper mig i det korrupta landet där man måste hosta upp en väldigt massa pengar i förväg bara för att starta upp en civilprocess som man antagligen på förhand förlorar pga att jag i deras ögon är en utlänning.
Formellt sett måste medgivandet skickas med lagfartsansökan. Men gissningsvis är även en mäklare intresserad av att detta är klarlagt innan fastigheten går ut till försäljning.M miks62gbg skrev:Jag har för mig att partnern måste skriva på medgivandepapper i samband med att mäklaren åtar sig mäklaruppdraget, dvs INNAN försäljningspriset är känt. Om partnern skriver på detta papper, kan jag ändå bli stämd av partnern i efterhand för att jag skulle ha sålt huset för billigt?
ELLER
Det är ingen idé att försöka driva en rättsprocess där. Men det kan nog vara värt ett försök att få med värdet av fastigheten i bodelningen i Sverige. Hur stors utsikterna att lyckas är vet jag inte. Går det att hitta ägaren så går det kanske att se om det är en närstående.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det skulle vara intressant att se hur bevisordningen ser ut. Om partnern vägrar visa redovisa sina tillgångar, kan man då i bodelningen ansätta att det finns X miljoner utomlands. Visserligen är det säkert lätt att få fram en falsk redovisning, men det är ändå ett avsevärt större steg att förfalska, än att bara neka insyn.
C cpalm skrev:
Ok då faller båda alternativen eftersom partnern aldrig skulle skriva under ett medgivande med lagfartsansökan med ett för lågt slutpris.
Eftersom jag med största sannolikhet är "körd" i partnerns hemland så är jag även "körd" här i Sverige eftersom jag trots rotande hos myndigheter i partnerns hemland ändå inte lyckats hitta några kvarvarande tillgångar, jag skulle tro att allt är överskrivet till släktingar. Det kommer kosta för mycket att nysta upp denna härva och en för stor risk att misslyckas även med detta.
Tack för alla hjälpsamma inlägg.
Äktenskapsförord är vad alla behöver innan man gifter sig.
Klicka här för att svara