Jag planerar att bygga ut villan 35kvm som är enplan + källare. Tanken är att gjuta isolerad platta, mura upp källaren med leca isoblock och stomme i trä.
Befintligt hus är tilläggs isolerat utvändigt 45mm.
Två frågor:
1. Funkar det med dubbla kantbjälkar enligt bild? Eller måste syll och bärande ytterväggsregel vara rakt ovanför källarytterväggen? Anledningen till att jag vill bygga enligt bilden är pga då kommer källarvägg och ytterpanel i linje med befintligt hus (pga tilläggsisoleringen).
2. Kan man hoppa över nedre syll och sätta kantbalk och golvbjälkar direkt på källarväggen (med syllisolering mellan) enligt bild? Känns som det blir stabilare då med golvbjälkarna vilar på 350mm lecablock istället för 220mm syll.
Två frågor:
1. Funkar det med dubbla kantbjälkar enligt bild? Eller måste syll och bärande ytterväggsregel vara rakt ovanför källarytterväggen? Anledningen till att jag vill bygga enligt bilden är pga då kommer källarvägg och ytterpanel i linje med befintligt hus (pga tilläggsisoleringen).
2. Kan man hoppa över nedre syll och sätta kantbalk och golvbjälkar direkt på källarväggen (med syllisolering mellan) enligt bild? Känns som det blir stabilare då med golvbjälkarna vilar på 350mm lecablock istället för 220mm syll.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Den yttre regeln i bjälklaget kommer ju kanske mest bli kosmetisk, men lasten torde ju ändå kunna gå i den som ligger på källarväggen.E frasbrallan skrev:Jag planerar att bygga ut villan 35kvm som är enplan + källare. Tanken är att gjuta isolerad platta, mura upp källaren med leca isoblock och stomme i trä.
Två frågor:
Men om målet är att få panelen i linje med existerande hus, är det inte bättre/lättare att bara använda dubbel läkt, bygga ut med 45 mm regel under, eller grövre dimension på den ?
Du kan bygga som du tänkt men du behöver inte dubbla ramar, men du behöver en syll under bjälklaget..E frasbrallan skrev:Jag planerar att bygga ut villan 35kvm som är enplan + källare. Tanken är att gjuta isolerad platta, mura upp källaren med leca isoblock och stomme i trä.
Två frågor:
Ja det är ett alternativ jag har tänkt på också. Dock blir boytan 90mm mindre med den lösningen, men det kanske man kan leva med.klaskarlsson skrev:
Den yttre regeln i bjälklaget kommer ju kanske mest bli kosmetisk, men lasten torde ju ändå kunna gå i den som ligger på källarväggen.
Men om målet är att få panelen i linje med existerande hus, är det inte bättre/lättare att bara använda dubbel läkt, bygga ut med 45 mm regel under, eller grövre dimension på den ?
Ja jag har förstått att man egentligen ska ha en nedre syll. Men det känns i detta fall som (som jag skrev i fråga 2) att det bör bli stabilare utan nedre syll så större del av bjälklaget vilar på lecablocken. Annars blir det enligt denna bild. Men det är alltså mer korrekt att bygga så?Rejäl skrev:
Dra in bjälklaget så att det slutar jäms muren sedan kan du slå på en 45x45 utanpå eller en hel bjälke om du känner dig osäker..E frasbrallan skrev:
Klicka här för att svara