Byggahus.se
R RalleB skrev:
MrMc finns i appstore på Apple TV, det är en fork av kodi.
Så man behöver inte JB om man inte vill.
Funkar perfekt att streama från nas med. 3d,4k etc.
Naturligtvis är det en nerbantad version av kodi.
Men funktionerna finns där och går i viss mån skräddarsy själv.

Har bytt ut alla våra htpc, raspberrys etc vid alla tv apparater till Apple TV4k. Just nu 7st.
Genom dessa strömmas allt, både genom diverse abb. och ifrån nas.
Ralle, när du streamar från NAS, vilken app kör du?
 
Vi har två Nvidia Shields, den ena är den första som kom ut 2015 och den andra kom 2017.
Båda fungerar alldeles ypperligt både för diverse streaming, chromecast men också för att spela all lokala filer över nätverket. De är snabba också och videor startar direkt utan en massa buffrande.

Vi körde väldigt mycket spel på dem (inklusive emulatorer av gamla klassiska tv-spel) när min son var liten, funkade också bra. Dessutom kan man streama spel från sin egen PC till shield.

Det har kommit uppdateringar löpande då och då.
Köp inte snikversionen med 8 GB om du tänker installera mycket appar.

Tabell som jämför olika modeller av SHIELD TV enheter efter specifikationer och releaseår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Kabelnät kostar däremot. Då måste de ju fixa mottagning av SVT också
Allt kostar. Inte gratis dra nätverkskablar heller. När man bygger nytt är det lätt för samma installatör dra i flera kablar samtidigt än bara nätverk.
Många hus som är byggda kring 2009-2016 har det smartaste lösningarna, uttag i varje rum tom flera ibland och ett medieskåp där man kan ha router, "kabelbox" etc etc.....

Dock är det inte kablarna eller ens uttag som kostar.
Bara söka vad coaxial kabel, en antenn och uttag kostar.

Dock behövs det ju mer än så i stora lägenheteskomplex. Men det gäller ju även fibern.

Men är väl så att diverse gruppavtal och att bolag som Televerket, Comhem och även andra bolag tagit den största smällen och ja det har kostat för nånstans tar man ju vinst också!
Till stor del är det ju en kartell och hyresbolag BRF och dem som vill bara få allt plug and play tar ju det enklaste.
Finns ingen marknad för kabelbolag som bygger på t ex stjärnnät. Första steget att "hjärntvätta" folk var digitalboxarna att t ex Comhem körde hela utbudet kodat! Folket bara ja men det är ju så med det nya! Redan där borde Sveriges regering satt stopp!!! I alla fall människorna som knytit sin näve i fickan och snällt bara accepterat.

Idag får man höra mummel med kontodelning på streaming, men alla bara accepterar alla ändringarna. Snart har vi Streaming som är hårdkodat till ett visst märke och kan ses bara av 1 person i familjen!! Blir intressant läsa här om 10-20år om ens internet existerar i det här formatet nå mer!

Kabelvision började den här skiten i Sverige!
Kallade bolaget Kodarvision när jag var barn 🤣
Tyvärr blev det här standard i Sverige.....🤬

(såhär var det, fast i den här videon är inte allt kodat...men där jag bodde var bara Kanal 1, Tv2, Finlandstv och Ryska Ghorizont (finns även här efter FTV, som är Finlandstv) okodat och givetvis infokanalen. Spela ingen roll om man hade 20st tv så hade bara 1 det betalda utbudet!

Kompisar som hade Stjärntv fick allt vad föräldrarna eller hyresbolaget betalade för!
Dem som hade egen parabol var sanmma sak, fast räckte med en enkel mottagare. Sen kom dom här jäxxxa Kinnevik (som för övreigt ägde Kabelvision) och förstörde allt.

Sen blev det såhär.....



Televerket -> Svenska kabeltv -> Comhem -> Tele2
Kabelvision samma ägare som Tele2
Stjärntv -> UPC (stjärnnätet försvann med digitaliseringen) -> Comhem -> Tele2

Samtidigt kanske jag får tacka det här att jag lärde mig lite andra språk t ex Tyska. Fast min svenska blev ju lidande när jag gör massa stavfel etc 🤨

Ps. säger inte att Fiber är på nåt sätt dåligt, men det är som sagt lite hur man använder fibern. Fiber är ju egentligen en vidareutveckling av koax. Användes just till kabeltv redan på 80 talet för att kunna leverera större tv utbud. Bor själv i hus och har betalat för fiber, men använder bara det till internet! Sen försöker ju Telenor sälja tv jämt.....har tom bytt bolag för att slippa deras nasare! Ser ingen fördel att byta till fibertv då jag måste dra nya sladdar och få sämre tv-utbud!
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Det roliga är att ingen nämner att Nvidia Shield TV Pro har inbyggt Chromecast 4K. Så i valet och kvalet mellan Chromecast och denna box så är Shield givet val.
Det är ju väldigt många som har nämnt och flera av oss som har båda. Men om man som TS skriver har en äldre TV behövs inte 4K, etc... Och en Chromecast fungerar lika bra. Lite långsammare än shield, men mycket snabbare än äldre enheter och ingenting som påverkar mig när jag använder den. Shield har jag annars problem med att jag måste starta om innan jag kör en tyngre Dolby Vision stream för den överhettar och kan hacka till i ljudet (lite för dålig luftcirkulation)
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Röstsökning är ju nöst intill 100% i Google TV? Även i Google TV erbjuds man knappa på sin mobil om man vill. Men röstsökning är ju så mycket snabbare.
Jag har inga problem med röstsökning, det var sjoelund.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inga problem med röstsökning, det var sjoelund.
Och den fungerar om man söker på vanliga ord. Men personer som skriver namn konstigt eller spel och annat är den helt värdelös på...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Eller varför inte skaffa en RaspberryPi. Du kan köra KODI på den, eller varför inte genom browser, bygga om till en Android tv. Möjligheterna oändliga. Enkelt att koppla in i nätverket, du kan styra nätverket också. Dock inte plug n play.
 
Har själv en Nvidia shield. Dock börjar den bli till åren, visst fungerar den klockrent fortfarande, får uppdateringar och så. Men hade gärna sett en nyare från nvidia.
Hade min shield havererat idag hade jag köpt en Roku Ultra. Fått mkt bra betyg och verkar väldigt lättanvänd. Inte testat personligen men det är vad jag kommit fram till efter ha läst runt på nätet.
 
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Google TV med Chromecast. Cirka 400 i dag. Du kan lägga in de appar du vill i den.( Viaplay, svt mm )
 
Om streaming av filmer från NAS är prio och det då handlar om filmer med högupplöst ljud och man har ljudanläggning som klarar detta, då är Nvidia Shield i princip enda alternativet (finns väl några enstaka mindre kända boxar som klarar detta också, men av vad jag sett kostar de lika mycket eller mer än en Shield då). Varken AppleTV eller Chromecast med Google TV klarar detta.

Men om man inte har behovet av hd-ljud (Dolby TrueHD/Lossless Atmos eller DTS HD/DTS-X) och nöjer sig med "vanlig" dolby digital etc, så skulle jag nog tycka att Chromecast med Google TV är det bästa valet sett till pris och funktionalitet, men har man mycket Apple-grejer i övrigt kan förstås Apple TV vara ett bättre val.
 
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
AppleTV alla dagar i veckan! Har använt android TV ett par år och var inte nöjd alls, nu för 2 månader sedan köpte jag en ny AppleTV och är supernöjd. Inget krångel med uppkoppling till nätverket. Inga problem alls jämfört med Androiden, en Xiaomi stick. Jag kommer aldrig att göra om misstaget att köpa en billigare variant, prisskilladen är lika stor som funktion och användarvänlighet.


Just my 2 cents 🙂 hoppas du hittar något som passar dig.
 
R
R Rednex skrev:
Ralle, när du streamar från NAS, vilken app kör du?
MrMC👍 Kört det i flera år
 
R RalleB skrev:
MrMC👍 Kört det i flera år
Är MrMc något att rekommendera när det inte har uppdaterats sedan 2020 för Android och 2021 för Apple TV?
Eller är det fel app jag kollar på?
Säkert en jättebra app idag men hur länge till kommer det fungera tillfredsställande?
 
R
Nämn ett bättre alternativ då på Apple TV?
Jag har inte stött på en enda fil som Apple tv4k med mrmc inte kunnat spela upp.

Mycket 4k tittande samt en del 3D..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.