Har nyligen köpt balkongdörr till övervåningen, men det följde inte med nåt lås.

Kolla bilderna, vad ska jag ha för lås?

Jag är mest osäker på vilka delar som ska finnas med. Vill inte köpa fel låsmodell, eller nåt onödigt dyrt, som innehåller för många/ för få delar.

Låset ska alltså sitta på insidan, på utsidan ska bara finnas en täckplatta. Behöver bara en eller max två nycklar.

• Fönsterhandtag i metall med låsfunktion vid ett öppet fönster, träram, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörrhandtagsmekanism och skruvhål, vit och grå färg, delvis monterad, ljus bakgrund.
    Skapa konto
  • Smart låsenhet på dörrkant, vit ram, synlig balkong, trädäck, delvis molnig himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
Det beror helt på hur rädd du är för inbrott där du bor. Skalan räcker ju från obekymrat till paranoia. Därefter modell och prislapp.

Du behöver en oval inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare, cylinderdistans/förlängningsdel/underläggsbricka i rätt höjd, Mutterbricka 802252 och passande skruvar.
Jag rekommenderar att beställa en låscylinder med samma nyckel som resten av huset.

Detta handlade jag till vår altandörr.
Låscylinder med mått och nyckel visad på webbsida för låsprodukter.
Skapa konto

T Thomas_Blekinge skrev:
Det beror helt på hur rädd du är för inbrott där du bor. Skalan räcker ju från obekymrat till paranoia. Därefter modell och prislapp.
Jag är rätt obekymrad. Vill mest ha ett lås på plats eftersom det drar kallt från hålet (och det ser fult ut med ett tomt hål).

1 123abc skrev:
Du behöver en oval inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare, cylinderdistans/förlängningsdel/underläggsbricka i rätt höjd, Mutterbricka 802252 och passande skruvar.
Jag rekommenderar att beställa en låscylinder med samma nyckel som resten av huset.
Se bild nedan; Dessa grejer följde med, är det några av de grejer du nämnde? Två skruv/mutter verkar finnas iaf.

Vad behöver jag komplettera med? Det bästa vore ju om det fanns ett paket där allt ingick inkl instruktioner för montering då jag är lekman på området.

Jag behöver inte ha cylinder med samma nyckel som resten av huset, vill bara få nåt på plats snabbt.

• Två långa bultar, tre vita plastbeslag, svart yta. Monteringsdetaljer, möjligen möbelbeslag.
    Skapa konto
Redigerat:
R Jesper H skrev:
Dessa grejer följde med, är det några av de grejer du nämnde? Två skruv/mutter verkar finnas iaf.

Vad behöver jag komplettera med? Det bästa vore ju om det fanns ett paket där allt ingick inkl lättförståeliga instruktioner för montering då jag är lekman på området.

Jag behöver inte ha cylinder med samma nyckel som resten av huset, vill bara få nåt på plats snabbt.
Du behöver det låset eller liknande (oval form) som jag postade bild på ovan.
Samma delar följde med vår altandörr.

Jag tycker absolut du ska ett handtag även på utsidan. Väldigt bra att kunna stänga till balkongdörren om man ska sitta ute på balkongen eller tvätta fönstren.

FredrikR FredrikR skrev:
Detta handlade jag till vår altandörr.
[bild]
Ok tack, men gissar att du behövde lite andra delar för monteringen också, t.ex. nån skruv?

R Jesper H skrev:
Ok tack, men gissar att du behövde lite andra delar för monteringen också, t.ex. nån skruv?
Nej, inte som jag minns.
De två långa skruvarna håller cylindern.
Dörrhandtag i metall med låscylinder märkt "ASSA ABLOY", tillhörande en vit dörr.
Skapa konto

Bästa svaret

R Jesper H skrev:
Se bild nedan; Dessa grejer följde med, är det några av de grejer du nämnde? Två skruv/mutter verkar finnas iaf.

Vad behöver jag komplettera med? Det bästa vore ju om det fanns ett paket där allt ingick inkl lättförståeliga instruktioner för montering då jag är lekman på området.

Du har skruvar och cylinderdistanser.
Det som behövs är en oval låscylinder för insidan med lång medbringare t.ex ASSA 709 eller motsvarande sedan är det rekommenderat att använda mutterbricka 802252 eller Skyddsbricka 5183 eller 5167 men det kommer fungera även utan mutterbricka/skyddsbricka.
Till monteringen krävs skruvmejsel samt något att kapa skruvar och medbringare med.

J Josth skrev:
Jag tycker absolut du ska ett handtag även på utsidan. Väldigt bra att kunna stänga till balkongdörren om man ska sitta ute på balkongen eller tvätta fönstren.
Ja risken är väl att man stänger ute sig själv om man råkar putta till dörren eller om det blir korsdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.