Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Jag köpte precis en Xiaomi stick.
Hur det funkar mot NAS vet jag inte, då är kanske en NVidia shield bättre...men för streaming funkar det bra - lätt att installera var den.

Skälet till att vi köpte den var för att slippa casta från mobilen hela tiden utan bara kunna "titta på tv". skönt också att den har en fjärr som parar sig med TV'n så slipper man ha 2 st. Dock blir ljudet lite lägre, så man får skruva upp volymen mer än man är van vid...
 
  • Gilla
Ishver Sisodia och 3 till
  • Laddar…
Nvidia Shield TV är riktigt bra, men Chromecast with Google TV är också bra
 
  • Gilla
Jan Dahlberg1 och 14 till
  • Laddar…
Jag slår ett slag för Chromecast med Google TV. Supersmidigt och enkelt, funkar perfekt för allt som listas i trådstart. VLC kan läggas in som app för åtkomst till NAS och nu har jag själv inte parat hörlurar, men det ska också gå. Det går ju fortfarande smidigt att casta från telefonen om man skulle vilja, speciellt om ni använt en vanlig Chromecast länge så kanske ni märker att det ibland är rätt smidigt att surfa fram något på telefonen och sedan casta :).
 
  • Gilla
MercedesGUS och 24 till
  • Laddar…
AppleTV är helt klart den bästa apparaten, särskilt om ni använder iPhone, men Chromecast med GoogleTV är också helt okej och mycket billigare. Ett tredje alternativ är nVidia Shield.

Amazon Fire TV finns det väl ingen anledning att köpa. Särskilt inte när Amazon verkar ha tappat intresset för Prime Video.

Xiaomi är kinesiskt och bör därför undvikas.
 
  • Gilla
l3ff3 och 20 till
  • Laddar…
MrJay
Har erfarenhet av det mesta i mediaspelare-väg. Apple TV är absolut inte bäst som vissa påstår (måste jailbreakas för att installera Kodi, du kan inte köra SmartTube, HW acceleration saknas för vissa codecs etc..)

Vill du satsa på det bästa utan att investera i en dedikerad PC så är det Nvidia Shield TV Pro som gäller.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 12 till
  • Laddar…
F
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Nvidia Shield. Överprisad men enda vettiga alternativet. Kör 4k utan problem och det finns ethernet. Fjärren är fenomenal. För hade vi chromecast som man bara styrde med mobilen. Tycker fjärr är betydligt behändigare.
 
  • Gilla
Andsu2 och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vill du satsa på det bästa utan att investera i en dedikerad PC så är det Nvidia Shield TV Pro som gäller.
I en PC får du väl fortfarande inte Dolby Vision? Men det kanske spelar roll på en äldre dum TV som här.
 
F Fideliox skrev:
Kör 4k utan problem och det finns ethernet.
Du kan köra Ethernet i Chromecast också. Men kräver extra tillbehör... (Edit: de nya har fjärrkontroll också)
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S sjoelund skrev:
I en PC får du väl fortfarande inte Dolby Vision? Men det kanske spelar roll på en äldre dum TV som här.
Betala för Dolby Access appen så har du det.
 
MrJay MrJay skrev:
Har erfarenhet av det mesta i mediaspelare-väg. Apple TV är absolut inte bäst som vissa påstår (måste jailbreakas för att installera Kodi, du kan inte köra SmartTube, HW acceleration saknas för vissa codecs etc..)

Vill du satsa på det bästa utan att investera i en dedikerad PC så är det Nvidia Shield TV Pro som gäller.
Vad behöver man/är Kodi bra för?
 
  • Gilla
cersch
  • Laddar…
T
Chromecast med Google TV är ju hur smidigt som helst. Enkel och funkar kalas. Kör trådlöst och 4K och är inga problem alls.
Har man iPhone kanske äppel TV bra, men inte annars..
 
  • Gilla
deetee och 7 till
  • Laddar…
MrJay
tveksamt tveksamt skrev:
Vad behöver man/är Kodi bra för?
ALLT!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
alexanderlukas och 6 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Betala för Dolby Access appen så har du det.
Ah. Sist jag orkade kolla hade Windows appen bara stöd för Atmos/för hörlurar. Lärde mig något nytt idag. Men om man har flera streaming tjänster får man ju ändå inte 4K på Windows (typ HBO) så man vill ändå ha en smidig liten enhet för det...
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
J
Jag har en Nvidia Shield TV PRO och den klarar väl egentligen allt du behöver. Jag har dock problem med att den ibland tappar wifi med lite krångel för reconnect, även ljud-delay med bluetooth-lurar men vet inte om andra lösningar är bättre.
 
  • Gilla
Eric Palmer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.