Byggahus.se
D
Vad säger ni...

Duk under gruset eller nej?
 
D Bubblebubb skrev:
Vad säger ni...

Duk under gruset eller nej?
Det beror på underlaget och vad du ska ha ovanpå gruset, generellt behövs sällan duk men om du ska bygga väg över leråker är det rätt bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Det beror på underlaget och vad du ska ha ovanpå gruset, generellt behövs sällan duk men om du ska bygga väg över leråker är det rätt bra.
Finns det någon nackdel med duk?
 
Pris
Ytlig duk är fult
Felplacerad duk höjer knappast bärigheten.
Duk försvårar senare handgrävning
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Duk försvårar senare handgrävning
EXAKT det här har jag åkt på nu när jag vill förlägga en pem-slang över en grusgång där duken ligger 10cm ner.
 
tensiden tensiden skrev:
EXAKT det här har jag åkt på nu när jag vill förlägga en pem-slang över en grusgång där duken ligger 10cm ner.
Varför placerades duken 10 cm under ytan?
 
Claes Sörmland
Duk är ondska. Plötsligt när grävsskopan går i marken så följer hela terrängen med.
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 5 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Duk är ondska. Plötsligt när grävsskopan går i marken så följer hela terrängen med.
Det är en bra aspekt.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Duk är ondska. Plötsligt när grävsskopan går i marken så följer hela terrängen med.
Helt enig. Och oftast totalt onödig. Det är alla artiklar i villatidningar som ställer till det och får folk att tro att man måste ha duk överallt.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför placerades duken 10 cm under ytan?
Bra fråga. Fröer från våra gamla lindar rotar sig lika bra här som motsvarigheten i det förra huset där vi hade en duk ett par centimeter under markytan istället.

Duk är av ondo. Det invaggar bara i en tro att ytan blir immun mot ogräs, men så är det inte.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Duk har ju inget med ogräs att göra. Den höjer bärigheten avsevärt vid vissa markförhållanden. Men på en villatomt behövs den sällan.
 
  • Gilla
Bilbobygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.