Ja, de stående reglarna är ju ganska enkelt att räkna ut då du inte kan skarva dessa. Skall du då ha 3,20 så köper du ju förslagsvis reglar i den längden. Det är ganska vedertaget att räkna 10-15% spill, men det kan bli mer på ett mindre garage om man inte planerar lite.

Ett alternativ som har nämnt är ju att beställa reglarna färdigkapade, vilket i princip alltid lönar sig. Ska man bygga själv ser folk dock inte kostnaden för arbetet. Men ponera att en snickare för 500kr/h skall kapa en regel och det tar 1 minut, då kostar varje snitt 8 kronor, du betalar betydligt mindre än så på en brädgård samt att det går så mycket snabbare när du gör det själv.

FredrikR skrev:
Vad har du tänkt ha för panel (mått och typ)? :)
jag räknande påen 21x145mm på byggmax bara för att försöka få ett hum på hur mkt som går åt och kostnad., eller nån som rekommenderar nån annan bättre som kanske t.o.m är billigare?

falkn skrev:
Skall du då ha 3,20 så köper du ju förslagsvis reglar i den längden.
Om man inte kommer in till Byggmax och det närmsta i längd de har är 4,10. Då blir det rätt rejält med spill.

Jag fick bättre pris på både Hedins och Fröbergs (Borlänge) då jag kollade runt inför mitt garagebygge.

Vi har Byggmax, Cheapy, Jem&Fix och Beijers att välja på här i stan. Var inne på Beijers och skulle köpa Isodrän och vanlig cellplast. Den säljaren var väldigt dryg och ville helt klart inte prata med privatpersoner :( Efter det tar det lite emot att gå dit igen. Cheapy är rätt litet och inte speciellt billiga. Jem&Fix har jag inte varit så mycket på, så där har jag dålig koll. Byggmax är för det mesta rätt billiga och ligger klart närmst hemifrån, och på vägen hem från jobbet. Därför har det blivit att jag handlat mest där. Borde kanske ge Beijer en chans till.

tlundberg skrev:
Om man inte kommer in till Byggmax och det närmsta i längd de har är 4,10. Då blir det rätt rejält med spill.
Som jag skrev tidigare, förespråkar jag att man åker till ett sågeri och ber att få en offert på virket uppsågat i korrekt längd. Kan lova att den tilläggskostnaden är i storleksordning med det spill man kan förvänta sig, men man slipper såga själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.