3 115 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Duk eller råspont?
Vi har fått en takläcka på huset jag nyligen ärvt. Det är ett lättak från 85 med betongpannor, ganska stor lutning. Under ligger enbart masonitskivor (nu i väldigt dåligt skick). Krypvinden är tilläggsisolerad men har bra ventilation. Vi kommer att behöva lägga om hela taket. Jag kan inget om tak mer än det jag nu läst på och jag har fått väldigt olika åsikter om vad vi ska göra. En del säger definitivt råspont och papp för att täta upp. Andra säger absolut inte eftersom vi då kan få ett för tätt tak utifrån konstruktionen... Problem nummer två är att få in någon som inte är uppbokad hela säsongen. Swedala tak kan göra det ganska omgående (och förordar duk) men jag har läst många varningar om dem. Någon som vet?
Hej!
Vi bytte från masonitskivor till råspont/papp för 15 år sedan, och har inga problem med det.
En stabil och traditionell lösning.
Jag hade avböjt allt vad lättak och dukar heter.
Situationen i år är extra svår med hänsyn till svår materialbrist och kraftigt ökade priser.
Vi bytte från masonitskivor till råspont/papp för 15 år sedan, och har inga problem med det.
En stabil och traditionell lösning.
Jag hade avböjt allt vad lättak och dukar heter.
Situationen i år är extra svår med hänsyn till svår materialbrist och kraftigt ökade priser.
Tack!
Det är svårt när man inget kan om tak... Jag visste inte ens att det var ett lättak innan jag började efterforska. Vet att det var en vanlig lösning under 80-talet när övervåningen byggdes på. Då lades mycket masonit. Vet inte hur beprövat det är med duk och om det kommer att dömas ut i framtiden som man nu gjort med masoniten? I övrigt tätades och isolerades det ganska rejält och min farhåga har varit om huset i övrigt är för tätt för råspontlösningen?
Det är svårt när man inget kan om tak... Jag visste inte ens att det var ett lättak innan jag började efterforska. Vet att det var en vanlig lösning under 80-talet när övervåningen byggdes på. Då lades mycket masonit. Vet inte hur beprövat det är med duk och om det kommer att dömas ut i framtiden som man nu gjort med masoniten? I övrigt tätades och isolerades det ganska rejält och min farhåga har varit om huset i övrigt är för tätt för råspontlösningen?
Jag har svårt att se att man skulle eftersträva någon annan lösning för yttertaket än så tätt och hållbart som möjligt. Skulle en sådan lösning innebära problem, så ligger nog orsaken någon annanstans. Som t.ex. bristande ventilation.
Duk eller Armerad plast som det också kallas monteras t ex på Älvsbyhus och har gjort det sen tidigt 70 tal (kanske ännu tidigare) . Det fungerar om det används på rätt sätt men har såklart nackdelar jämfört med råspont och papp. Inte lika vanligt under pannor dock där har hustillverkarna kört masonit istället inte helt säker varför.C Chr72 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
OSB mot råspont på kattvind - okej eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hönshus/hönsgård på ängsmark/sly. Gräva bort eller lägga markduk?
Grund & Markarbeten -
Takduk eller råspont pulpettak 10grader
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Duk eller råspont
Tak & Vind -
Takbyte - råspont och papp eller enbart takduk
Tak & Vind