Byggahus.se

Duger denna att borra 35mm hål i betong med (Ferm SDS+ 1500 W FBH-1500)?

1. L
    Medlem · Västerbotten · 175 inlägg

lillefar

Medlem
    I stället för att hyra en för 1000 kr dygnet tänkte jag att man kunde köpa t.ex denna på Jula.
    http://www.jula.se/borrhammare-sds-1500-w-fbh-1500-001067

Tror ni den klarar att borra ett 32 mm hål i 20 cm betong?

Eller kan ni rekomendera nån annan billig maskin?

Tack på förhand, Erik

2. F
    Medlem · Stockholms · 1 518 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Det finns betong och betong. I min 30-talslägenhet kunde man typ göra hål med fingret men i 70-talshuset fick man köra borrhammare för 5 mm-hål.
    Den där apparaten borde ändå klara jobbet men det går nog inte lika fort och med samma precision som med dyrare maskiner.

3. P
    Medlem · skåne · 915 inlägg

pyro

Medlem
    Visst är det skillnad på betong och betong. Tänk även på att det är skillnad på borr och borr. Snåla inte på den punkten så ska det nog ordna sig. Räkna med att borret kommer kosta ett par hundralappar också.

4. L

lillefar

Medlem
    Tack för svaren, det följer ju med lite borrar/mejslar i paketet. Tror jag chansar på den, då har jag ju också en hemma sen.

5. P
    Medlem · skåne · 915 inlägg

pyro

Medlem
    Det var väl lite det jag menade, dom som följer med ska du nog inte räkna med håller någon vidare kvalitet. Du kan för all del köra slut på dom innan du byter, men du kommer märka skillnad när du gör det. Jag brukar själv köra med bosch- eller dewaltborrar. Håller en rimlig nivå på pris/prestanda. Skulle tro att för ditt 32mm hål följer det inte med något borr i lådan i alla fall, och det var framförallt här jag menade att med ett dåligt borr kommer du med lite otur att nöta lika mycket på det som på betongen. I den dimmensionen kostar ett bra borr några slantar. Hittade inte just den storleken, men den här listan ger en bild av vad du kan förvänta dig: http://www.jula.se/betongborr-sds-o12-mm-180056
    Jag har inte själv någon erfarenhet av kwb-betongborr, men deras träborr anser jag som skapliga. Så beroende på vad du kommer över i rätt dimension kan nog priset lätt vara det dubbla också.

6. G
    Medlem · Värmland · 231 inlägg

Gri11en

Medlem
    1000kr dygnet? När vi skulle borra hål i klippan vid stugan för "stolpskor" till bryggan hyrde jag en stor hiltimaskin och betalade 300:- för en hel helg på Cramo...

7. End
    Medlem · Stockholm · 1 392 inlägg

End

Medlem
    I rubriken skrev du 35 mm och i texten 32 mm. Om det är 35 mm så är det bara att glömma denna maskin, då är det SDS MAX som gäller. Även 32 mm är tveksamt, det är mycket svårt att hitta SDS+ hammarborrar i dessa storlekar, inte direkt så att det står på hyllorna i byggvaruhusen. Detta för att även om maskinen skulle vara specifierad för 32 mm så är det inte speciellt lämpligt annat än nödfall. Ungefär från 25 mm och uppåt går de flesta över till SDS MAX.
    Om du inte ska borra så djupt kanske hålsåg är ett alternativ?

8. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 307 inlägg

Larsa

Medlem
    Står ju i specen att den klarar 35mm i betong. Testa och reklamera om det inte funkar :p

9. L

lillefar

Medlem
    Jag ska trä igenom en 32 mm plastslang, så hålet bör vara 35 mm får att det ska gå lätt.
    Jag har igentligen inga skönhetskrav, kan igenligen bila ut ett större och fulare hål.

Hmm, jag får se hur jag gör, Hyr jag så vet jag ju i alla fall det funkar.

10. End

End

Medlem
    Jag vet inte hur de har tänkt, nog tror jag att själva maskinen klarar av mer än så. Jag har typ borrat 22 mm hål med en liten borrhammare som var specad för max 18 mm, sen att det går olidligt långsamt och sliter ut maskinen är en annan sak. Men var hittar man SDS+ över 32 mm? :rolleyes:
    Måste vara felskrivning.

11. End

End

Medlem
    Hyr eller köp en begagnad SDS max maskin och sälj när du är klar. Andrahandsvärdet är rätt högt så du gör inga förlust om du köper beg.

12. L

lillefar

Medlem
    Jag hyr, de hade sagt fel pris till mig. Blev runt 350 kr dygnet i stället. Tack för alla svar.

13. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Jag köpte Biltemas borrhammare för 650 kr och har kört skiten ur den i flera år, allt från omdränering av grund, bilning av betong till håltagning i gjuten grund 30 cm djup och 120 mm håldiameter. DOCK borrade jag flera små hål med Biltemas 15 mm SDS-borrstål och bilade sedan ut "klumpen". Maskinen höll, likaså borret, så jag "sågar" inte billiga maskiner. Det är alltid trevligt att ha en borrhammare hemma, som hemmabyggare blir den körd någon gång per år och då håller den 10 år, dvs bra investering.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.