KJD KJD skrev:
Hej, gammal men viktig och relevant tråd.

Jag undrar hur ni gör som renoverar badrum/wc vad gäller skarvning av ångspärr, då man måste såga ner skivan utanför denna.

Har sågat ner tidigare träskiva och ser inte hur jag ska kunna få till ett överlapp, eller någon butyltejp utan att ta ner en större del av insidan ytterväggen, och då även mellan/innerväggar - vilket ju blir helt övermäktigt.

Har kollat på bla denna ångbroms ([länk]).

Ledsen för bedrövlig bildkvalitet, men borde framgå ändå vad som är problemet/frågan.

[bild]
Någon som har klockrena svar?

KJD KJD skrev:
Någon som har klockrena svar?
lite vägledning, jag tänker också att det viktiga är att skarvar över reglarna, och att det där är möjligt att täta tillräcklig, och undvika otätheter direkt in mot isoleringen:

"Kan jag sätta upp ångspärr på en vägg åt gången eller ska det sättas i hela huset samtidigt?

Du kan mycket väl sätta ångspärr på en enda vägg om du till exempel renoverar. Men du gör klokt i att se till att ångspärren senare kan häftas ihop med den kommande ångspärren i innertaket eller angränsande väggar.

Det är lite bökigt, så om det är möjligt är ett helt rum åt gången det bästa sättet att få ett bra resultat."

https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.