Funderar lite på hur jag ska lösa det i verkstaden (eller blivande verkstaden, det är inte helt färdigt än). Har en liten 3hk kompressor av "byggmodell". I verkstaden tänkte jag dra runt lite slangar och grejer till fasta uttag, samt att jag har en slangupprullare som ansluts, och kompressorn rullas in och göms under ena arbetsbänken.

Kompressorn i sig är ju rätt mobil så jag tar ut den ibland, när det ska spikas panel långt iväg eller liknande och sen tänkte jag att man ansluter den till fasta installationen igen i verkstaden. Problemet är att tryckregulatorn hamnar jävligt dassigt till och man får i princip krypa på knäna för att se nånting där under arbetsbänken.

Borde det inte fungera ok att egentligen köra med en till tryckregulator på väggen t.ex. till den fasta installationen? Skruvar upp regulatorn i kompressorn till max innan man rullar in den och sedan ställa med den man har monterad i lämplig höjd? Och är det risk att man bli av med flöde med en sån lösning?

För att få lite jämnare flöde skulle man väl rent av kunna ansluta nuvarande kompressorn till en större tank under bänken och sen ut till regulatorn på väggen (eller var det nu bli) och ut i verkstaden?

Eller finns det nån smidigare lösning som jag inte tänkt på/känner till?

Risken att du tappar tryck över regulatorn på kompressorn vid högt kommer du inte undan. Alla regulatorer har någon form av spec på den parametern men i praktiken spelar det nog ingen roll. En extra tank är heller aldrig fel.

Själv löste jag regulatorproblemet genom att montera en extra kulventil på en av de befintliga "locken" på tanken på kompressorn. Till ventilen (som har utvändig gänga) har jag en slang med skruvkoppling och gummipackning som man kan montera utan verktyg. Bara att skruva på slangen och öppna ventilen och jag får tryck i systemet i verkstan. I det systemet sitter renare, regulatorer etc. Det fina med den lösningen är att verkstan är kopplad direkt på kompressortanken utan att passera den inbyggda regulatorn.

Ah, måste kika om jag har nån möjlighet att slänga på en extra anslutning på tanken nånstans. Bra tips.

Nu hamnar jag lite OT på min egen tråd kanske, men hur löste du det med dimsmörjare, vattenavskilare o.s.v. Vattenavskiljare är ju fint att att ha på hela tiden, men dimsmörjare? Vill man måla nåt är det knappast nån höjdare, och hur petig behöver man vara? Finns det risk att det kommer med små oljepartiklar i en slang som man använt med dimsmörjare (efter att man tagit bort dimsmörjaren då givetvis). Kör ni separata slangar till sprutmålning?

Jag har en dimsmörjare men har inte kopplat in den då jag är rädd för att få just olja i slangarna. Droppar i någon droppe olja i de verktyg som kräver det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.