gavagai skrev:
Jag har diskuterat valet av skruvdragare en del i en annan tråd, och som det ser ut nu så lutar jag åt någon av dessa. Vilken av dem skulle ni välja och varför?

[länk]

[länk]

[länk]

Tack på förhand för alla svar!
Ingen av dessa utan denna istället:
http://www.prishammeren.dk/shop/hitachi-14-4v-2030p.html
Kostar 30 % mer men ger dig en starkare maskin med borstlös motor, 13 mm chuck och större batterier. En fantastisk maskin till det priset.

Mikael_L
Ja det är som vanligt på detta forum.
TS går in och söker en skruvdragare för ca 500:-
Efter en massa "påtryckningar" har TS gett med sig och börjar snegla på en 1200 kronors.
Ja då kommer nästa, ta denna för 1800:-, mycket bättre skit. :)

:D :cool:

• Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja det är som vanligt på detta forum.
TS går in och söker en skruvdragare för ca 500:-
Efter en massa "påtryckningar" har TS gett med sig och börjar snegla på en 1200 kronors.
Ja då kommer nästa, ta denna för 1800:-, mycket bättre skit. :)

:D :cool:
Det är ett sluttande plan, jag bidrog bara med såpa...

• Gilla
1457g
  • Laddar…
Hänger man på detta forum är det lika bra att köpa den dyraste direkt, det slutar ändå där med tiden. ;)

Det finns också ett ansvar att skydda en frände från B&D. Jag tror dock att faran är över för denna gång :)

nanowire skrev:
Ingen av dessa utan denna istället:
[länk]
Kostar 30 % mer men ger dig en starkare maskin med borstlös motor, 13 mm chuck och större batterier. En fantastisk maskin till det priset.

Nja, visst är den stark men den är också förmodligen en av dom klumpigaste 14,4v modellerna man kan köpa idag.
Hade en för några år sedan och den användes bara 3 gånger innan den åkte ut på tradera.

För att svara på gavagai:s fråga så tycker jag att GSR14,4-2 Li är bäst av dom alternativen.
Den är varken stark eller har stora batterier men den är trevlig att använda och har bra balans.

Mikael_L
Skalman1 har väl köpt fler skruvdragare än vad jag har köpt byxor (och då är jag nog många år äldre också) så skalman bör man nog lyssna på. :D

Åh, jag såg att du blivit moderator nu. ;)

Mikael_L skrev:
Skalman1 har väl köpt fler skruvdragare än vad jag har köpt byxor (och då är jag nog många år äldre också) så skalman bör man nog lyssna på. :D

Åh, jag såg att du blivit moderator nu. ;)
Det har väl blivit "några", bytte varje månad ett tag. :D
Synd annars att DS14DBL är så klumpig och har så dålig balans för på pappret är det en toppenmaskin.

( jo jag är mod nu, för värme. :) )

skalman1 skrev:
Nja, visst är den stark men den är också förmodligen en av dom klumpigaste 14,4v modellerna man kan köpa idag.
Hade en för några år sedan och den användes bara 3 gånger innan den åkte ut på tradera.
För att svara på gavagai:s fråga så tycker jag att GSR14,4-2 Li är bäst av dom alternativen.
Den är varken stark eller har stora batterier men den är trevlig att använda och har bra balans.
Det jag gillar mest med Hitachi DS14DBL är att den så smidig att krypköra samtidigt som den är råstark och har bra balans.
Värderar man lägre vikt så får man också ge avkall på styrka, batteristorlek och 13 mm chuck. Det landar som vanligt i en avvägning ... eller flera maskiner ;)

nanowire skrev:
Det jag gillar mest med Hitachi DS14DBL är att den så smidig att krypköra samtidigt som den är råstark och har bra balans.
Värderar man lägre vikt så får man också ge avkall på styrka, batteristorlek och 13 mm chuck. Det landar som vanligt i en avvägning ... eller flera maskiner ;)
Jo så är det ju.

Men krypförmågan tycker jag är lite tveksam då lägsta varvtalet är lite onödigt högt (jämför med t.ex Festoool).
Fartreglaget är om jag minns rätt inte steglöst utan har 4 hastigheter men ska hålla längre än ett steglöst enligt infon.

Mikael_L
Ja flera maskiner är naturligtvis det bästa. En liten och en stor och starkt.

Eller ett set med 10,8V pyttedragare, en slående. En bra universalmaskin och sen en stark best.

Ajaaj då, nu gled jag iväg ännu djupare ner på det där planet ... sorry. :D

skalman1 skrev:
Är nöjd med min gsr 14,4-2 Li. Har inte använt den mycket men det lilla jag använt den har det känts mycket bra.

Om det är den TS bestämmer sig för kan ett tipps vara att kolla din lokala Ica Maxi om dom har någon kvar då dessa såldes för 1400 eller 1500 kr där. Om inte annat bara för att klämma lite.

skalman1 skrev:
Jo så är det ju.

Men krypförmågan tycker jag är lite tveksam då lägsta varvtalet är lite onödigt högt (jämför med t.ex Festoool).
Fartreglaget är om jag minns rätt inte steglöst utan har 4 hastigheter men ska hålla längre än ett steglöst enligt infon.
Jag kan tyvär inte utala mig om festooldragare då jag aldrig provat någon.
DBL:n använder jag dock mycket och den har steglöst elektroniskt fartreglaget som går att ställa i fyra olika steglösa intervall med en knapp bredvid ledlampan. Precisionen i reglaget är kanon jämför med vanliga "potentiometriska" avtryckare. Om man även räknar in hög/lågväxeln så finns det följande hastighetsintervall vilket helt klart är onödigt många:
Hög växel: 0-900 / 0-1,200 / 0-1,400 / 0-1,700 /min.
Låg växel: 0-200 / 0-300 / 0-350 / 0-400 /min

nanowire skrev:
Jag kan tyvär inte utala mig om festooldragare då jag aldrig provat någon.
DBL:n använder jag dock mycket och den har steglöst elektroniskt fartreglaget som går att ställa i fyra olika steglösa intervall med en knapp bredvid ledlampan. Precisionen i reglaget är kanon jämför med vanliga "potentiometriska" avtryckare. Om man även räknar in hög/lågväxeln så finns det följande hastighetsintervall vilket helt klart är onödigt många:
Hög växel: 0-900 / 0-1,200 / 0-1,400 / 0-1,700 /min.
Låg växel: 0-200 / 0-300 / 0-350 / 0-400 /min
Just ja, det var "hastighetsknappen" som hade 4 lägen.
Den jag hade gick okej upp i hastighet men skickade på lite väl brutalt när man närmade sig maxhastighet.

Men men, oavsett fartreglagets känsla så är ju modellen dyrare. :)

Redigerat:
M
Ja den hitachin är aningen tung, men inte obalanserad alls tycker jag. Det handlar väl om personlig preferens och fysiska skillnader vad gäller händer å så tänker jag.

Annars både urstark och finlir-vänlig. Och dyrare än 500 spänn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.